Connect with us

Algemeen

Sigrid (63) wordt ondervraagd over haar dagelijkse alcoholconsumptie na borstkankerdiagnose

Avatar foto

Geplaatst

op

Sigrid de Jong-Zeijlmaker, 63 jaar oud, dronk jarenlang dagelijks twee glazen wijn, maar nu staat ze tegenover de diagnose van borstk*nker.

Haar oncoloog informeerde haar over het verhoogde risico op deze ziekte bij mensen die alc0hol drinken. Sigrid is vastbesloten om gezonder te gaan leven als ze deze strijd overwint.

Ze deelt haar verhaal met het Algemeen Dagblad en vertelt over haar levensstijl. “Mijn man Ronald en ik behoren tot degenen die het heel goed hebben”, zegt ze.

“We leven bewust, bewegen, werken en willen ook genieten. We houden van uitgaan, lekker eten met een goed glas wijn en een goed gesprek.”

Ze benadrukt dat alc0hol ook gezellig kan zijn, maar dat het soms onbewust wordt geconsumeerd. “Lunchen met een vriendin is veel leuker met een glas witte wijn.

Maar voordat je het weet, is je glas leeg. Op een gegeven moment dronken we thuis bij het eten elke dag wel twee tot drie glazen. En dan wordt het een gewoonte.”

Sigrid had wel eens iets gelezen over het verband tussen alc0hol en k*nker, maar had er niet veel aandacht aan besteed.

Ze dacht dat ze toch gezond leefde. “Ik sport, ik rook niet, ik ben niet te zwaar. Waarom zou ik me er dan druk om maken?”, zegt ze.

Maar een jaar geleden ontdekte ze een knobbeltje in haar borst en later werd borstk*nker vastgesteld.

Haar oncoloog, Marjolein Smidt, vroeg haar naar haar alc0holconsumptie, waarop Sigrid antwoordde: “Elke dag een glaasje.”

Smidt legde uit dat er een duidelijk verband bestaat tussen alc0hol en borstk*nker. Sigrid was geschokt door dit nieuws.

Smidt merkt op dat veel patiënten verbaasd reageren wanneer ze naar hun alc0holgebruik vragen. “Ik hoor vaak dat ze in het weekend samen een fles per dag drinken.

Als ik hen vertel dat alc0hol k*nker kan veroorzaken, schrikken ze. Ze zeggen dan: ‘dat wist ik niet.'”

Ze benadrukt het belang van bewustwording over dit onderwerp en hoopt dat dit artikel mensen zal informeren over de risico’s van overmatig alc0holgebruik.

In Nederland zijn er momenteel ongeveer 16.000 vrouwen met borstk*nker, waarvan 4,4 procent dit mede heeft te wijten aan alc0holgebruik.

Smidt wijst erop dat 4,4 procent nog steeds 700 vrouwen zijn en benadrukt dat een ongezonde levensstijl de belangrijkste oorzaak is van deze z!ekte.

Sigrid hoopt nu succesvol haar behandeling door te komen en haar alc0holgebruik te verminderen. “Nu drinken we weer alc0hol zoals het oorspronkelijk bedoeld was.

Af en toe een glaasje bij speciale gelegenheden. Gelukkig is er ook lekker alc0holvrij bier. En mijn man Ronald steunt me hierin, wat fijn is.”

Algemeen

Alex van Keulen brengt heftig nieuws over collega Martijn Krabbé naar buiten

Avatar foto

Geplaatst

op

Nieuw seizoen ‘Kopen Zonder Kijken’ krijgt acht nieuwe gezichten: Alex van Keulen geeft presentatie terug uit respect voor Martijn Krabbé

Het afgelopen seizoen van Kopen Zonder Kijken kende een andere dynamiek dan kijkers gewend waren. Martijn Krabbé, al jaren het vertrouwde gezicht van het programma, was dit keer slechts beperkt te zien. Zijn rol bleef beperkt tot de introductiemomenten met de kandidaten. Daarna nam makelaar Alex van Keulen het stokje over. Hoewel dat voor de fans even wennen was, viel het experiment niet helemaal in slechte aarde. Toch blijft het bij één seizoen: in het nieuwe negende seizoen wordt Van Keulen niet meer als presentator ingezet.

Acht bekende gezichten nemen het over

RTL heeft voor het komende seizoen gekozen voor een opvallende aanpak. In plaats van één vaste vervanger, zullen acht verschillende RTL-gezichten elk één aflevering voor hun rekening nemen. De opnames hiervan zijn inmiddels in volle gang. Wie de acht vervangers precies zijn, is nog niet officieel bekendgemaakt, maar het belooft in elk geval een verrassende mix te worden.

Alex van Keulen: “Presenteren is echt een vak”

In een interview met De Telegraaf blikt Alex van Keulen terug op zijn tijdelijke presentatieklus. Hoewel hij bekendstaat als een gedreven en sympathieke makelaar, gaf hij eerlijk toe dat het presenteren hem zwaar viel. “Ik vond het moeilijk om de rol van presentator op me te nemen,” zegt Van Keulen. “Dan besef je pas dat presenteren echt een vak is. Het is niet mijn vak, ik heb het talent niet en de ambitie ook niet.”

Eén uitglijder, maar veel lof

Van Keulen werd over het algemeen positief ontvangen door de kijkers. Zijn betrokkenheid bij de koppels en zijn kennis van zaken zorgden voor vertrouwen op het scherm. Toch ging het één keer mis. Tijdens een aflevering waarin de dynamiek tussen hem en bouwexpert Bob Sikkes stroef verliep, volgde er direct kritiek. Mediarecensent Angela de Jong was er snel bij om de twee publiekelijk af te branden in haar column. Desondanks bleef de algemene teneur onder fans positief.

“De schoenen van Martijn zijn groot”

Het tijdelijk vervangen van een doorgewinterde presentator als Martijn Krabbé is geen eenvoudige opgave. Dat merkte Van Keulen al snel. “Martijn zijn schoenen zijn groot om te vullen,” erkent hij. “Hij is een vakman die alles beheerst. De hele verhaallijn vooraf al in je hoofd hebben zitten, dat is knap. En dan nog zijn empathie en humor erbij. Daar kan ik echt niet tegenop. Daarom missen we hem ook zo erg in het team.”

Martijn Krabbé op de achtergrond

Waarom Martijn Krabbé dit seizoen grotendeels afwezig was, is door RTL nooit volledig toegelicht. Wel is bekend dat hij gezondheidsproblemen had en zich daarom tijdelijk moest terugtrekken. Desondanks bleef hij betrokken bij het programma, al was het voornamelijk op de achtergrond.

Zijn beperkte bijdrage werd vooral zichtbaar in de korte kennismakingsgesprekken met de kandidaten aan het begin van elke aflevering. Daarna droegen Alex van Keulen, Bob Sikkes en interieurdesigner Roos Reedijk de rest van het programma.

Een seizoen met een ander ritme

Het tijdelijke gemis van Krabbé was voor veel fans even schakelen. Zijn warme stemgeluid en scherpe opmerkingen zorgden jarenlang voor de vertrouwde sfeer. Toch bleek het team zich goed staande te houden. Bob en Roos vulden het emotionele en creatieve deel van het programma overtuigend in, terwijl Van Keulen zijn rol als makelaar én presentator met inzet probeerde te vervullen.

Toch voelde het programma anders aan. Het ritme, de dynamiek en de toon veranderden merkbaar. Vooral in de voice-overs en bij de afsluitingen van de afleveringen werd Krabbé’s afwezigheid gevoeld.

Terug naar de kracht van variatie

Met de inzet van acht verschillende presentatoren in het nieuwe seizoen hoopt RTL zowel vernieuwing als herkenning te brengen. Elke aflevering krijgt zo een eigen stem en sfeer, afhankelijk van de persoon die het presenteert. Voor vaste kijkers kan dit spannend en verfrissend zijn, maar het is ook een risico. Immers: juist de vaste formule is wat Kopen Zonder Kijken jarenlang zo succesvol maakte.

Toch is het besluit begrijpelijk. Een dynamisch programma met wisselende presentatie biedt ruimte om verschillende stijlen te verkennen, zonder dat één persoon de druk van opvolger van Martijn Krabbé hoeft te dragen.

Alex keert terug naar zijn makelaarsrol

Voor Alex van Keulen is het terugkeren naar zijn vertrouwde rol als makelaar geen stap terug, maar eerder een opluchting. “Ik ben blij dat ik me weer volledig kan richten op waar ik goed in ben,” zegt hij. “Huizen zoeken, onderhandelen, mensen begeleiden in spannende keuzes. Dat is waar mijn hart ligt. Presenteren laat ik graag over aan mensen die daar écht goed in zijn.”

Zijn openheid over zijn beperkingen als presentator levert hem bij kijkers en collega’s veel respect op. Het toont vooral dat Kopen Zonder Kijken meer is dan alleen een format: het is een programma met echte mensen die hun hart volgen, zowel voor als achter de schermen.

Conclusie

Het komende seizoen van Kopen Zonder Kijken belooft een bijzondere te worden. De afwezigheid van Martijn Krabbé wordt opgevangen door een parade van nieuwe gezichten, elk met hun eigen stijl. En hoewel Alex van Keulen een verdienstelijke poging deed als presentator, kiest hij er bewust voor om terug te keren naar zijn kracht als makelaar.

Met acht afleveringen, acht nieuwe stemmen én de vertrouwde vakmensen Bob en Roos aan zijn zijde, lijkt het negende seizoen af te stevenen op een mix van vernieuwing en vertrouwde kwaliteit. Eén ding is zeker: het avontuur blijft, de emotie blijft — en de zoektocht naar het perfecte huis gaat onverminderd verder.

Lees verder