Connect with us

Algemeen

Moeder geobsedeerd door zonnebanken: ‘Nu ziet ze eruit als een spook’

Avatar foto

Published

on

Patricia Krentcil werd in 2012 viraal nadat ze was beschuldigd van kinderverwaarlozing. Sommige mensen kennen haar misschien beter onder een andere naam, namelijk “Tan Mom”, omdat ze geobsedeerd was door regelmatig naar de zonnestudio te gaan en vijf dagen per week tijd door te brengen in het zonnebankhokje.

Uiteindelijk bracht het controversiële fenomeen genaamd tanorexia – waarbij iemand niet beseft of accepteert hoeveel kleur hij heeft – Patricia bijna tot de rand van de afgrond. Tegenwoordig gaat het echter veel beter met haar, hoewel ze nog steeds naar de salon gaat.

Obsessief bezig zijn met iets – of het nu gaat om eten, winkelen, tv-series kijken of iets anders – is zelden een goede gewoonte om te ontwikkelen. Sommige dingen zijn natuurlijk schadelijker voor je gezondheid dan andere, maar uiteindelijk is het belangrijk om te beseffen welke impact een obsessie kan hebben op je leven op de lange termijn.

Als je het gevoel hebt dat iets begint je leven over te nemen, of dat je een obsessie boven andere belangrijke dingen in je dagelijks leven plaatst, is het waarschijnlijk een goed idee om met iemand te praten. Probeer met een vriend te praten, of zoek hulp via counseling.

Voor Patricia Krentcil bracht haar obsessie haar naar virale roem. Toen ze jonger was, begon ze met zonnebaden en al snel werd het een groot deel van haar leven. In 2012 werd Patricia een fenomeen op internet nadat ze voor de rechter stond omdat ze haar dochter mee naar de zonnestudio had genomen. Ze werd nooit veroordeeld, maar haar naam was nu bekend.

Vandaag de dag hanteert ze een gezondere benadering van zonnen, maar haar tijd in het zonnebankhokje heeft haar leven en uiterlijk sterk beïnvloed. Patricia’s zonnebaadjongleur begon toen ze slechts 23 jaar oud was. De vrouw uit New Jersey bezocht – volgens de eigenaar van de City Tropics zonnestudio in Nutley, New Jersey – gemiddeld vijf keer per week voor een maximale sessie van 12 minuten. Ze had een onbeperkt maandelijks abonnement van $100.

Nu was het niet het feit dat ze aan het zonnen was dat haar voor het eerst een internetfenomeen maakte. In 2012 stond haar gezicht overal op internet om een heel andere reden. In mei 2012 werd Krentcil beschuldigd van kinderverwaarlozing. Volgens CBS New York zei de politie dat ze haar 6-jarige dochter in een staande zonnestudio had gezet, waardoor het kind brandwonden opliep.

Patricia beweerde echter dat alles een groot misverstand was. Ze bleef erbij dat ze haar dochter, Anna, nooit naar de salon zou brengen. “Nee, helemaal niet, helemaal niet, absoluut niet,” zei Krentcil.

Maar het politiebureau van Nutley arresteerde en beschuldigde Krentcil van kinderverwaarlozing. De autoriteiten beweerden dat ze Anna had meegenomen naar de zonnestudio en dat het kind lichte brandwonden had opgelopen. Volgens ABC stond de wet in New Jersey niemand jonger dan 14 toe om gebruik te maken van een zonnestudio. Tieners ouder dan 14 mochten naar de studio’s, maar alleen met ouderlijke toestemming.

In het geval van Anna begon de controverse toen een schoolverpleegster toevallig aan Anna vroeg hoe ze aan haar brandwonden kwam, waarop het meisje antwoordde: “Ik ga bruin worden met mama.” Patricia beweerde echter dat Anna was verbrand na het spelen buiten in hun achtertuin. “Er is geen ruimte… Ik zou het nooit toestaan… Het is niet gebeurd,” zei Krentcil.

“Ze is 6 jaar oud. Ja, ze gaat zonnen met mama, maar niet in het hokje,” voegde ze eraan toe. “Het hele ding is belachelijk!”

Op dat moment kreeg Patricia de bijnaam “Tan Mom” in de media. Het vermeende incident ging viraal online en het gezicht van Patricia werd getoond in nieuwsuitzendingen en in kranten over de hele wereld.

Niet alleen dat, maar het bracht het controversiële fenomeen genaamd tanorexia aan het licht, een aandoening waarbij iemand afhankelijk wordt van en geobsedeerd raakt door bruin worden.

“Wanneer je hiernaar kijkt, zie je iemand die waarschijnlijk een probleem heeft dat waarschijnlijk tanorexia wordt genoemd, waar ze zich gewoon niet realiseren hoeveel kleur ze hebben,” vertelde New Yorkse dermatoloog Doris Day aan ABC News. “Er is echt geen excuus om een jong kind naar een zonnestudio te brengen,” voegde ze eraan toe. “We beschouwen een bezoek aan een zonnestudio vaak als hetzelfde als roken voor de huid en hoe jonger je begint, hoe meer die effecten zich opstapelen.”

Gezondheidsexperts waren het erover eens dat Patricia’s geval zeer extreem was. Sterker nog, het was een van de wildste gevallen die dermatoloog Dr. Joshua Zeichner had gezien.

“In al mijn jaren als dermatoloog heb ik nog nooit zoiets meegemaakt,” vertelde Zeichner aan de NY Daily News. “Naar een zonnestudio gaan 20 keer per maand, is eerlijk gezegd krankzinnig, vooral met al het publieke onderwijs en bewustwordingscampagnes over de gevaren van zonnebanken en huidkanker.”

“Het kan zijn dat ze een obsessie met bruin worden heeft, wat nu eigenlijk een naam heeft – tanorexia. Ze heeft misschien hulp nodig om niet alleen de schade aan haar huid te behandelen, maar ook wat er psycholoog.

Algemeen

Woede om dit fragment in Sinterklaasjournaal: ‘Dit is pure overheidspropaganda!’

Avatar foto

Published

on

Ophef rond het Sinterklaasjournaal: noodpakketten zorgen voor discussie én lege schappen

Het Sinterklaasjournaal weet ieder jaar weer Nederland te verdelen. Wat voor de één een onschuldige grap of knipoog is, voelt voor de ander als een verborgen boodschap. Ook dit jaar is dat niet anders. Sinds de uitzendingen over het zogeheten ‘noodpakket’ barst het internet van de reacties.

Volgens sommige kijkers probeert het programma kinderen ongemerkt te wijzen op crisisvoorbereiding – een soort “overheidsboodschap in pepernootverpakking”, zoals één ouder het omschreef. Anderen zien het vooral als humor, een slimme manier om spanning in het verhaal te brengen. Feit blijft dat het onderwerp veel losmaakt.


Een jaarlijks fenomeen: de verborgen lagen van het Sinterklaasjournaal

Het is inmiddels een traditie dat het Sinterklaasjournaal meer biedt dan alleen vrolijke pakjes en zingende Pieten. Elk seizoen zit er een maatschappelijk tintje in het verhaal — soms subtiel, soms overduidelijk.

We herinneren ons nog de commotie van enkele jaren geleden, toen de Sint zogenaamd “gevaccineerd” bleek te zijn. Dat zorgde destijds voor verhitte discussies over de vraag of het programma te veel maatschappelijke thema’s aansnijdt voor jonge kijkers.

Continue Reading