Algemeen
Leider van de Nederlandse landmacht uit zorgen over potentiële oorlog met Rusland
Nederland staat mogelijk voor een militaire confrontatie met Rusland, aldus Martin Wijnen, de scheidende hoofd van de Nederlandse Landstrijdkrachten, in een recent interview met De Telegraaf. Hij benadrukt het belang van voorbereiding, zowel voor het leger als voor de samenleving.

Wijnen, die de leiding over de landmacht had sinds 2019, zal zijn positie verlaten begin januari. In zijn gesprek met de krant legt hij uit dat hoewel het niet nodig is om onmiddellijk in paniek te raken, het wel cruciaal is dat Nederland zich beter voorbereidt op dergelijke scenario’s.

Hij suggereert dat Nederland een voorbeeld moet nemen aan de noordelijke Europese landen zoals Zweden, Finland en de Baltische staten. Deze landen, dicht bij Rusland gelegen, hebben hun bevolking beter voorbereid op de mogelijkheid van een conflict.

Voor Nederlandse burgers betekent dit het aanleggen van voorraden voedsel en drinkwater voor noodsituaties. Wijnen waarschuwt dat veiligheid niet vanzelfsprekend is, zelfs niet op 1500 kilometer afstand van Rusland.

De Belgische legerchef en voormalig commandant Mart de Kruif hebben ook hun zorgen geuit over een potentieel conflict met Rusland. Zij pleiten eveneens voor een betere voorbereiding.

Volgens Wijnen is het essentieel om een sterk leger te hebben als afschrikmiddel tegen Rusland, dat steeds machtiger wordt. Hij benadrukt het belang van het oplossen van personeelstekorten bij Defensie.

Daarnaast heeft Nederland een vrijwillig dienjaar voor jongeren ingevoerd, geïnspireerd door Zweden. Dit jaar hebben 600 jongeren deelgenomen, en Wijnen hoopt jaarlijks tot 3000 jongeren aan te trekken. Veel van hen zullen uiteindelijk een militaire carrière nastreven of reservist worden.

Wijnen zal zijn rol bij Defensie verruilen voor een positie als directeur-generaal bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Algemeen
Typische Karen ontdekt gaatje in haar nieuwe kussen en eist op een brutale toon heel veel compensatie
In een drukke online community voor consumentenervaringen dook onlangs een opmerkelijke situatie op die meteen veel reacties uitlokte. Een klant, door collega-gebruikers al snel omschreven als een ‘typische Karen’, deelde haar verhaal over een nieuw kussen dat ze net had aangeschaft. Volgens haar trof ze in het kussen een klein gaatje aan, iets dat ze omschreef als een duidelijk teken van een ondeugdelijk product. De manier waarop ze dit probleem aankaartte, zorgde voor veel belangstelling en leidde tot een lange reeks reacties.

De klant gaf aan dat ze het kussen nog geen dag in huis had en
meteen merkbare teleurstelling voelde door het kleine gaatje dat ze
had ontdekt. Hoewel het om een minuscule opening ging, vond ze dat
dit absoluut niet kon bij een nieuw product en dat de winkel
hiervoor volledige verantwoordelijkheid moest nemen. Ze maakte
duidelijk dat zij niet alleen een vervanging wilde, maar ook extra
compensatie voor het ongemak, wat volgens haar ‘echt noodzakelijk’
was…… Klik op de knop hieronder om het
artikel verder te lezen op de volgende pagina

