Connect with us

Algemeen

Nederland telt op dit moment een half miljoen elektrische auto’s

Geplaatst

op

Elektrisch rijden heeft de afgelopen jaren in Nederland een enorme vlucht genomen, met nu meer dan 900.000 elektrische voertuigen op de weg. Dit aantal omvat zowel volledig elektrische auto’s, plug-in hybrides, als waterstofauto’s. De grootste groep bestaat uit volledig elektrische voertuigen, die populair zijn vanwege hun milieuvriendelijke karakter. Tesla is nog steeds marktleider, met de Model Y als favoriet, maar merken als Kia en Mitsubishi winnen aan terrein. De groei van elektrische voertuigen vraagt om uitbreiding van laadinfrastructuur; Nederland loopt voorop met ruim 106.000 openbare laadpunten en naar schatting 600.000 thuislaadpunten.

Van de 900.000 elektrische voertuigen in Nederland, zijn bijna 512.000 volledig elektrisch, terwijl plug-in hybrides bijna 343.000 auto’s beslaan. Waterstofauto’s, hoewel een kleine groep, worden ook steeds interessanter, vooral vanwege hun snelle tanktijd en lange actieradius. Ondanks de groei van het elektrisch wagenpark maken elektrische voertuigen nog maar ongeveer 10 procent van de totale 9,1 miljoen personenauto’s uit. De verwachting is dat dit aandeel snel zal groeien door belastingvoordelen, stijgende brandstofprijzen en de steeds betere technologie van elektrische auto’s.

Tesla blijft marktleider in Nederland met bijna 50.000 voertuigen, waarvan 30.000 Tesla Model Y’s, gevolgd door de Kia e-Niro. Voor plug-in hybride voertuigen is de Mitsubishi Outlander een populaire keuze, terwijl nieuwe spelers zoals de LYNK & CO 01 opkomen. De infrastructuur voor elektrische voertuigen groeit mee: Nederland heeft nu 106.257 openbare laadpunten, toegankelijk in zowel steden als dorpen. Daarnaast zijn er naar schatting 600.000 thuislaadpunten, wat het voor veel mensen mogelijk maakt om hun auto thuis op te laden.

Ondanks de groei van elektrisch rijden blijft dit slechts een klein deel van het totale aantal auto’s op de Nederlandse wegen. Toch neemt de populariteit snel toe, mede door de constante technologische ontwikkelingen die zorgen voor een grotere actieradius en kortere laadtijden. Daarnaast blijft de Nederlandse overheid investeren in subsidies, belastingvoordelen en de uitbreiding van laadinfrastructuur, wat de overstap naar elektrisch rijden voor veel mensen aantrekkelijker maakt. Plug-in hybrides blijven een aantrekkelijke optie voor mensen die nog niet volledig elektrisch willen rijden, terwijl waterstofauto’s steeds meer in de belangstelling komen.

De toekomst van elektrisch rijden in Nederland ziet er rooskleurig uit. Naast volledig elektrische auto’s en plug-in hybrides kan waterstof een belangrijke rol gaan spelen, vooral voor langeafstandsvervoer. Hoewel de markt voor waterstofauto’s nu nog klein is, kan deze technologie in de toekomst een oplossing bieden voor bepaalde vervoersbehoeften. De combinatie van technologische vooruitgang, stimuleringsmaatregelen en de groeiende laadinfrastructuur zorgt ervoor dat elektrisch rijden in Nederland steeds meer de norm wordt. Het aantal elektrische auto’s groeit gestaag, en hoewel er nog veel werk te doen is, is Nederland goed op weg naar een duurzamer wagenpark.

Met de snel toenemende vraag naar elektrische auto’s, blijft de laadinfrastructuur zich uitbreiden. De overheid investeert in nieuwe laadpunten, terwijl autofabrikanten doorgaan met het ontwikkelen van nieuwe en betaalbare elektrische modellen. Naar verwachting zullen steeds meer Nederlanders de overstap maken naar elektrisch rijden, aangemoedigd door milieubewustzijn, lagere operationele kosten en het groeiende netwerk van laadmogelijkheden.

Samenvattend kunnen we stellen dat elektrisch rijden in Nederland een blijvende trend is, ondersteund door overheidsbeleid en technologische vooruitgang. Met het huidige tempo van groei en innovatie, zal het aantal elektrische voertuigen in de komende jaren blijven toenemen. Tesla blijft een dominante speler, maar andere merken winnen snel aan populariteit, terwijl de infrastructuur voor elektrisch rijden stevig blijft groeien. Nederland bevindt zich in een gunstige positie om een voorbeeld te worden van duurzame mobiliteit, zowel op nationaal als internationaal niveau.

Algemeen

Politie over doodsoorzaak Marjolein: ‘Geen sprake van misdrijf’

Avatar foto

Geplaatst

op

Maandagochtend werd het lich*am van de 38-jarige Marjolein, die sinds donderdag vermist was, aangetroffen in de Kralingse Plas in Rotterdam. De politie heeft bevestigd dat er geen sprake is van een misdr*jf. De vondst markeert het tragische einde van een intensieve zoektocht die diepe sporen nalaat in de stad en haar inwoners.

Een intensieve zoektocht

Marjolein werd voor het laatst gezien in de buurt van de Soetendaalsekade op donderdagochtend. De zorgen namen toe toen persoonlijke bezittingen, waaronder haar jas, werden gevonden in het Kralingse Bos. Haar verdwijning zette een grootschalige zoekactie in gang, waaraan familie, vrienden en hulpdiensten deelnamen.

Op zondag werd de zoektocht verder uitgebreid met hulp van het Veteranen Search Team (VST), dat straten en wijken rondom de Gordelweg doorzocht. Maandag werden gespecialiseerde duikteams ingezet bij de Kralingse Plas, waar uiteindelijk het lich*am van Marjolein werd gevonden. De p0litie sloot een misdr*jf uit en benadrukte dat verdere details uit respect voor de nabestaanden niet bekend worden gemaakt.

De laatste momenten van Marjolein

Om nieuwe aanwijzingen te vinden, deelde de politie zondag recente beelden van Marjolein. Hierop was te zien hoe ze donderdagochtend rond 14:14 uur in de richting van de Gordelweg liep, gekleed in een donkergroene jas. Buurtbewoners werden opgeroepen om hun deurbelcamera’s te controleren, maar deze inspanningen leverden helaas geen doorbraak op.

 

Een schok voor de gemeenschap

De vondst van Marjolein in de Kralingse Plas bracht een schokgolf teweeg in Rotterdam. De betrokkenheid van buurtbewoners en vrijwilligers tijdens de zoektocht onderstreepte de sterke gemeenschapszin. De hulp en steun van het Veteranen Search Team, lokale bewoners en de p0litie maakten indruk, maar konden de tragische afloop niet voorkomen.

De tragedie rondom Marjolein doet denken aan een eerdere gebeurtenis waarbij de Kralingse Plas in het nieuws kwam vanwege ongepaste activiteiten. Hoewel het in een totaal andere context plaatsvond, toont ook dit incident hoe onverwachte gebeurtenissen in openbare ruimtes gemeenschappen kunnen raken. Het benadrukt de noodzaak van waakzaamheid en het beschermen van de integriteit van dergelijke locaties.

 

Hulp en bewustwording

De tragische afloop van deze zaak roept bredere vragen op over mentale gezondheid. Mensen die worstelen met gevoelens van wanhoop of somberheid worden opgeroepen om hulp te zoeken. Stichting 113 Zelfm00rdpreventie biedt gratis en anonieme hulp via chat op 113.nl of telefonisch via 113 of 0800-0113. Het delen van zorgen met een professional kan een verschil maken.

Reflectie en collectieve steun

Het verlies van Marjolein benadrukt het belang van aandacht voor mentale gezondheid en het herkennen van signalen bij naasten. Het herinnert ons eraan hoe cruciaal het is om open gesprekken te voeren en steun te bieden aan mensen die het moeilijk hebben. De kracht van collectieve steun, zoals getoond tijdens de zoektocht, biedt hoop in donkere tijden.

Een stad in rouw

Met de vondst van Marjolein komt er een einde aan dagen van onzekerheid en intensieve inspanningen. Haar familie, vrienden en de gemeenschap blijven achter met verdriet en vragen. Marjolein wordt herinnerd als een warm en geliefd persoon, en haar overlijden laat een diepe indruk achter.

Conclusie

De tragische verdw*jning en dood van Marjolein hebben Rotterdam diep geraakt. Haar verhaal benadrukt de kracht van samenkomen in moeilijke tijden, maar ook de noodzaak om aandacht te schenken aan mentale gezondheid. Terwijl de stad rouwt, biedt de collectieve betrokkenheid een lichtpuntje in deze donkere gebeurtenis.

Lees verder