Connect with us

Algemeen

Sophie Hilbrand in felle ruzie met talkshowgast: “Ik kreeg niet eens de kans mijn verhaal te doen!”

Avatar foto

Geplaatst

op

In de talkshow Bar Laat, gepresenteerd door Sophie Hilbrand, ontstond gisterenavond een onverwachte rel. Een van de gasten, Esther van der Most, directeur van een actiegroep die zich inzet voor de Palestijnse zaak, was ontevreden over de tijd die zij kreeg om haar verhaal te doen. De situatie liep zo hoog op dat Esther uiteindelijk woedend opstapte.

Een beladen onderwerp

De uitzending ging over een staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas. Sophie Hilbrand had hiervoor twee gasten uitgenodigd: journalist Sander van Hoorn en Esther van der Most. Tijdens het gesprek bleek dat Esther zich niet gehoord voelde.

Toen Sophie het onderwerp wilde afronden, reageerde Esther geërgerd: “Ik vind het wel heel jammer dat een groot deel van het gesprek dat we zouden hebben nu niet gevoerd is. Er is vooraf iets anders met mij besproken. Dit is me ook gebeurd bij Op1. Ik kreeg daar uiteindelijk ook veel minder tijd om te vertellen waarover ik zou komen praten.”

Esther voegde eraan toe dat ze graag foto’s had willen laten zien van familieleden die in Palestina waren omgekomen. “Daar hebben we het volgens mij helemaal niet over gehad.”

Sophie’s uitleg

Sophie Hilbrand probeerde de situatie te sussen en legde uit waarom niet alles besproken kon worden. “Ik kan je uitleggen, en je mag absoluut nog een keer terugkomen, maar op het moment dat er meer tijd besteed wordt aan een antwoord op een andere vraag, of er meerdere informatie op tafel komt, kan ik er tijdens het gesprek voor kiezen om daar langer op door te gaan.”

Ze benadrukte dat talkshows nu eenmaal een beperkte tijd hebben: “Dat betekent dat je sommige dingen niet kunt bespreken omdat er meerdere onderwerpen aan bod moeten komen. Dat is helaas het lot van de talkshowhost.”

Ontevreden reactie

Esther was niet tevreden met deze uitleg en stelde dat dit probleem vaker voorkomt bij discussies over Palestina. “Het is ook wel heel vaak het lot van de mensen die spreken over de Palestijnen.”

Sophie verwees naar de redactionele lijn van haar programma: “Ik vermoed dat dat bij ons aan tafel over het algemeen niet het geval is. Ik zou je willen uitnodigen om nog een keer terug te komen.” Vervolgens ging ze door naar tafelgast Elodie Verweij.

Emotionele afloop

Na een filmpje werd duidelijk dat Esther tijdens de instart was weggelopen. Sophie lichtte toe: “Ik moet heel even zeggen, want er gebeurde iets tijdens het filmpje: Esther is van tafel gegaan, want het heeft haar enorm geëmotioneerd. Ze zou vertellen over haar familie. Er zijn familieleden van haar overleden in Palestina, en dat is natuurlijk afschuwelijk.”

Sander van Hoorn liep met haar mee om haar te ondersteunen. Sophie ging verder met het programma en richtte zich op de resterende tafelgasten, terwijl de situatie achter de schermen werd afgehandeld.

Een lastig evenwicht

De rel in Bar Laat laat zien hoe gevoelig onderwerpen rondom Israël en Palestina liggen. Het incident benadrukt de uitdaging voor talkshowhosts om ruimte te bieden aan emotionele verhalen, terwijl ze ook het programma in goede banen moeten leiden. Hoewel Sophie Hilbrand professionaliteit toonde, blijft de vraag hoe dergelijke situaties in de toekomst kunnen worden voorkomen. Esther’s ervaring roept tegelijkertijd discussie op over hoe media omgaan met controversiële en persoonlijke onderwerpen.

Eva van der Veen (1991) is een veelzijdige journalist en redactrice met een scherpe blik op politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. Ze studeerde Journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar ze zich specialiseerde in onderzoeksjournalistiek en media-ethiek. Na haar studie werkte Eva als politiek verslaggever voor een grote Nederlandse krant, waar ze debatten in Den Haag versloeg en diepgaande analyses schreef over beleid en internationale betrekkingen. Haar werk kenmerkt zich door grondige research, objectiviteit en een kritische benadering van de macht. Sinds 2024 maakt Eva deel uit van het redactieteam van onze nieuwswebsite, waar ze zich richt op diepgaande achtergrondartikelen, interviews met beleidsmakers en fact-checking. Ze is gepassioneerd over het blootleggen van verborgen verhalen en het verstrekken van nauwkeurige informatie aan het publiek. Buiten haar journalistieke werk is Eva een liefhebber van geschiedenis, literatuur en lange wandelingen in de natuur. Ze gelooft in de kracht van onafhankelijke journalistiek en streeft ernaar om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Algemeen

Prinses Beatrix walgt van Paul de Leeuw: ‘Wat een vreselijke, nare man!’

Avatar foto

Geplaatst

op

Dat Paul de Leeuw (62) niet bij iedereen even goed in de smaak valt, is bekend. Maar dat hij ook binnen het koningshuis niet bepaald geliefd is, blijkt uit een anekdote die hij zelf deelt. Prinses Beatrix (87) zou hem zelfs een ‘nare jongen’ hebben genoemd.

Geen fan van Paul

Paul de Leeuw heeft in de loop der jaren veel bewonderaars verzameld, maar ook een flink aantal critici. Zijn expressieve stijl en scherpe humor vallen niet bij iedereen in de smaak. Zijn rol als presentator van Ranking the Stars en zijn werk voor Omroep MAX en RTL 4 hebben hem een vaste plek op televisie gegeven, maar niet altijd zonder controverse. Hoe staat het koningshuis tegenover de uitgesproken tv-persoonlijkheid?

Nou, in elk geval is prinses Beatrix géén fan. Dat onthulde Paul zelf in de podcast The Friday Move. “Ja, ik heb haar wel eens ontmoet, ja. Ik heb ook een handje gegeven,” vertelt hij. Maar de ontmoeting liet geen verpletterende indruk achter. “Ze vond me niet zo leuk. Het is een heel raar verhaal.”

Een onverwachte koninklijke aanwezigheid

Paul herinnert zich een specifieke gebeurtenis waarbij hij indirect met het koningshuis te maken kreeg. “Ik stond ooit in het Paard van Troje met mijn theaterprogramma en toen opeens moesten we later beginnen. Opeens werd het 21.00 uur in plaats van 20.15 uur.”

Wat bleek? De drie zoons van prinses Beatrix – Willem-Alexander, Friso en Constantijn – kwamen onverwachts kijken naar zijn voorstelling. “Dat was op het laatste moment besloten, dus de hele veiligheidsdienst moest alles controleren en checken.” Dit zorgde voor de nodige logistieke aanpassingen en vertragingen. Paul moest daardoor langer wachten voordat hij kon beginnen.

Hoewel hij het bijzonder vond dat de drie prinsen naar zijn show kwamen kijken, was er een ander detail dat hem bijbleef. Hij hoorde achteraf dat prinses Beatrix niet bepaald enthousiast was over hem.

‘Die nare jongen’

Maar waarom zou prinses Beatrix hem een ‘nare jongen’ noemen? Paul vertelt dat hij dit indirect heeft gehoord van een technicus. Hij blikt terug op een uitzending die hij destijds presenteerde: “Ik had een keer een nachtprogramma en toen werd net het Verdrag van Maastricht gesloten om 01.30 of 02.00 uur ’s nachts.”

Volgens Paul had hij destijds een uitzending op dat tijdstip en kreeg hij via een technicus te horen hoe Beatrix over hem dacht. “Ik weet nog wel dat ze tegen een technicus had gezegd: ‘O, daar heb je die nare jongen weer.’ Dat was ik dan, hè?”

Dit incident heeft Paul altijd onthouden en hij noemt het met een glimlach in interviews. Het lijkt erop dat hij de uitspraak eerder als een humoristisch feit ziet dan als een serieuze belediging.

 

De scherpe randjes van Paul de Leeuw

Paul de Leeuw staat bekend om zijn scherpe humor en uitgesproken mening. Hij schuwt het niet om gasten in zijn programma’s uit te dagen en soms zelfs een beetje uit de tent te lokken. Dit heeft hem door de jaren heen veel fans opgeleverd, maar ook critici die hem als te direct en brutaal beschouwen.

Binnen het koningshuis, waar men doorgaans gewend is aan beleefde en diplomatieke omgangsvormen, kan dit botte karakter verkeerd vallen. Prinses Beatrix staat erom bekend een groot gevoel voor humor te hebben, maar haar stijl is wellicht wat subtieler dan die van Paul de Leeuw.

Humor of werkelijkheid?

Of prinses Beatrix deze uitspraak daadwerkelijk heeft gedaan, blijft natuurlijk een kwestie van speculatie. Paul staat bekend om zijn zelfspot en de neiging om verhalen sappiger te maken, dus het is goed mogelijk dat hij de anekdote met een knipoog vertelt.

Toch blijft het een leuke anekdote die goed past in de geschiedenis van Paul de Leeuw als spraakmakende entertainer. Of prinses Beatrix hem nog steeds als een ‘nare jongen’ zou zien, blijft de vraag. Misschien is het tijd voor een verzoenend gesprek tussen de twee?

Lees verder