Connect with us

Algemeen

Presentatrices zonder beha wakkeren verhit debat aan

De Albanese mediawereld werd opgeschud toen Zjarr TV met een opvallend en provocerend format kwam: vrouwelijke nieuwsankers die zonder beha het nieuws presenteerden. Dit gedurfde idee zorgde voor verdeeldheid en trok zowel nationale als internationale aandacht. Het riep discussies op over de balans tussen innovatie en exploitatie in de media.

Het Begin van Zjarr TV’s Gedurfde Concept

In 2016 besloot Zjarr TV, in een poging om kijkcijfers te verhogen, het nieuws anders aan te pakken. De presentatrices droegen open jassen zonder beha en brachten het nieuws met een directe aanpak. Albanië, een land dat nog steeds conservatieve waarden hoog in het vaandel heeft, werd verrast door deze ingrijpende verandering in de manier van nieuws presenteren.

Stationseigenaar Ismet Drishti verdedigde de aanpak. Hij stelde dat de media vaak onder politieke druk staan en dat dit nieuwe format een symbool was van transparantie en eerlijkheid. “De mensen wilden onverbloemde, ongefilterde informatie – en dat is wat wij ze bieden,” aldus Drishti. Voor hem was de naaktheid een metafoor voor openheid en neutraliteit.

De Opkomst van Enki Bracaj

Een van de eerste gezichten van dit controversiële format was Enki Bracaj, destijds 21 jaar oud. Haar nieuwsuitzendingen, waarin ze gedurfde kleding droeg, zorgden voor een toename van kijkcijfers en maakten haar snel bekend. Bracaj noemde haar aanpak een strategische keuze om zich te onderscheiden in een competitieve mediawereld. “Als je wilt slagen, moet je durven,” zei ze.

Toen Bracaj later besloot een aanbod van Playboy te accepteren, werd haar contract met Zjarr TV beëindigd. Dit bevestigde dat er grenzen waren aan wat het station acceptabel vond, ondanks hun gedurfde format.

Greta Hoxhaj: De Volgende Stap

Na het vertrek van Bracaj nam de ervaren 24-jarige Greta Hoxhaj haar plaats in. Ook zij paste zich aan het unieke format van het station aan en kreeg al snel bekendheid. Ze gaf aan dat ze in haar dagelijkse leven gewone kleding droeg, maar voor televisie de specifieke stijl omarmde. Hoxhaj genoot van de nieuwe aandacht, maar besefte ook dat de keuze reacties zou oproepen.

Publieke Reacties en Kritiek

De aanpak van Zjarr TV werd zowel geprezen als bekritiseerd. Sommige kijkers zagen het als een manier om het nieuws spannender te maken, terwijl anderen het beschouwden als een stap terug in de strijd voor gendergelijkheid. Feministische groeperingen en journalistieke verenigingen in Albanië gaven gemengde reacties. Aleksander Cipa, voorzitter van de Unie van Albanese Journalisten, stelde: “Naaktheid kan de problemen in de media niet oplossen; het toont alleen de wanhopige pogingen om te overleven.”

 

Hoxhaj’s Standpunt

Greta Hoxhaj bleef kalm onder de kritiek. Ze vertelde dat ze zich niet liet afschrikken en zich bleef richten op haar werk en de positieve reacties die ze kreeg. “Het belangrijkste voor mij is dat ik plezier heb in mijn werk en dat de kijkers mij steunen,” zei ze. Ondanks de verdeeldheid zorgde het format voor bekendheid en discussie.

Innovatie of Sensatiezucht?

Het experiment van Zjarr TV roept de vraag op of het gebruik van dergelijke controversiële methoden in de media vernieuwend is of juist grensoverschrijdend. Terwijl sommige mensen het zien als een slimme manier om kijkers te trekken en aandacht te krijgen, vinden anderen het een ondermijning van de journalistieke waarden. De grens tussen creativiteit en exploitatie blijft een onderwerp van discussie in de moderne mediawereld.

Wat de toekomst brengt voor dergelijke formats en hoe het publiek hierop blijft reageren, zal de tijd uitwijzen. Eén ding is zeker: Zjarr TV heeft een blijvende indruk achtergelaten in de Albanese en internationale mediageschiedenis.