Connect with us

Algemeen

Natasha (44): Ik weiger vegan te koken voor mijn zoon, hij moet gewoon eten wat de pot schaft!

Avatar foto

Geplaatst

op

Veganisme groeit in populariteit, maar in veel gezinnen leidt het ook tot spanningen. Natasha (44) en haar zoon Max (16) zitten midden in zo’n conflict. Max, geïnspireerd door een documentaire over de vleesindustrie, besloot veganist te worden. Natasha, een fulltime werkende moeder van twee kinderen, staat voor een dilemma: hoe ga je om met de nieuwe keuzes van je kind zonder je eigen grenzen te overschrijden?

De Omslag

“Het begon toen Max een documentaire keek over dierenleed,” vertelt Natasha. “Ik vond het geweldig dat hij bewuster werd van zijn voeding. Maar een week later zei hij dat hij volledig vegan wilde gaan. Dat had ik niet zien aankomen.”

Max was vastbesloten, maar Natasha zag het niet zitten om haar kookroutine drastisch om te gooien. “Ik werk fulltime en probeer iets gezonds op tafel te zetten. Dat is al lastig genoeg. Voor iedereen apart koken? Dat gaat me te ver.”

De Spanningen aan Tafel

De maaltijden veranderden in een bron van frustratie. Max weigerde het avondeten en vroeg zijn moeder om vegan alternatieven. Natasha voelde zich onder druk gezet. “Het voelde alsof hij zijn keuzes aan mij opdrong. Ik kook al jaren voor dit gezin, en ineens was het niet meer goed genoeg.”

Max heeft daar een andere kijk op. “Ik probeer alleen maar iets goeds te doen,” zegt hij. “Waarom is het zo’n groot probleem om af en toe plantaardig te koken? Het is ook beter voor haar gezondheid.”

Zoektocht naar Compromis

Natasha probeerde tegemoet te komen door met Max naar de supermarkt te gaan. Hij koos vegan producten, maar thuis wist Natasha niet wat ze ermee moest. “Ik bedoel, wat doe je met tofu? En die havermelk? Het smaakte helemaal nergens naar,” zegt ze met een lach.

Max waardeert het dat ze het probeert. “De eerste keer was niet geweldig, maar dat is oké. Het gaat erom dat ze openstaat voor mijn keuzes.”

Toch blijft Natasha bij haar standpunt: “Ik wil best rekening met hem houden, maar het moet wel realistisch blijven. Hij woont onder mijn dak, dus hij eet wat de pot schaft. Als hij vegan wil eten, moet hij dat maar zelf regelen.”

Generatiekloof

De situatie van Natasha en Max is herkenbaar voor veel gezinnen. Jongeren zoals Max worden vaak geïnspireerd door sociale media en documentaires, terwijl ouders het lastig vinden om nieuwe ideeën in te passen in hun drukke leven. Natasha voelt zich soms schuldig. “Ik wil geen slechte moeder zijn, maar hij moet ook leren dat hij niet altijd zijn zin kan krijgen.”

Max begrijpt haar standpunt, maar vindt dat ze hem meer ruimte moet geven. “Ik hoop dat ze inziet dat mijn keuzes niet zomaar een fase zijn. Ik wil iets veranderen in de wereld, en dat begint bij wat er op mijn bord ligt.”

Leren Samenwerken

Beiden lijken bereid om water bij de wijn te doen. Natasha overweegt om Max zelf te laten koken. “Misschien moet ik hem gewoon een avond per week de keuken laten overnemen. Dan kan hij laten zien hoe makkelijk en lekker vegan eten kan zijn.”

Max ziet daar wel wat in. “Het zou geweldig zijn als we samen een middenweg vinden. Ik snap ook wel dat ze het druk heeft.”

Conclusie

Het conflict tussen Natasha en Max laat zien hoe lastig het kan zijn om verschillende idealen binnen een gezin te verenigen. Toch biedt het ook kansen voor groei en begrip. Misschien draait het, zoals Max en Natasha ontdekken, niet om winnen of verliezen, maar om elkaar halverwege te ontmoeten. En wie weet kan die tofu dan toch nog smaken.

Algemeen

Automobilisten zijn het zat: blokkades door klimaatprotesten zorgen voor woede – ‘We rijden gewoon door’

Avatar foto

Geplaatst

op

De frustratie bij Nederlandse automobilisten over de aanhoudende wegblokkades door klimaatdemonstranten loopt hoog op. Steeds vaker raken automobilisten betrokken bij spanningen op de weg wanneer protestgroepen, vaak verbonden aan actiegroepen als Extinction Rebellion of Scientist Rebellion, belangrijke verkeersaders blokkeren. Waar velen aanvankelijk nog begrip konden opbrengen voor het klimaatdoel, lijken sommigen nu het geduld te verliezen. In toenemende mate nemen bestuurders het heft in eigen hand – soms met gevaarlijke gevolgen.

Agressieve man valt vreedzame klimaatactivisten aan, politie toont begrip - Joop - BNNVARA

Wegblokkades als actievorm

De afgelopen jaren hebben klimaatactivisten regelmatig snelwegen, rotondes en bruggen bezet om aandacht te vragen voor de klimaatcrisis. Volgens hen is directe actie noodzakelijk: de politiek handelt volgens hen te traag, en de samenleving moet wakker geschud worden. Door het verkeer letterlijk tot stilstand te brengen, willen ze symbolisch aantonen dat het systeem zelf vastloopt.

Deze vorm van protest heeft echter een prijs. Terwijl activisten met spandoeken op de snelweg zitten, ontstaan lange files, worden hulpdiensten opgehouden en missen mensen afspraken, werk of zelfs medische behandelingen. Het begrip onder de bevolking slinkt met de dag.

Rechter moet snelwegblokkeerders hard aanpakken - EW

Toenemende agressie

In recente weken doken er op sociale media filmpjes op waarin automobilisten de confrontatie niet langer schuwen. In sommige gevallen probeerden bestuurders met hun auto langzaam door demonstranten heen te rijden om hun weg te forceren. In andere gevallen klonken er scheldpartijen of duw- en trekwerk. De politie heeft op meerdere momenten moeten ingrijpen om escalaties te voorkomen.

“Ik moest mijn dochter van school halen en stond vast op de A10, terwijl een groep jongeren op het asfalt zat met borden over CO₂-uitstoot,” zegt een Amsterdamse automobilist. “Op een gegeven moment ben ik er gewoon langzaam doorheen gereden. Het was dat, of nog uren wachten.”

Ook vrachtwagenchauffeurs laten steeds vaker van zich horen. “Elke minuut vertraging kost geld,” aldus een transportondernemer uit Rotterdam. “Ik heb collega’s die zeggen: als ze niet opzij gaan, dan gaan wij niet stoppen.”

Extinction Rebellion blokkeert voor derde keer snelweg A12 tussen Ministerie van EZK en tijdelijke Tweede Kamer · Extinction Rebellion Nederland

Juridische en ethische grenzen

Experts waarschuwen voor een gevaarlijke trend. Het nemen van het recht in eigen hand, ook al gebeurt het ‘langzaam’ of zonder opzet tot letsel, is volgens juristen niet te rechtvaardigen. “Zodra je met een voertuig inrijdt op mensen – ook al is het voorzichtig – begeef je je op juridisch zeer glad ijs,” zegt strafrechtadvocaat Martijn Verweij. “Dat kan worden aangemerkt als poging tot mishandeling of erger.”

Toch begrijpt hij de frustratie. “Het probleem is dat de overheid worstelt met een balans: ze willen ruimte bieden aan vreedzaam protest, maar tegelijkertijd is het blokkeren van een snelweg in strijd met de openbare orde.”

Als automobilisten met elkaar de snelweg blokkeren is het OK, maar activisten van Extinction Rebellion worden weggespoten - Joop - BNNVARA

Oproep tot duidelijke regels

Zowel belangenorganisaties voor weggebruikers als politieke partijen roepen op tot strengere handhaving. De ANWB pleit voor een beleid waarbij demonstraties direct worden beëindigd zodra ze de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Ook in de Tweede Kamer klinkt kritiek op het ‘softe’ optreden van politie en justitie.

VVD-Kamerlid Thom van Dalen: “We kunnen niet toestaan dat een kleine groep activisten het hele land gijzelt. Demonstreren is een recht, maar blokkeren is dat niet. Er moet kordaat worden opgetreden.”

Tegelijkertijd benadrukken tegenstanders van harder optreden dat geweld tegen demonstranten nooit te rechtvaardigen is. GroenLinks-fractievoorzitter Marjolein de Ridder: “Dat mensen zich zorgen maken om het klimaat en vreedzaam actievoeren, is geen reden om ze met auto’s van de weg te duwen. Geweld lost niets op.”

Agressieve man valt vreedzame klimaatactivisten aan, politie toont begrip - Joop - BNNVARA

Activisten blijven onverstoord

De klimaatdemonstranten zelf laten weten zich niet te laten intimideren. Volgens hen zijn de reacties juist een bewijs dat de boodschap aankomt. “We begrijpen dat het frustrerend is,” zegt een woordvoerder van Extinction Rebellion. “Maar we zitten daar niet voor ons plezier. We willen dat de overheid in actie komt tegen klimaatverandering, en we doen dat zonder geweld.”

Op de vraag of ze rekening houden met mensen die door hun acties schade ondervinden, klinkt begrip, maar geen berouw. “Verandering doet pijn. We hebben alles geprobeerd – petities, stemgedrag, brieven. Dit is het enige wat nog aandacht genereert.”

Automobilist duwt actievoerders Extinction Rebellion bij vliegbasis weg : r/thenetherlands

De polarisatie groeit

Wat duidelijk wordt, is dat de kloof tussen klimaatactivisten en het bredere publiek groeit. Waar eerder veel mensen nog sympathie hadden voor de klimaatbeweging, lijkt het draagvlak door de steeds hardere acties en ontwrichtende gevolgen af te nemen.

Op sociale media wordt de discussie steeds feller. Voorstanders van actie wijzen op de urgentie van de klimaatcrisis, terwijl tegenstanders wijzen op het gebrek aan respect voor anderen. In de commentaren onder nieuwsberichten wisselen termen als ‘klimaatterroristen’ en ‘wegpiraten’ elkaar af.

Tientallen demonstranten blokkeren A12 in Den Haag: 'We komen terug met meer' | Hart van Nederland

Wat nu?

De huidige situatie dreigt uit te monden in een vicieuze cirkel van frustratie, radicalisering en geweld. Zowel activisten als automobilisten voelen zich in het nauw gedreven. Wat nodig lijkt, is een herwaardering van de spelregels rond protest, gecombineerd met politieke actie die recht doet aan de zorgen van beide groepen.

Er moet ruimte blijven voor vreedzaam protest – maar ook respect voor de bewegingsvrijheid van anderen. Als dat evenwicht niet snel wordt hersteld, dreigt een samenleving waarin niet het recht, maar woede en chaos de boventoon voeren.

Voor nu lijkt de realiteit dat automobilisten steeds minder bereid zijn te wachten. En dat is een signaal dat niet genegeerd mag worden.

Lees verder