Connect with us

Entertainment

“Voedselprijzen blijven stijgen: Rabobank-analist voorspelt geen daling tot de zomer”

Avatar foto

Geplaatst

op

Prijsstijgingen in de supermarkt zullen voorlopig nog niet stoppen, aldus Sebastiaan Schreijen, analist voedselprijzen bij de Rabobank. Het Centraal Bureau voor de Statistiek maakte onlangs bekend dat boodschappen in februari ruim 15 procent duurder waren dan een jaar eerder.

Voedingsbedrijven zijn bezorgd over de koopkracht van hun klanten. Schreijen verwacht dat de prijzen voor voedsel pas ‘tegen de zomer’ weer zullen dalen, omdat leveranciers nog steeds hoge kosten doorrekenen aan de klant, ondanks dat de prijzen voor bijvoorbeeld graan en soja licht dalen.

Grondstofprijzen

Schreijen legt uit dat het een aantal maanden duurt voordat de daling van grondstofprijzen zich vertaalt naar consumentenprijzen. Fabrikanten zitten namelijk vast aan langdurige contracten en als ze een nieuw contract moeten tekenen, zijn de prijzen nog steeds hoger dan een jaar geleden. Supermarkten hebben te maken met prijsstijgingen bij de fabrikant en moeten dat ook doorberekenen aan de consument. Daarnaast hebben ze te maken met hoge kosten voor loon, verpakkingen en een tekort aan personeel. Dit alles leidt tot moeizame onderhandelingen; bij Jumbo zijn bijvoorbeeld tijdelijk geen Mars-repen verkrijgbaar.

Leveranciers

Grote voedingsleveranciers blijven vasthouden aan hoge winstmarges, terwijl Europese consumenten genoeg lijken te hebben van de gestegen prijzen van onder meer voedsel en verzorgingsproducten. Levensmiddelenconcern Unilever en Reckitt Benckiser, het bedrijf achter schoonmaakmiddelenmerk Dettol en Durex-condooms, zagen de verkoop van hun producten de afgelopen tijd teruglopen. Unilever verhoogde de prijzen in Europa vorig jaar met 8,3 procent, waarna de hoeveelheid verkochte producten bijna 4 procent daalde. De producten van Reckitt Benckiser zijn vaak goed bestand tegen prijsstijgingen, maar het bedrijf meldde deze week toch een verkoopdaling van 5,8 procent, mogelijk door een prijsverhoging in het vierde kwartaal van gemiddeld 12 procent.

Alles is duurder geworden geworden

De dure boodschappen zijn de grootste aanjager voor het inflatiecijfer van februari, namelijk 8 procent. De prijzen voor energie daalden daarentegen licht. In januari daalde de inflatie nog tot 7,6 procent op jaarbasis. Bij de piek in september vorig jaar was nog sprake van een inflatie van 14,5 procent.

4 Comments

4 Comments

  1. top-ai-tools

    21 maart 2025 at 08:00

    Game-changing observations! The Top AI Tools demonstrate how AI enhances creative processes, which is inspiring. These Top AI Tools feature options for both technical and artistic applications, bridging disciplines.

Leave a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Actueel

Johan Derksen brandt Jutta Leerdam compleet af: ´Sprookjeshuwelijk en dan gaat hij vreemd!´

Avatar foto

Geplaatst

op

Jutta Leerdam en Jake Paul onder vuur: is hun verloving echt of vooral show?

De verloving van schaatssensatie Jutta Leerdam met de Amerikaanse influencer en bokser Jake Paul houdt Nederland in zijn greep. Waar sommigen het koppel romantisch en gedurfd noemen, klinken ook steeds vaker kritische geluiden. Bekende opiniemakers zoals Angela de Jong en Johan Derksen uitten onlangs hun twijfels over de echtheid van de relatie – en vooral over hoe opzichtig die in beeld wordt gebracht.

Verloving als spektakelstuk

De verloving werd uitgebreid vastgelegd voor social media. Niet alleen het aanzoek zelf, maar ook de reacties van vrienden en familie werden gedeeld op platforms als Instagram en TikTok. De beelden gingen wereldwijd viraal en werden door miljoenen mensen bekeken.

Toch stuit deze mediale aanpak op weerstand. Veel mensen vragen zich af of het aanzoek wel echt bedoeld was als een intiem moment tussen twee geliefden, of dat het vooral draaide om zichtbaarheid, branding en online engagement. Het feit dat alles tot in de puntjes geregisseerd leek, heeft de discussie over ‘echtheid versus show’ flink aangewakkerd.

Angela de Jong: ‘Showbizzhuwelijken zijn gedoemd te mislukken’

Angela de Jong, tv-recensente en vaste gast bij talkshows, liet in de uitzending van Renze Klamer weinig aan de verbeelding over. Ze ziet de toekomst van het koppel somber in. Volgens haar is deze relatie niet gebaseerd op diepgang of oprechte gevoelens, maar vooral op media-aandacht.

“Ze leven in een wereld waarin alles draait om clicks en likes,” aldus De Jong. “Een huwelijk dat voortkomt uit dat soort prikkels is zelden duurzaam.” Haar voorspelling? Een snelle breuk zodra de camera’s zich op iets nieuws richten.

Johan Derksen haalt hard uit

Ook Johan Derksen, analist bij het populaire programma Vandaag Inside, liet zijn ongezouten mening horen. Zoals we van hem gewend zijn, nam hij geen blad voor de mond. De verloving tussen Jutta en Jake noemde hij niets minder dan een soap. “Mensen zijn gek op een verhaaltje,” sneerde hij, “en dit is er weer zo één.”

Volgens Derksen gaat het koppel veel te ver in het te koop lopen van hun privéleven. Het constant online delen van liefdesverklaringen, foto’s, video’s en zelfs familieaangelegenheden noemt hij ‘aandachttrekkerij van het zuiverste soort’. Hij vraagt zich hardop af waar de grens ligt en of dit nog iets met liefde te maken heeft.

‘Een ochtendscheet op camera’

In zijn typerende stijl trok Derksen de vergelijking met de absurditeit van constante mediabelichting. “Je komt uit bed, laat een ochtendscheet, en er staat al iemand met een camera achter je,” grapte hij in de uitzending. “Dat moet je toch niet willen?”

Volgens hem is het absurd dat mensen hun hele privéleven op sociale media zetten. “Alles moet op televisie, alles moet gedeeld worden. Dat is toch geen leven meer?” Zijn betoog kreeg instemmend geknik van tafelgenoten, en veel kijkers op sociale media deelden zijn mening.

Is het allemaal strategie?

Dat Jutta Leerdam en Jake Paul beiden mediageniek zijn, staat buiten kijf. Jutta is in korte tijd uitgegroeid tot een internationaal sporticoon met miljoenen volgers, en Jake Paul is al jaren een meester in het vermarkten van zijn leven als bokser en influencer.

Critici vermoeden dan ook dat hun relatie deels een strategische samenwerking is. Een manier om elkaars merken te versterken, elkaars publieken te combineren en gezamenlijk te profiteren van wereldwijde bekendheid.

Met zulke belangen op het spel, is het logisch dat sommige mensen twijfelen aan de oprechtheid van hun verloving. Hoeveel ruimte is er nog voor kwetsbaarheid en échte connectie als je elke stap bewust regisseert?

Derksen voorspelt het hele script

Johan Derksen ging zelfs een stap verder en voorspelde hoe het hele verhaal zich waarschijnlijk zal ontvouwen: “Eerst krijgen we het sprookjeshuwelijk. Dan komt de baby. Daarna gaat hij vreemd. Vervolgens de echtscheiding. En dan zijn we er hopelijk vanaf.”

Hoewel zijn uitspraken met een knipoog gebracht werden, spreekt er ook duidelijke irritatie uit. Volgens hem wordt het publiek steeds opnieuw verleid door schijnverhalen die vooral bedoeld zijn voor consumptie – en steeds minder voor verbinding.

‘Jutta geniet van de aandacht’

Derksen eindigde zijn betoog met een scherpe conclusie: Jutta Leerdam lijkt te genieten van de schijnwerpers, en dat vindt hij pijnlijk om te zien. In plaats van zich te concentreren op haar sportcarrière, lijkt ze steeds vaker op te duiken in roddelrubrieken, influencer-campagnes en showbizzmedia.

Hoewel hij haar talent als topschaatser niet ontkent, vindt hij het jammer dat ze zich zo nadrukkelijk op het mediapad begeeft. “Ze kiest er bewust voor om zichzelf als merk te positioneren, maar dat heeft wel een prijs.”

Verdeeld publiek: bewondering of afkeer?

Online zijn de reacties verdeeld. Sommigen vinden het koppel inspirerend en bewonderen de manier waarop ze hun leven openstellen. Ze zien het als een moderne vorm van storytelling, passend bij de tijdgeest.

Anderen vinden het oppervlakkig, irritant en onoprecht. Zij wijzen op het gebrek aan privacy, de commerciële belangen en het repetitieve karakter van hun content. Voor hen is het allemaal iets te perfect en té gemaakt.

Conclusie: liefde of marketing?

De verloving van Jutta Leerdam en Jake Paul roept meer vragen op dan antwoorden. Is dit het begin van een levenslange romance, of kijken we naar een zorgvuldig geregisseerd hoofdstuk in een eindeloos online verhaal?

Wat de waarheid ook is, één ding is zeker: zolang het publiek blijft kijken, blijven Jutta en Jake in de schijnwerpers staan. En de meningen – zoals die van Johan Derksen en Angela de Jong – zullen voorlopig niet verdwijnen.

Lees verder