Connect with us

Algemeen

Klimaatactivisten gooien vloeistof in H&M-winkel: Meerdere mensen onwel “Ik kreeg geen lucht meer, zag niks meer het werd helemaal zwart voor mijn ogen!

Avatar foto

Published

on

Vrijdagmiddag zorgden klimaatactivisten voor grote opschudding in een H&M-winkel in Naaldwijk door een onbekende vloeistof in de winkel te gooien. De actie had onverwachte gevolgen, want vijf tot tien mensen, waaronder zowel klanten als medewerkers, werden onwel door de penetrante geur. De politie en hulpdiensten kwamen snel ter plaatse om de situatie onder controle te krijgen.

Paniek in de winkel

Het incident vond plaats tijdens een drukke middag in de H&M-winkel. Klanten waren rustig aan het winkelen toen de activisten plotseling een vloeistof door de winkel verspreidden. Binnen enkele minuten begonnen meerdere mensen zich misselijk en duizelig te voelen. Sommige klanten renden naar buiten om frisse lucht te krijgen, terwijl winkelmedewerkers de hulpdiensten inschakelden.

Een woordvoerder van de politie bevestigt dat er tussen de vijf en tien mensen onwel zijn geworden. Ambulancepersoneel heeft hen ter plaatse nagekeken, maar gelukkig bleek verdere medische behandeling niet nodig. Ondanks de paniek die ontstond, waren er geen ernstige gezondheidsklachten of ziekenhuisopnames.

Aanhoudingen en politieonderzoek

De politie arresteerde ter plaatse twee verdachten, die worden verdacht van het verstoren van de openbare orde en mogelijk het in gevaar brengen van anderen. Ze zullen worden verhoord om duidelijkheid te krijgen over hun motieven en de exacte aard van de vloeistof die ze gebruikten.

Aanvankelijk was er veel onzekerheid over wat er precies in de winkel was verspreid. De politie heeft ter plekke onderzoek gedaan en na analyse geconcludeerd dat de vloeistof niet schadelijk is voor de gezondheid. Desondanks veroorzaakte de geur dusdanige overlast dat mensen zich niet goed voelden.

Boterzuur als actiemiddel

Een woordvoerster van Extinction Rebellion, een radicale klimaatactiegroep, verklaarde later dat het ging om boterzuur. Dit chemische goedje staat bekend om zijn extreem doordringende geur die lijkt op bedorven melk en ranzige boter. Boterzuur wordt soms gebruikt in protestacties omdat het een onaangename geur verspreidt zonder blijvende schade aan te richten.

Volgens de woordvoerster was het nooit de bedoeling dat mensen onwel zouden worden. “We zijn er zelf ook van geschrokken. Onze actie was bedoeld om aandacht te vragen voor de schadelijke impact van fastfashion en hoe grote bedrijven zoals H&M bijdragen aan klimaatverandering en uitbuiting van arbeiders,” aldus de klimaatactivist.

H&M en de impact van fastfashion

De activisten richtten hun actie specifiek tegen H&M, een van de grootste modeketens ter wereld. H&M is regelmatig doelwit van kritiek vanwege hun massaproductie van kleding, die volgens klimaatactivisten leidt tot extreme vervuiling, ontbossing en slechte arbeidsomstandigheden in lagelonenlanden.

Hoewel H&M de afgelopen jaren stappen heeft gezet om duurzamer te worden, zoals het introduceren van gerecyclede materialen en een kleding-inzamelprogramma, vinden veel klimaatactivisten dat deze maatregelen niet ver genoeg gaan. De textielindustrie is een van de grootste vervuilers ter wereld, en merken als H&M spelen daar volgens hen een grote rol in.

Reacties op de actie

De actie in Naaldwijk heeft gemengde reacties opgeroepen. Sommige mensen steunen de boodschap van de klimaatactivisten, maar vinden de manier waarop ze aandacht vragen te ver gaan. “Ik snap dat ze iets willen veranderen, maar het onwel maken van onschuldige mensen is niet de juiste manier,” zegt een klant die tijdens het incident in de winkel was.

Ook de politie laat weten dat dit soort acties niet zonder consequenties blijven. “Iedereen heeft recht om te protesteren, maar zodra er gevaar ontstaat of mensen schade ondervinden, grijpen we in,” aldus een politiewoordvoerder.

H&M zelf heeft nog niet officieel gereageerd op het incident, maar medewerkers gaven aan geschrokken te zijn. De winkel moest tijdelijk gesloten worden om de geur uit het pand te krijgen, maar kon later op de dag weer open voor klanten.

Toekomstige acties en gevolgen

Extinction Rebellion en andere klimaatactiegroepen hebben al vaker extreme acties ondernomen om aandacht te vragen voor milieuproblemen. In het verleden blokkeerden ze wegen, bekladden ze gebouwen en verstoorden ze evenementen. Dit soort acties zorgen vaak voor veel media-aandacht, maar roepen ook discussie op over de effectiviteit ervan.

De twee aangehouden activisten riskeren een boete of mogelijk een strafrechtelijke vervolging, afhankelijk van hoe de politie en het Openbaar Ministerie het incident beoordelen.

Ondertussen blijft de vraag hoe bedrijven zoals H&M om moeten gaan met de groeiende druk om duurzamer te worden. Activisten vinden dat strengere regelgeving nodig is om bedrijven te dwingen hun productieprocessen te verduurzamen, terwijl critici vinden dat dit soort protesten averechts werken.

Conclusie

De actie van de klimaatactivisten in Naaldwijk heeft veel stof doen opwaaien. Hoewel de intentie was om aandacht te vragen voor de negatieve impact van fastfashion, veroorzaakte de actie vooral paniek en ongemak bij onschuldige mensen. De inzet van boterzuur bleek niet zonder gevolgen, en de politie heeft twee verdachten aangehouden.

Of deze actie daadwerkelijk heeft bijgedragen aan meer bewustzijn rondom klimaatverandering en de mode-industrie, blijft de vraag. Wat wel zeker is, is dat het debat over duurzaamheid en activisme opnieuw is opgelaaid.

Algemeen

Susanne onthult de ECHTE reden waarom ze zo snel is vertrokken bij Jean-Paul

Avatar foto

Published

on

B&B Vol Liefde-kandidate Susanne onthult ware reden van vertrek bij Jean-Paul: “Dit was voor mij geen daten”

De zoektocht naar de liefde verloopt zelden vlekkeloos in B&B Vol Liefde, maar wat er gebeurde tussen Susanne en B&B-eigenaar Jean-Paul verbaasde menig kijker. Susanne was amper gearriveerd of ze besloot alweer haar koffers te pakken. In een openhartig interview met RTL Boulevard vertelt ze nu waarom het avontuur zo snel voorbij was en waarom de klik met Jean-Paul simpelweg ontbrak.

Groot feest, weinig diepgang

Jean-Paul, die een bed and breakfast runt, was voor veel vrouwen een opvallende verschijning. Vanaf de eerste aflevering werd duidelijk dat hij een echte levensgenieter is. Zijn dagen draaien vooral om feestjes, gezelligheid en luidkeelse meezingers. Dat viel ook vriend en mediaman Harry Vermeegen op, die onlangs in de media liet weten dat Jean-Paul niet bepaald iemand is voor diepgaande gesprekken. “Jean-Paul is niet van de zware gesprekken. Het is meer holadiejee, holadiejo en volop sfeer maken”, aldus Vermeegen.

Die levenshouding is op zich niet verkeerd, maar voor een programma waarin de liefde centraal staat, verwachten de deelnemende dames toch iets meer oprechte aandacht en interesse. Datingcoach Eveline Stallaart, bekend van Married At First Sight, merkte zelfs kritisch op dat Jean-Paul de dames soms meer behandelt als personeel dan als potentiële partners. “Het is gezellig, maar de emotionele connectie blijft uit”, concludeerde ze.

Suzanne’s snelle vertrek

Voor Susanne was de ontmoeting met Jean-Paul kort maar krachtig. Ze arriveerde vol goede moed in de B&B, maar merkte al snel dat er geen basis was om elkaar rustig te leren kennen. “Ik was er net een uurtje, en toen stond ik al op een feestje”, blikt Susanne terug in het interview. De setting was volgens haar allesbehalve ideaal voor een eerste kennismaking. Jean-Paul nam haar direct mee naar een evenement, waar ze voor het oog van tientallen feestgangers werd toegezongen met het liedje Suzanne.

“Op zich was het allemaal goed bedoeld, maar voor mij was het gewoon te veel en te snel. Ik kende Jean-Paul amper, en dan sta je ineens in de schijnwerpers. Het voelde gewoon ongemakkelijk”, vertelt Susanne. Het was voor haar het moment waarop ze besloot dat dit avontuur niet was wat ze zocht. “Ik dacht echt: wat doe ik hier? Dit is niet de manier waarop ik iemand wil leren kennen.”

De beruchte vraag: “Wat zoek jij in een vrouw?”

Na het feest sprak Susanne Jean-Paul aan om het gesprek te voeren dat er eigenlijk al eerder had moeten zijn. Ze wilde weten wat voor type vrouw Jean-Paul zoekt. “Ik wilde gewoon eerlijk zijn. Ik vroeg hem wat hij precies zocht in een vrouw, want ik kreeg de indruk dat ik daar niet in paste”, aldus Susanne. Jean-Paul was zichtbaar verrast door haar directe aanpak en benadrukte dat hij haar graag beter wilde leren kennen.

Maar voor Susanne was de beslissing al genomen. “Voor mij voelde het niet goed. Ik zocht een man die ook rust kan waarderen, iemand die niet constant ‘aan’ staat. Jean-Paul leeft in een andere versnelling dan ik. Hij is heel aanwezig, en dat is prima, maar ik pas daar niet tussen.”

Stank voor dank?

Wat kijkers van het programma al eerder opviel, is dat de vrouwen die zich voor Jean-Paul aanmelden vaak snel weer vertrekken. RealityFBI, het Instagram-account dat reality-tv op de voet volgt, meldde dat de B&B-eigenaar ook in zijn omgeving te boek staat als een ‘feestbeest’ die het moeilijk vindt om echt contact te maken op een dieper niveau. Bovendien doen er geruchten de ronde dat Jean-Paul niet altijd even fris uit zijn mond ruikt, iets wat volgens insiders voor sommige dames een extra drempel vormde.

Jean-Paul begrijpt het niet goed

Jean-Paul zelf leek het vertrek van Susanne moeilijk te begrijpen. Hij gaf in een reactie aan dat hij het juist belangrijk vond om met humor en muziek de sfeer los te maken. “Ik dacht: we gaan het gewoon gezellig maken, en dan komt de klik vanzelf wel. Maar blijkbaar werkt dat niet voor iedereen zo”, vertelde hij. Jean-Paul gaf ook toe dat hij niet het type is dat urenlang diepgaande gesprekken voert. “Ik ben een man van actie, niet van eindeloze gesprekken over gevoelens.”

Susanne wil rust en verbinding

Voor Susanne was het allemaal duidelijk. Ze wil iemand ontmoeten met wie ze rustig kan bouwen aan een band, iemand die net als zij de waarde van kalme momenten begrijpt. “Het leven is al druk genoeg. Ik hoef niet van het ene feestje naar het andere te hollen. Voor mij is liefde ook samen op de bank zitten en gewoon even niks hoeven zeggen”, legt ze uit. Ze betreurt dat het programma haar niet de juiste setting gaf om die kant van haarzelf te tonen.

Kijkers reageren massaal

Op sociale media regende het reacties na de aflevering. Veel kijkers begrepen Susanne volledig. “Ze had groot gelijk dat ze snel vertrok”, schrijft een fan op X. “Het is leuk als iemand gezellig is, maar als er geen ruimte is voor echte gesprekken, dan houdt het op.” Een ander schrijft: “Jean-Paul is een entertainer, geen partner. Susanne verdient iemand die haar echt ziet.”

Toch zijn er ook kijkers die vinden dat Susanne misschien wat te snel heeft geoordeeld. “Geef het een kans, je weet nooit wat er ontstaat”, aldus een optimistische volger. Maar de meerderheid lijkt haar beslissing te steunen. “Als het gevoel niet goed zit, moet je weggaan. Dat heeft ze goed aangevoeld”, aldus een veelgelezen reactie.

B&B Vol Liefde blijft kijkcijferkanon

Ondanks de mismatch blijft B&B Vol Liefde ongekend populair. Het programma trekt wekelijks honderdduizenden kijkers die smullen van de dynamiek tussen de deelnemers. De avonturen van Jean-Paul blijven daarbij een opvallend onderdeel. Of hij nog een vrouw vindt die in zijn energieke levensstijl past, valt nog te bezien. Maar de kans is groot dat er nog meer vrouwen zullen komen en gaan.

Conclusie: een les in jezelf blijven

Voor Susanne is het avontuur in ieder geval voorbij, maar ze kijkt er zonder spijt op terug. “Ik ben blij dat ik trouw ben gebleven aan mezelf. Ik wilde geen televisie maken, ik wilde oprechte liefde vinden. Dit was gewoon niet mijn plek.”

En daarmee geeft Susanne een belangrijke les mee: durf te kiezen voor wat goed voelt. Ook als de camera’s draaien en het verleidelijk is om mee te gaan in de sfeer. Want uiteindelijk draait liefde om verbinding – en dat vind je niet op een feestje waar je toegezongen wordt voordat je überhaupt iemands favoriete kleur kent.

Continue Reading