Connect with us

Algemeen

Peter Gillis krijgt zware strafeis voor grootschalige belastingfraude

Avatar foto

Geplaatst

op

Peter Gillis, bekend van het realityprogramma Familie Gillis: Massa is Kassa, staat in het middelpunt van een rechtszaak die grote gevolgen kan hebben voor zijn carrière en zijn imperium. Het Openbaar Ministerie (OM) eist achttien maanden gevangenisstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk, tegen de ondernemer. Hij wordt beschuldigd van grootschalige belastingfraude en andere misstanden binnen zijn Oostappen Groep, die verschillende vakantieparken in Nederland en België beheert.

De aanklachten: belastingfraude en meer

Volgens het OM heeft Gillis jarenlang chalets op zijn parken zwart verhuurd. Gasten zouden contant hebben betaald, en dit geld werd vervolgens gebruikt om personeel zwart te betalen. Daarnaast worden nachtregisters en belastingaangiften als onvolledig of gemanipuleerd bestempeld. Het OM beschuldigt Gillis en zijn familieleden ervan dat zij documenten hebben vernietigd en systemen hebben aangepast om de fraude te verdoezelen.

De vermeende fraude vond plaats op acht vakantieparken, waaronder locaties in Ommel, Valkenswaard en Kaatsheuvel. Naast de beschuldigingen aan het adres van Gillis eist het OM een boete van 365.000 euro tegen de Oostappen Groep en 200.000 euro tegen de betrokken vakantieparken.

Reactie van Peter Gillis

Tijdens de rechtszitting verdedigde Peter Gillis zichzelf door te benadrukken dat hij inmiddels stappen heeft ondernomen om de administratie van zijn bedrijf te verbeteren. Hij gaf aan een accountantskantoor te hebben ingeschakeld en wees op de financiële verliezen die zijn bedrijf de afgelopen jaren heeft geleden, mede door de negatieve publiciteit en sluitingen van parken.

Gillis ontkende echter niet dat er fouten zijn gemaakt. “We hebben misschien zaken niet helemaal op orde gehad, maar dat is inmiddels rechtgezet,” stelde hij. Toch blijft de strafeis stevig staan, en het OM benadrukt de ernst van de zaak.

Betrokkenheid van familieleden

Ook Gillis’ dochter Inge is medeverdachte in de zaak. Tegen haar is een taakstraf van 240 uur geëist, met een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee jaar als stok achter de deur. Het OM benadrukte dat zij bewust heeft meegewerkt aan de onregelmatigheden binnen het bedrijf.

Impact op zijn televisieprogramma

De beschuldigingen en mogelijke veroordeling hebben niet alleen impact op Gillis’ bedrijf, maar ook op zijn imago. Familie Gillis: Massa is Kassa, een van de succesvolste realityprogramma’s van Talpa, loopt gevaar van de buis te verdwijnen. De zender heeft al aangegeven het programma direct te schrappen als Gillis wordt veroordeeld.

De show, waarin Gillis en zijn familie gevolgd worden in hun dagelijks leven op de vakantieparken, is voor veel kijkers een guilty pleasure. Toch zijn de laatste seizoenen overschaduwd door controverses rondom de ondernemer.

Wat nu?

De rechtbank zal zich de komende weken buigen over de zaak en de verdediging van Gillis en zijn familieleden. Een definitieve uitspraak wordt binnenkort verwacht. Intussen blijft de toekomst van zowel zijn vakantieparken als zijn tv-programma onzeker.

Een dubieus imperium onder druk

Met deze zaak staat Peter Gillis niet alleen voor de rechter, maar ook op een kruispunt in zijn carrière. De uitkomst van deze rechtszaak kan niet alleen zijn bedrijf, maar ook zijn publieke imago voorgoed veranderen. Of hij zijn imperium kan behouden, hangt af van de uitspraak van de rechtbank én de manier waarop hij zijn zakelijke en persoonlijke reputatie herstelt. Eén ding is zeker: de komende weken zullen bepalend zijn voor de toekomst van Peter Gillis.

Algemeen

Automobilisten zijn het zat: blokkades door klimaatprotesten zorgen voor woede – ‘We rijden gewoon door’

Avatar foto

Geplaatst

op

De frustratie bij Nederlandse automobilisten over de aanhoudende wegblokkades door klimaatdemonstranten loopt hoog op. Steeds vaker raken automobilisten betrokken bij spanningen op de weg wanneer protestgroepen, vaak verbonden aan actiegroepen als Extinction Rebellion of Scientist Rebellion, belangrijke verkeersaders blokkeren. Waar velen aanvankelijk nog begrip konden opbrengen voor het klimaatdoel, lijken sommigen nu het geduld te verliezen. In toenemende mate nemen bestuurders het heft in eigen hand – soms met gevaarlijke gevolgen.

Agressieve man valt vreedzame klimaatactivisten aan, politie toont begrip - Joop - BNNVARA

Wegblokkades als actievorm

De afgelopen jaren hebben klimaatactivisten regelmatig snelwegen, rotondes en bruggen bezet om aandacht te vragen voor de klimaatcrisis. Volgens hen is directe actie noodzakelijk: de politiek handelt volgens hen te traag, en de samenleving moet wakker geschud worden. Door het verkeer letterlijk tot stilstand te brengen, willen ze symbolisch aantonen dat het systeem zelf vastloopt.

Deze vorm van protest heeft echter een prijs. Terwijl activisten met spandoeken op de snelweg zitten, ontstaan lange files, worden hulpdiensten opgehouden en missen mensen afspraken, werk of zelfs medische behandelingen. Het begrip onder de bevolking slinkt met de dag.

Rechter moet snelwegblokkeerders hard aanpakken - EW

Toenemende agressie

In recente weken doken er op sociale media filmpjes op waarin automobilisten de confrontatie niet langer schuwen. In sommige gevallen probeerden bestuurders met hun auto langzaam door demonstranten heen te rijden om hun weg te forceren. In andere gevallen klonken er scheldpartijen of duw- en trekwerk. De politie heeft op meerdere momenten moeten ingrijpen om escalaties te voorkomen.

“Ik moest mijn dochter van school halen en stond vast op de A10, terwijl een groep jongeren op het asfalt zat met borden over CO₂-uitstoot,” zegt een Amsterdamse automobilist. “Op een gegeven moment ben ik er gewoon langzaam doorheen gereden. Het was dat, of nog uren wachten.”

Ook vrachtwagenchauffeurs laten steeds vaker van zich horen. “Elke minuut vertraging kost geld,” aldus een transportondernemer uit Rotterdam. “Ik heb collega’s die zeggen: als ze niet opzij gaan, dan gaan wij niet stoppen.”

Extinction Rebellion blokkeert voor derde keer snelweg A12 tussen Ministerie van EZK en tijdelijke Tweede Kamer · Extinction Rebellion Nederland

Juridische en ethische grenzen

Experts waarschuwen voor een gevaarlijke trend. Het nemen van het recht in eigen hand, ook al gebeurt het ‘langzaam’ of zonder opzet tot letsel, is volgens juristen niet te rechtvaardigen. “Zodra je met een voertuig inrijdt op mensen – ook al is het voorzichtig – begeef je je op juridisch zeer glad ijs,” zegt strafrechtadvocaat Martijn Verweij. “Dat kan worden aangemerkt als poging tot mishandeling of erger.”

Toch begrijpt hij de frustratie. “Het probleem is dat de overheid worstelt met een balans: ze willen ruimte bieden aan vreedzaam protest, maar tegelijkertijd is het blokkeren van een snelweg in strijd met de openbare orde.”

Als automobilisten met elkaar de snelweg blokkeren is het OK, maar activisten van Extinction Rebellion worden weggespoten - Joop - BNNVARA

Oproep tot duidelijke regels

Zowel belangenorganisaties voor weggebruikers als politieke partijen roepen op tot strengere handhaving. De ANWB pleit voor een beleid waarbij demonstraties direct worden beëindigd zodra ze de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Ook in de Tweede Kamer klinkt kritiek op het ‘softe’ optreden van politie en justitie.

VVD-Kamerlid Thom van Dalen: “We kunnen niet toestaan dat een kleine groep activisten het hele land gijzelt. Demonstreren is een recht, maar blokkeren is dat niet. Er moet kordaat worden opgetreden.”

Tegelijkertijd benadrukken tegenstanders van harder optreden dat geweld tegen demonstranten nooit te rechtvaardigen is. GroenLinks-fractievoorzitter Marjolein de Ridder: “Dat mensen zich zorgen maken om het klimaat en vreedzaam actievoeren, is geen reden om ze met auto’s van de weg te duwen. Geweld lost niets op.”

Agressieve man valt vreedzame klimaatactivisten aan, politie toont begrip - Joop - BNNVARA

Activisten blijven onverstoord

De klimaatdemonstranten zelf laten weten zich niet te laten intimideren. Volgens hen zijn de reacties juist een bewijs dat de boodschap aankomt. “We begrijpen dat het frustrerend is,” zegt een woordvoerder van Extinction Rebellion. “Maar we zitten daar niet voor ons plezier. We willen dat de overheid in actie komt tegen klimaatverandering, en we doen dat zonder geweld.”

Op de vraag of ze rekening houden met mensen die door hun acties schade ondervinden, klinkt begrip, maar geen berouw. “Verandering doet pijn. We hebben alles geprobeerd – petities, stemgedrag, brieven. Dit is het enige wat nog aandacht genereert.”

Automobilist duwt actievoerders Extinction Rebellion bij vliegbasis weg : r/thenetherlands

De polarisatie groeit

Wat duidelijk wordt, is dat de kloof tussen klimaatactivisten en het bredere publiek groeit. Waar eerder veel mensen nog sympathie hadden voor de klimaatbeweging, lijkt het draagvlak door de steeds hardere acties en ontwrichtende gevolgen af te nemen.

Op sociale media wordt de discussie steeds feller. Voorstanders van actie wijzen op de urgentie van de klimaatcrisis, terwijl tegenstanders wijzen op het gebrek aan respect voor anderen. In de commentaren onder nieuwsberichten wisselen termen als ‘klimaatterroristen’ en ‘wegpiraten’ elkaar af.

Tientallen demonstranten blokkeren A12 in Den Haag: 'We komen terug met meer' | Hart van Nederland

Wat nu?

De huidige situatie dreigt uit te monden in een vicieuze cirkel van frustratie, radicalisering en geweld. Zowel activisten als automobilisten voelen zich in het nauw gedreven. Wat nodig lijkt, is een herwaardering van de spelregels rond protest, gecombineerd met politieke actie die recht doet aan de zorgen van beide groepen.

Er moet ruimte blijven voor vreedzaam protest – maar ook respect voor de bewegingsvrijheid van anderen. Als dat evenwicht niet snel wordt hersteld, dreigt een samenleving waarin niet het recht, maar woede en chaos de boventoon voeren.

Voor nu lijkt de realiteit dat automobilisten steeds minder bereid zijn te wachten. En dat is een signaal dat niet genegeerd mag worden.

Lees verder