Entertainment
Prins Harry beweert: ‘Mijn broer ontving 1 miljoen pond om rechtszaak tegen tabloid op te geven’

In een opmerkelijke ontwikkeling beweert prins Harry, de jongere broer van prins William, dat zijn broer in 2020 een bedrag van 1 miljoen pond (ongeveer 1,16 miljoen euro) heeft ontvangen om een rechtszaak tegen de uitgever van tabloid The Sun te laten varen. Deze onthulling vond plaats tijdens de juridische strijd van prins Harry tegen de Britse roddelpers, waar hij momenteel verschillende zaken tegen voert.
Eerder dit jaar, in rechtbankdocumenten die in een andere zaak werden ingediend, stelden de advocaten van prins Harry al dat prins William in het geheim een schikking had getroffen met de uitgever van The Sun met betrekking tot het afluisteren en hacken van telefoons. Nu heeft prins Harry onder ede in de Londense rechtbank verklaard dat zijn broer persoonlijk 1 miljoen pond heeft ontvangen van News Group Newspapers (NGN), het bedrijf van mediamagnaat Rupert Murdoch.
De zaak van prins William had betrekking op de praktijken van News of the World en The Sun, waarbij journalisten onder andere voicemails onderschepten die Kate Middleton, de echtgenote van prins William, aan hem had gestuurd terwijl hij in het leger diende. De schikking zou zijn goedgekeurd door de toenmalige koningin Elizabeth, maar dit bemoeilijkt de zaak die prins Harry tegen dezelfde uitgever wil voeren. Prins Harry diende zijn zaak pas laat in, mogelijk te laat, omdat zijn familie de schikking al had getroffen.
Voor prins Harry is een schikking echter geen oplossing. Hij wil dat zijn beschuldigingen in de rechtszaal worden behandeld en ziet het als zijn “levenswerk” om het medialandschap te veranderen. Hij getuigt momenteel in de rechtbank in een andere zaak die hij heeft aangespannen tegen de uitgever van tabloid The Mirror. Hij beschuldigt Mirror Group Newspapers (MGN) ervan onrechtmatig informatie te hebben verzameld. Het is voor het eerst in meer dan een eeuw dat een vooraanstaand lid van de Britse koninklijke familie als getuige in een rechtszaak wordt gehoord.
Een volgsysteem onder de auto
Volgens prins Harry zou MGN tussen 1996 en 2011 onder andere zijn telefoon hebben gehackt en zo telefoongesprekken en voicemails hebben afgeluisterd. Hierdoor kon de krant verschillende artikelen over zijn leven schrijven die volgens de prins een grote impact hadden op zijn relaties met vrienden en familieleden.
Een opvallend incident dat hij noemde, was het vinden van een tracker onder de auto van zijn toenmalige vriendin, Chelsy Davy, toen ze nog samen waren. Het stel ging op een laatste vakantie samen, wat veel interesse wekte bij de Britse pers. Prins Harry beweerde dat de tracker was geplaatst door een privédetective genaamd Mike Behr, die eerder in deze zaak was genoemd. Ook beweerde hij dat zijn goede vriend Mark Dyer een volgapparaatje in zijn auto had gevonden.
In de rechtbank verklaarde prins Harry op dinsdag dat de tabloids “bloed aan hun handen” hebben. Hij eist nu een schadevergoeding voor de geleden schade.

Actueel
Johan Derksen brandt Jutta Leerdam compleet af: ´Sprookjeshuwelijk en dan gaat hij vreemd!´

Jutta Leerdam en Jake Paul onder vuur: is hun verloving echt of vooral show?
De verloving van schaatssensatie Jutta Leerdam met de Amerikaanse influencer en bokser Jake Paul houdt Nederland in zijn greep. Waar sommigen het koppel romantisch en gedurfd noemen, klinken ook steeds vaker kritische geluiden. Bekende opiniemakers zoals Angela de Jong en Johan Derksen uitten onlangs hun twijfels over de echtheid van de relatie – en vooral over hoe opzichtig die in beeld wordt gebracht.
Verloving als spektakelstuk
De verloving werd uitgebreid vastgelegd voor social media. Niet alleen het aanzoek zelf, maar ook de reacties van vrienden en familie werden gedeeld op platforms als Instagram en TikTok. De beelden gingen wereldwijd viraal en werden door miljoenen mensen bekeken.
Toch stuit deze mediale aanpak op weerstand. Veel mensen vragen zich af of het aanzoek wel echt bedoeld was als een intiem moment tussen twee geliefden, of dat het vooral draaide om zichtbaarheid, branding en online engagement. Het feit dat alles tot in de puntjes geregisseerd leek, heeft de discussie over ‘echtheid versus show’ flink aangewakkerd.
Angela de Jong: ‘Showbizzhuwelijken zijn gedoemd te mislukken’
Angela de Jong, tv-recensente en vaste gast bij talkshows, liet in de uitzending van Renze Klamer weinig aan de verbeelding over. Ze ziet de toekomst van het koppel somber in. Volgens haar is deze relatie niet gebaseerd op diepgang of oprechte gevoelens, maar vooral op media-aandacht.
“Ze leven in een wereld waarin alles draait om clicks en likes,” aldus De Jong. “Een huwelijk dat voortkomt uit dat soort prikkels is zelden duurzaam.” Haar voorspelling? Een snelle breuk zodra de camera’s zich op iets nieuws richten.
Johan Derksen haalt hard uit
Ook Johan Derksen, analist bij het populaire programma Vandaag Inside, liet zijn ongezouten mening horen. Zoals we van hem gewend zijn, nam hij geen blad voor de mond. De verloving tussen Jutta en Jake noemde hij niets minder dan een soap. “Mensen zijn gek op een verhaaltje,” sneerde hij, “en dit is er weer zo één.”
Volgens Derksen gaat het koppel veel te ver in het te koop lopen van hun privéleven. Het constant online delen van liefdesverklaringen, foto’s, video’s en zelfs familieaangelegenheden noemt hij ‘aandachttrekkerij van het zuiverste soort’. Hij vraagt zich hardop af waar de grens ligt en of dit nog iets met liefde te maken heeft.
‘Een ochtendscheet op camera’
In zijn typerende stijl trok Derksen de vergelijking met de absurditeit van constante mediabelichting. “Je komt uit bed, laat een ochtendscheet, en er staat al iemand met een camera achter je,” grapte hij in de uitzending. “Dat moet je toch niet willen?”
Volgens hem is het absurd dat mensen hun hele privéleven op sociale media zetten. “Alles moet op televisie, alles moet gedeeld worden. Dat is toch geen leven meer?” Zijn betoog kreeg instemmend geknik van tafelgenoten, en veel kijkers op sociale media deelden zijn mening.
Is het allemaal strategie?
Dat Jutta Leerdam en Jake Paul beiden mediageniek zijn, staat buiten kijf. Jutta is in korte tijd uitgegroeid tot een internationaal sporticoon met miljoenen volgers, en Jake Paul is al jaren een meester in het vermarkten van zijn leven als bokser en influencer.
Critici vermoeden dan ook dat hun relatie deels een strategische samenwerking is. Een manier om elkaars merken te versterken, elkaars publieken te combineren en gezamenlijk te profiteren van wereldwijde bekendheid.
Met zulke belangen op het spel, is het logisch dat sommige mensen twijfelen aan de oprechtheid van hun verloving. Hoeveel ruimte is er nog voor kwetsbaarheid en échte connectie als je elke stap bewust regisseert?
Derksen voorspelt het hele script
Johan Derksen ging zelfs een stap verder en voorspelde hoe het hele verhaal zich waarschijnlijk zal ontvouwen: “Eerst krijgen we het sprookjeshuwelijk. Dan komt de baby. Daarna gaat hij vreemd. Vervolgens de echtscheiding. En dan zijn we er hopelijk vanaf.”
Hoewel zijn uitspraken met een knipoog gebracht werden, spreekt er ook duidelijke irritatie uit. Volgens hem wordt het publiek steeds opnieuw verleid door schijnverhalen die vooral bedoeld zijn voor consumptie – en steeds minder voor verbinding.
‘Jutta geniet van de aandacht’
Derksen eindigde zijn betoog met een scherpe conclusie: Jutta Leerdam lijkt te genieten van de schijnwerpers, en dat vindt hij pijnlijk om te zien. In plaats van zich te concentreren op haar sportcarrière, lijkt ze steeds vaker op te duiken in roddelrubrieken, influencer-campagnes en showbizzmedia.
Hoewel hij haar talent als topschaatser niet ontkent, vindt hij het jammer dat ze zich zo nadrukkelijk op het mediapad begeeft. “Ze kiest er bewust voor om zichzelf als merk te positioneren, maar dat heeft wel een prijs.”
Verdeeld publiek: bewondering of afkeer?
Online zijn de reacties verdeeld. Sommigen vinden het koppel inspirerend en bewonderen de manier waarop ze hun leven openstellen. Ze zien het als een moderne vorm van storytelling, passend bij de tijdgeest.
Anderen vinden het oppervlakkig, irritant en onoprecht. Zij wijzen op het gebrek aan privacy, de commerciële belangen en het repetitieve karakter van hun content. Voor hen is het allemaal iets te perfect en té gemaakt.
Conclusie: liefde of marketing?
De verloving van Jutta Leerdam en Jake Paul roept meer vragen op dan antwoorden. Is dit het begin van een levenslange romance, of kijken we naar een zorgvuldig geregisseerd hoofdstuk in een eindeloos online verhaal?
Wat de waarheid ook is, één ding is zeker: zolang het publiek blijft kijken, blijven Jutta en Jake in de schijnwerpers staan. En de meningen – zoals die van Johan Derksen en Angela de Jong – zullen voorlopig niet verdwijnen.