Connect with us

Entertainment

“Voedselprijzen blijven stijgen: Rabobank-analist voorspelt geen daling tot de zomer”

Prijsstijgingen in de supermarkt zullen voorlopig nog niet stoppen, aldus Sebastiaan Schreijen, analist voedselprijzen bij de Rabobank. Het Centraal Bureau voor de Statistiek maakte onlangs bekend dat boodschappen in februari ruim 15 procent duurder waren dan een jaar eerder.

Voedingsbedrijven zijn bezorgd over de koopkracht van hun klanten. Schreijen verwacht dat de prijzen voor voedsel pas ‘tegen de zomer’ weer zullen dalen, omdat leveranciers nog steeds hoge kosten doorrekenen aan de klant, ondanks dat de prijzen voor bijvoorbeeld graan en soja licht dalen.

Grondstofprijzen

Schreijen legt uit dat het een aantal maanden duurt voordat de daling van grondstofprijzen zich vertaalt naar consumentenprijzen. Fabrikanten zitten namelijk vast aan langdurige contracten en als ze een nieuw contract moeten tekenen, zijn de prijzen nog steeds hoger dan een jaar geleden. Supermarkten hebben te maken met prijsstijgingen bij de fabrikant en moeten dat ook doorberekenen aan de consument. Daarnaast hebben ze te maken met hoge kosten voor loon, verpakkingen en een tekort aan personeel. Dit alles leidt tot moeizame onderhandelingen; bij Jumbo zijn bijvoorbeeld tijdelijk geen Mars-repen verkrijgbaar.

Leveranciers

Grote voedingsleveranciers blijven vasthouden aan hoge winstmarges, terwijl Europese consumenten genoeg lijken te hebben van de gestegen prijzen van onder meer voedsel en verzorgingsproducten. Levensmiddelenconcern Unilever en Reckitt Benckiser, het bedrijf achter schoonmaakmiddelenmerk Dettol en Durex-condooms, zagen de verkoop van hun producten de afgelopen tijd teruglopen. Unilever verhoogde de prijzen in Europa vorig jaar met 8,3 procent, waarna de hoeveelheid verkochte producten bijna 4 procent daalde. De producten van Reckitt Benckiser zijn vaak goed bestand tegen prijsstijgingen, maar het bedrijf meldde deze week toch een verkoopdaling van 5,8 procent, mogelijk door een prijsverhoging in het vierde kwartaal van gemiddeld 12 procent.

Alles is duurder geworden geworden

De dure boodschappen zijn de grootste aanjager voor het inflatiecijfer van februari, namelijk 8 procent. De prijzen voor energie daalden daarentegen licht. In januari daalde de inflatie nog tot 7,6 procent op jaarbasis. Bij de piek in september vorig jaar was nog sprake van een inflatie van 14,5 procent.

Klik om te reageren

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *