Connect with us

Algemeen

Kees vliegt écht uit: een ontroerend vervolg over rouw, veerkracht en zelfstandigheid

Avatar foto

Geplaatst

op

Op 11 juni verschijnt bij Videoland de documentaire Kees vliegt écht uit, het nieuwste deel in de reeks die eerder begon met Het beste voor Kees en Kees vliegt uit. Deze serie biedt een indringend, respectvol en hoopvol portret van het leven van Kees Momma, een man met een indrukwekkend verhaal.

Een eerbetoon aan een bijzondere moeder

In juni vorig jaar overleed Kees’ moeder, Henriëtte, op 90-jarige leeftijd. Haar overlijden markeerde een belangrijk keerpunt in Kees’ leven. Documentairemaker Monique Nolte, die het leven van Kees al jaren volgt, gaf aan dat Henriëtte altijd als haar levensmissie zag om Kees een zo comfortabel, veilig en liefdevol mogelijk leven te bieden. “Ze heeft echt geprobeerd dat Kees zich zo goed mogelijk kon ontwikkelen in datgene waar hij goed in was, zoals tekenen en schilderen,” zei Nolte tegen ANP.

Henriëtte speelde een sleutelrol in Kees’ leven. Haar toewijding en onvoorwaardelijke steun vormden de basis van zijn ontwikkeling en stabiliteit. Het verlies van zijn moeder is dan ook niet alleen emotioneel ingrijpend, maar brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee in het dagelijks leven van Kees.

De documentaire als vervolgstap

Kees vliegt écht uit volgt Kees in de periode na het verlies van zijn moeder. De camera legt vast hoe hij probeert zijn leven opnieuw vorm te geven. Wat betekent zelfstandigheid na een leven vol structuur, zorg en geborgenheid? En hoe ga je om met de leegte die ontstaat wanneer een belangrijk anker wegvalt?

De documentaire richt zich niet alleen op verdriet, maar vooral op veerkracht. Kees maakt stappen richting meer zelfstandigheid, terwijl hij trouw blijft aan wie hij is. Zijn liefde voor taal, kunst en structuur blijft een leidraad in zijn leven. De kijker krijgt een intiem kijkje in zijn dagelijkse routines, maar ook in de nieuwe keuzes die hij nu zelf moet maken.

Een verhaal van loslaten en doorgaan

De titel Kees vliegt écht uit verwijst symbolisch naar de overgang van een beschermde thuissituatie naar een leven waarin Kees op eigen benen probeert te staan. Het gaat over loslaten, over doorgaan zonder datgene wat altijd vanzelfsprekend was. Voor Kees betekent dat een proces van ontdekken, grenzen verleggen en vertrouwen opbouwen in zijn eigen kunnen.

Waar eerdere documentaires zich vooral richtten op het hechte samenspel tussen Kees en zijn ouders, laat deze film zien hoe hij zijn pad vervolgt zonder hun dagelijkse aanwezigheid. Dat is niet alleen spannend, maar ook hoopgevend. Het toont aan dat zelfstandigheid in vele vormen bestaat en dat persoonlijke groei zich op ieder moment in het leven kan aandienen.

De kracht van herkenning en menselijkheid

De kracht van de documentaire ligt in de oprechte manier waarop Kees wordt geportretteerd. Zonder opsmuk, zonder sensatie, maar met oog voor detail en empathie. Veel kijkers zullen zich herkennen in de universele thema’s die voorbij komen: verlies, verandering, aanpassing en hoop.

Door Kees’ verhaal te vertellen, opent de documentaire ook het gesprek over hoe we als samenleving omgaan met mensen die extra ondersteuning nodig hebben. Het stelt vragen over autonomie, zorg, en de waarde van empathie in een steeds veranderende wereld.

Kees blijft zichzelf

Ondanks alles blijft Kees wie hij is: intelligent, gevoelig, gestructureerd en met een scherp oog voor taal en beeld. Zijn humor, eerlijkheid en uitgesproken voorkeuren maken hem niet alleen uniek, maar ook geliefd bij een breed publiek. Kees vliegt écht uit laat zien dat zijn persoonlijkheid onveranderd krachtig is, ook in nieuwe omstandigheden.

Het is een portret geworden dat zowel kwetsbaar als krachtig is. Een verhaal over rouw, maar ook over perspectief. Over het verlies van een ouder, maar ook over het vinden van nieuwe manieren om verder te gaan.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Videoland (@videolandonline)

Een documentaire die inspireert

Kees vliegt écht uit is meer dan alleen een vervolg op eerdere films. Het is een liefdevol, menselijk en inspirerend verhaal over doorzetten, aanpassen en het hervinden van balans. Te zien vanaf 11 juni op Videoland, en zeker de moeite waard voor iedereen die zich wil laten raken door een eerlijk en oprecht verhaal over het leven.

Algemeen

Maxime en Leroy maken heftig nieuws bekend en zijn er helemaal kapot van

Avatar foto

Geplaatst

op

Maxime Meiland opnieuw in mineur: villa-verkoop mislukt voor de tweede keer

Het blijft een zware tijd voor Maxime Meiland en haar partner Leroy Molkenboer. De hoop op een nieuwe start werd onlangs opnieuw de kop ingedrukt toen bleek dat de verkoop van hun villa in Noordwijk wéér niet doorgaat. Wat een opluchting had moeten zijn, veranderde binnen enkele weken in een teleurstelling die er stevig inhakt bij het bekende koppel. Volgens bronnen uit hun omgeving is Leroy zichtbaar aangeslagen en heeft Maxime het er emotioneel zwaar mee. “Ze is er kapot van,” klinkt het.

Een woning die maar niet van eigenaar wil wisselen

Het huis waar het allemaal om draait, ligt aan een doorgaande weg in het chique Noordwijk. Maxime kocht de vrijstaande villa zo’n twee jaar geleden voor een aanzienlijk bedrag. De aankoop leek destijds een droom die werkelijkheid werd: een riante gezinswoning waar ze met Leroy en hun kinderen de toekomst wilde vormgeven. Maar die droom bleek van korte duur.

Vrij snel na de aankoop ontstonden er twijfels. Het wooncomfort liet te wensen over, de ligging werd als onrustig ervaren en ook de energiekosten bleken hoger dan verwacht. Al snel werd duidelijk dat de villa niet de ‘forever home’ zou zijn waarop ze gehoopt hadden.

Financiële zorgen en een stroeve huizenmarkt

De verkoop van de villa is tot nu toe een lijdensweg gebleken. Ondanks meerdere prijsverlagingen blijft de woning onverkocht. Makelaars wijzen op de combinatie van een minder gunstige ligging, het relatief lage energielabel en de stevige vraagprijs als verklaringen voor de moeizame verkoop.

Volgens woningexpert Alex van Keulen, bekend van het programma Kopen Zonder Kijken, was de aankoop van Maxime en Leroy “niet bepaald strategisch”. In zijn woorden: “Ze hebben in een overspannen markt te veel betaald voor een woning die op meerdere punten niet aantrekkelijk is voor doorsnee kopers.”

Twee keer hoop, twee keer teleurstelling

Wat de situatie extra wrang maakt, is dat het huis al twee keer op het punt heeft gestaan om daadwerkelijk verkocht te worden. De eerste keer leek alles in kannen en kruiken: Maxime liet zich openhartig uit in een interview met Shownieuws en vertelde blij te zijn dat er “flink was betaald” door een buitenlands stel.

Maar dat bleek te vroeg gejuicht. De kopers – een Amerikaans koppel dat Nederland nog nooit had bezocht – kregen de financiering niet rond. En dus ging het feest niet door. Maxime en Leroy moesten terug naar af, met opnieuw een bord “Te koop” in de voortuin.

En ook de tweede keer liep het mis. Een nieuw geïnteresseerde partij, naar verluidt iemand uit de kennissenkring van de familie, had eveneens een bod uitgebracht onder voorbehoud van financiering. Zes weken later kwam het verlossende – of in dit geval pijnlijke – telefoontje: de financiering is wéér niet rondgekomen.

De makelaar liet weten dat vooral Leroy erg teleurgesteld is. “Hij is behoorlijk aangeslagen,” aldus de bemiddelaar. Maxime reageerde gelaten, maar emotioneel. “Ze is er verdrietig om. Dit hakt erin.”

Humor en medeleven

Bij Shownieuws, waar Maxime regelmatig in beeld komt, werd de misgelopen verkoop besproken met een knipoog. Bart Ettekoven maakte zelfs een luchtige opmerking: “Ken je die mop van dat huis dat verkocht was? Die ging niet door!” De toon is luchtig, maar tussen de regels door klinkt ook begrip. “Het is echt geen slecht huis,” erkende Ettekoven. “Maar je moet wel de juiste koper vinden, en dat lijkt maar niet te lukken.”

Voor Maxime is het allemaal minder lollig. Wat begon als een nieuw hoofdstuk in haar leven, voelt nu als een last die almaar zwaarder wordt. Vooral de financiële impact is niet te onderschatten. De hypotheek blijft doorlopen en de bijkomende kosten stapelen zich op. Met een druk gezinsleven en een carrière in de media vraagt dit om veerkracht en doorzettingsvermogen.

Terug op Funda: derde keer, goede keer?

Ondertussen staat de villa weer gewoon op Funda. De hoop is dat er alsnog een koper opstaat die de charme van de woning weet te waarderen. De ligging in Noordwijk blijft aantrekkelijk voor mensen die rust zoeken nabij zee, en de binnenkant van de woning is ruim en modern ingericht. Maar of dat voldoende is om geïnteresseerden over de streep te trekken?

Makelaars zijn voorzichtig optimistisch. De woning is inmiddels concurrerender geprijsd, en dat zou de kansen iets kunnen verhogen. Toch speelt de reputatie van het huis – onbedoeld versterkt door media-aandacht – wellicht een rol in het uitblijven van serieuze biedingen. “Er hangt nu een label aan dat lastig van je af te schudden is,” zei een makelaar eerder.

Emotionele tol

Voor Maxime en Leroy is dit alles meer dan een zakelijke kwestie. Het is ook emotioneel beladen. “We hebben hier veel meegemaakt, goede en moeilijke tijden,” vertelde Maxime eerder. “Als je dan hoopt op een nieuwe start en dat blijft maar uit, dan is dat zwaar.” Zeker nu de woning hen blijft binden aan een periode in hun leven die ze eigenlijk wilden afsluiten.

Leroy, normaal gesproken eerder op de achtergrond, zou het er volgens bekenden ook moeilijk mee hebben. “Hij is heel zorgzaam en wil het beste voor Maxime en de kinderen. Als zoiets dan wéér fout loopt, doet dat iets met hem,” aldus een insider.

Blijven hopen

Toch geven Maxime en Leroy de moed niet op. Ze blijven geloven dat er ergens een koper rondloopt die de woning waardeert zoals zij dat in het begin ook deden. “We laten het los en hopen op betere tijden,” schreef Maxime recent op sociale media. Haar volgers wensen haar massaal sterkte toe en spreken de hoop uit dat het derde verkoopmoment wél succes zal opleveren.

Voorlopig blijft de villa staan waar hij staat – fysiek én figuurlijk een obstakel op hun pad. Maar als er iets is dat Maxime Meiland door de jaren heen heeft laten zien, dan is het wel dat ze altijd weer opstaat. Hoe zwaar de klap ook is.

Maxime Meiland

Lees verder