Algemeen
MAFS-kijkers herkennen Femke: “Dat is toch die actrice?!”

Married At First Sight keert terug: prachtige Femke maakt indruk, maar kijkers twijfelen aan haar deelname
Na een jaar vol wachten, speculeren en anticiperen, was het op maandagavond eindelijk zover: het tiende seizoen van Married At First Sight (MAFS) ging van start op RTL 4. De populaire datingshow keerde terug met een frisse opzet, nieuwe experts en – zoals altijd – een kleurrijke mix van deelnemers. Maar één vrouw wist meteen de aandacht van heel kijkend Nederland te trekken: de oogverblindende Femke.
Nieuwe experts, nieuwe aanpak
Na de veelbesproken en enigszins teleurstellende afloop van het vorige seizoen, waarin de ene na de andere mismatch zich aandiende, was het tijd voor verandering. MAFS besloot het roer om te gooien en het matchmakingproces grondig te vernieuwen. Matchmaker Radboud Visser en gedragsbioloog Patrick van Veen zijn vervangen. In hun plaats zien we nu onder andere psycholoog Lennart Klipp, die samen met een professioneel datingbureau de kandidaten dit seizoen koppelt.
De presentatie ligt opnieuw in handen van Carlo Boszhard, die zich inmiddels heeft ontpopt tot een vaste waarde binnen het programma. Zijn luchtige stijl, oprechte betrokkenheid en warme aanwezigheid maken hem geliefd bij kijkers, en ook dit seizoen laat hij weer zien waarom hij zo goed past bij het format.
Femke maakt meteen indruk
In de allereerste aflevering van dit nieuwe seizoen maakten we kennis met de eerste bruid: Femke. De 30-jarige, energieke en stijlvolle vrouw viel onmiddellijk op bij het publiek. Niet alleen vanwege haar sprankelende persoonlijkheid, maar vooral door haar opvallende uiterlijk. Femke is een echte verschijning, en dat bleef ook Olaf – de bruidegom aan wie ze gekoppeld is – niet onopgemerkt.
Het moment waarop Femke de trouwlocatie binnenloopt, is er één die menige kijker zal bijblijven. Niet alleen Olaf’s mond valt open van verbazing, ook zijn familie en vrienden zijn zichtbaar onder de indruk. Femke straalt van oor tot oor, lijkt zich op haar gemak te voelen en loopt vol vertrouwen naar haar toekomstige echtgenoot.
“Waarom doet zij hieraan mee?”
Hoewel het programma erop gericht is mensen te koppelen die liefde in hun leven missen, vragen veel kijkers zich hardop af waarom juist iemand als Femke zich heeft opgegeven. Op sociale media wordt er druk gespeculeerd over haar motieven. De reacties zijn niet mals, maar opvallend genoeg wel vrijwel unaniem positief over haar uitstraling.
Een veelgehoorde reactie op X (voorheen Twitter): “Waarom zou Femke zich opgeven voor Married At First Sight? Ze kan toch aan elke vinger tien mannen krijgen.” Een ander schrijft: “Ze heeft dit programma toch helemaal niet nodig? Heel Tinder zou haar kant op swipen.” Nog een kijker stelt: “Eerlijk gezegd snap ik hier niets van. Ze is knap, vlot en komt goed over. Waarom dan MAFS?”
Het zijn opmerkingen die vaker gemaakt worden over opvallend aantrekkelijke kandidaten in realityprogramma’s, maar in het geval van Femke lijkt het extra sterk te leven. Voor sommigen is haar deelname zelfs een reden tot wantrouwen richting de oprechtheid van het programma.
Is Femke een actrice?
De reacties van kijkers gaan zelfs nog een stap verder. Op sociale media duiken theorieën op dat Femke helemaal geen ‘gewone’ deelnemer is, maar een ingehuurde actrice. “Dit is gewoon doorgestoken kaart. Femke is té knap. Dit kan nooit serieus zijn,” zegt een gebruiker op X. Iemand anders reageert cynisch: “De eerste nep-koppel van seizoen 2025 is een feit. Olaf en Femke. Zet maar een kruisje.” Weer een ander vraagt zich hardop af: “Is Femke niet gewoon gecast voor het effect?”
Hoewel er geen enkele aanwijzing is dat het programma kandidaten inhuurt om opzettelijk verwarring of sensatie te creëren, is het niet ongebruikelijk dat populaire realityshows onder vuur liggen van kijkers die twijfelen aan de authenticiteit. En in het geval van Femke is de publieke verbazing vooral te herleiden tot het feit dat haar profiel – aantrekkelijk, intelligent, zelfverzekerd – op het eerste gezicht niet past bij het idee van iemand die ‘geen liefde kan vinden’.
Olaf blijft er nuchter onder
En hoe reageert Olaf, de bruidegom die aan Femke is gekoppeld? Op televisie zien we een rustige en nuchtere man, die vooral onder de indruk lijkt van Femke’s verschijning, maar tegelijkertijd zijn best doet om haar echt te leren kennen. “Ze is prachtig,” is zijn eerste reactie. Toch houdt hij zijn verwachtingen enigszins in toom. “Ik hoop vooral dat we een klik hebben. Uiterlijk is één ding, maar het gaat uiteindelijk om hoe je je samen voelt.”
Zijn familie, die zichtbaar geraakt is door Femke’s entree, lijkt zich geen zorgen te maken. Integendeel: ze zijn enthousiast en hoopvol gestemd. En dat geldt voor Femke zelf ook. Ze geeft aan vooral open te staan voor verbinding en op zoek te zijn naar iemand met wie ze zichzelf kan zijn.
Carlo Boszhard steelt wederom de show
Een belangrijk rustpunt in alle verwarring en speculatie is presentator Carlo Boszhard. Hij weet met zijn charme en empathie precies de juiste toon te vinden in spannende momenten. Zijn gesprekken met de deelnemers zijn warm en respectvol, en zijn humor zorgt voor de nodige luchtigheid tijdens de zenuwslopende huwelijksceremonies.
Veel kijkers spreken hun waardering uit voor Carlo’s rol in het programma. “Zonder Carlo was MAFS niet hetzelfde,” is een vaak gehoorde uitspraak. Ook dit seizoen weet hij weer waarom hij zo’n vaste waarde is voor het format.
Wat kunnen we verwachten?
De eerste aflevering van dit tiende seizoen smaakt duidelijk naar meer. De komst van nieuwe experts, de frisse insteek en de opvallende koppels zorgen ervoor dat de kijker opnieuw geboeid raakt. En hoewel de twijfel rond Femke’s deelname voorlopig nog blijft hangen, zijn er ook veel mensen die simpelweg genieten van het liefdesavontuur dat zich voor hun ogen ontvouwt.
Het blijft afwachten hoe de relatie tussen Femke en Olaf zich ontwikkelt. Zijn ze daadwerkelijk een goede match? Of is de chemie die we op het eerste gezicht zien, slechts oppervlakkig? En wat zijn de intenties van Femke werkelijk? Eén ding is zeker: kijkend Nederland zal het op de voet blijven volgen.
Tot slot
Of Femke nu een ‘actrice’ is, of simpelweg een oprechte vrouw op zoek naar liefde – haar deelname aan Married At First Sight heeft nu al voor het nodige stof doen opwaaien. In een tijd waarin realitytelevisie steeds vaker onder een vergrootglas ligt, is het logisch dat kijkers scherp toekijken. Maar uiteindelijk draait het programma om verbinding, om de zoektocht naar een partner, en om de magie van de eerste ontmoeting.
Voor nu is Femke hét gezicht van het nieuwe seizoen, en zal het interessant zijn om te zien hoe haar liefdesverhaal zich ontvouwt. Wordt het een sprookje? Of toch een geval van mooie schijn? Tijd – en een reeks afleveringen – zal het leren.

Algemeen
Peter Gillis laat zich niet uit het veld slaan: ‘Laat maar komen!’

Wat begon als een miljoenenovereenkomst die het leven van Peter Gillis voorgoed zou veranderen, is veranderd in een juridisch steekspel van ongekende proporties. De bekende vakantieparkmagnaat leek zijn Massa is Kassa-imperium voor een bedrag van 185 miljoen euro van de hand te doen aan de Friese ondernemer Taeke Dijkstra. Maar in plaats van handtekeningen en champagne, zijn er nu vooral advocaten en dwangsommen in het spel.
Geen betaling, geen uitleg
Hoewel alles in kannen en kruiken leek, heeft Dijkstra tot op heden geen cent betaald. Geen voorschot, geen symbolisch bedrag, helemaal niets. De rechter heeft hem al meerdere malen gemaand om zijn afspraken na te komen, maar Dijkstra lijkt zich daar weinig van aan te trekken. “Laat die dwangsom maar komen,” zei hij recent nog in de media. Zijn houding lijkt onverstoorbaar, en de financiële verplichtingen schuift hij zonder blikken of blozen aan de kant.
Dwangsommen lopen snel op
Volgens advocaat Erik Braun, die Peter Gillis vertegenwoordigt, is de situatie inmiddels onhoudbaar. Dijkstra heeft niet alleen nagelaten te betalen, maar ook geen enkel inzicht gegeven in zijn financiering. De rechter heeft daarom een dwangsom opgelegd van 100.000 euro per dag. Vanaf de elfde dag wordt dat zelfs verhoogd naar een half miljoen per etmaal. Als Dijkstra volhardt in zijn weigering, lopen de bedragen razendsnel op.
Verhaal halen met de deurwaarder
Achter de schermen wordt de spanning steeds groter. Gillis zou inmiddels juridische stappen voorbereiden waarbij deurwaarders worden ingezet om verhaal te halen bij Dijkstra. Die laatste toont zich echter onbewogen. Hij wijst op de financiële en juridische problemen waarin Gillis zelf verwikkeld is, waaronder een belastingschuld van 50 miljoen euro en een recente veroordeling voor belastingfraude.
Een slecht imago voor de verkoper
Voor Dijkstra lijkt dit alles reden genoeg om de koop ongedaan te maken, of op zijn minst uit te stellen. Hij stelt dat hij geen zaken wil doen met iemand die zelf in de problemen zit. Daarmee speelt hij in op het publieke imago van Gillis, dat de laatste tijd flink onder druk staat. Een overname met een omstreden eigenaar op de achtergrond lijkt voor Dijkstra geen aantrekkelijke optie meer.
Ondertussen draait de show gewoon door
Ondanks alle ellende, gaat de televisieshow Massa is Kassa op SBS6 gewoon door. Op 16 mei begint een nieuw seizoen waarin Peter Gillis zich opnieuw laat zien als flamboyante ondernemer op zijn vakantieparken. De kijkers zien een lachende ondernemer, maar achter de schermen ziet het er minder rooskleurig uit.
Het imperium wankelt
De combinatie van juridische problemen, dreigende boetes en een koper die zich onttrekt aan zijn verplichtingen zorgt voor grote onzekerheid rond de toekomst van het Massa is Kassa-imperium. Wat ooit begon als een succesverhaal dreigt uit te monden in een drama vol rechtszaken, beslagleggingen en imagoschade.
Van succes naar schandaal
Waar Peter Gillis zichzelf graag presenteert als de selfmade miljonair met een voorliefde voor schnitzels en snelle deals, blijkt de realiteit een stuk complexer. De deal met Taeke Dijkstra lijkt voorlopig van de baan, en zolang beide heren elkaar via advocaten blijven bestrijden, is het einde van dit juridische feuilleton nog lang niet in zicht.