Connect with us

Algemeen

Kees vliegt écht uit: een ontroerend vervolg over rouw, veerkracht en zelfstandigheid

Avatar foto

Geplaatst

op

Op 11 juni verschijnt bij Videoland de documentaire Kees vliegt écht uit, het nieuwste deel in de reeks die eerder begon met Het beste voor Kees en Kees vliegt uit. Deze serie biedt een indringend, respectvol en hoopvol portret van het leven van Kees Momma, een man met een indrukwekkend verhaal.

Een eerbetoon aan een bijzondere moeder

In juni vorig jaar overleed Kees’ moeder, Henriëtte, op 90-jarige leeftijd. Haar overlijden markeerde een belangrijk keerpunt in Kees’ leven. Documentairemaker Monique Nolte, die het leven van Kees al jaren volgt, gaf aan dat Henriëtte altijd als haar levensmissie zag om Kees een zo comfortabel, veilig en liefdevol mogelijk leven te bieden. “Ze heeft echt geprobeerd dat Kees zich zo goed mogelijk kon ontwikkelen in datgene waar hij goed in was, zoals tekenen en schilderen,” zei Nolte tegen ANP.

Henriëtte speelde een sleutelrol in Kees’ leven. Haar toewijding en onvoorwaardelijke steun vormden de basis van zijn ontwikkeling en stabiliteit. Het verlies van zijn moeder is dan ook niet alleen emotioneel ingrijpend, maar brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee in het dagelijks leven van Kees.

De documentaire als vervolgstap

Kees vliegt écht uit volgt Kees in de periode na het verlies van zijn moeder. De camera legt vast hoe hij probeert zijn leven opnieuw vorm te geven. Wat betekent zelfstandigheid na een leven vol structuur, zorg en geborgenheid? En hoe ga je om met de leegte die ontstaat wanneer een belangrijk anker wegvalt?

De documentaire richt zich niet alleen op verdriet, maar vooral op veerkracht. Kees maakt stappen richting meer zelfstandigheid, terwijl hij trouw blijft aan wie hij is. Zijn liefde voor taal, kunst en structuur blijft een leidraad in zijn leven. De kijker krijgt een intiem kijkje in zijn dagelijkse routines, maar ook in de nieuwe keuzes die hij nu zelf moet maken.

Een verhaal van loslaten en doorgaan

De titel Kees vliegt écht uit verwijst symbolisch naar de overgang van een beschermde thuissituatie naar een leven waarin Kees op eigen benen probeert te staan. Het gaat over loslaten, over doorgaan zonder datgene wat altijd vanzelfsprekend was. Voor Kees betekent dat een proces van ontdekken, grenzen verleggen en vertrouwen opbouwen in zijn eigen kunnen.

Waar eerdere documentaires zich vooral richtten op het hechte samenspel tussen Kees en zijn ouders, laat deze film zien hoe hij zijn pad vervolgt zonder hun dagelijkse aanwezigheid. Dat is niet alleen spannend, maar ook hoopgevend. Het toont aan dat zelfstandigheid in vele vormen bestaat en dat persoonlijke groei zich op ieder moment in het leven kan aandienen.

De kracht van herkenning en menselijkheid

De kracht van de documentaire ligt in de oprechte manier waarop Kees wordt geportretteerd. Zonder opsmuk, zonder sensatie, maar met oog voor detail en empathie. Veel kijkers zullen zich herkennen in de universele thema’s die voorbij komen: verlies, verandering, aanpassing en hoop.

Door Kees’ verhaal te vertellen, opent de documentaire ook het gesprek over hoe we als samenleving omgaan met mensen die extra ondersteuning nodig hebben. Het stelt vragen over autonomie, zorg, en de waarde van empathie in een steeds veranderende wereld.

Kees blijft zichzelf

Ondanks alles blijft Kees wie hij is: intelligent, gevoelig, gestructureerd en met een scherp oog voor taal en beeld. Zijn humor, eerlijkheid en uitgesproken voorkeuren maken hem niet alleen uniek, maar ook geliefd bij een breed publiek. Kees vliegt écht uit laat zien dat zijn persoonlijkheid onveranderd krachtig is, ook in nieuwe omstandigheden.

Het is een portret geworden dat zowel kwetsbaar als krachtig is. Een verhaal over rouw, maar ook over perspectief. Over het verlies van een ouder, maar ook over het vinden van nieuwe manieren om verder te gaan.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Videoland (@videolandonline)

Een documentaire die inspireert

Kees vliegt écht uit is meer dan alleen een vervolg op eerdere films. Het is een liefdevol, menselijk en inspirerend verhaal over doorzetten, aanpassen en het hervinden van balans. Te zien vanaf 11 juni op Videoland, en zeker de moeite waard voor iedereen die zich wil laten raken door een eerlijk en oprecht verhaal over het leven.

Algemeen

Peter Gillis laat zich niet uit het veld slaan: ‘Laat maar komen!’

Avatar foto

Geplaatst

op

Wat begon als een miljoenenovereenkomst die het leven van Peter Gillis voorgoed zou veranderen, is veranderd in een juridisch steekspel van ongekende proporties. De bekende vakantieparkmagnaat leek zijn Massa is Kassa-imperium voor een bedrag van 185 miljoen euro van de hand te doen aan de Friese ondernemer Taeke Dijkstra. Maar in plaats van handtekeningen en champagne, zijn er nu vooral advocaten en dwangsommen in het spel.

Geen betaling, geen uitleg

Hoewel alles in kannen en kruiken leek, heeft Dijkstra tot op heden geen cent betaald. Geen voorschot, geen symbolisch bedrag, helemaal niets. De rechter heeft hem al meerdere malen gemaand om zijn afspraken na te komen, maar Dijkstra lijkt zich daar weinig van aan te trekken. “Laat die dwangsom maar komen,” zei hij recent nog in de media. Zijn houding lijkt onverstoorbaar, en de financiële verplichtingen schuift hij zonder blikken of blozen aan de kant.

Dwangsommen lopen snel op

Volgens advocaat Erik Braun, die Peter Gillis vertegenwoordigt, is de situatie inmiddels onhoudbaar. Dijkstra heeft niet alleen nagelaten te betalen, maar ook geen enkel inzicht gegeven in zijn financiering. De rechter heeft daarom een dwangsom opgelegd van 100.000 euro per dag. Vanaf de elfde dag wordt dat zelfs verhoogd naar een half miljoen per etmaal. Als Dijkstra volhardt in zijn weigering, lopen de bedragen razendsnel op.

Verhaal halen met de deurwaarder

Achter de schermen wordt de spanning steeds groter. Gillis zou inmiddels juridische stappen voorbereiden waarbij deurwaarders worden ingezet om verhaal te halen bij Dijkstra. Die laatste toont zich echter onbewogen. Hij wijst op de financiële en juridische problemen waarin Gillis zelf verwikkeld is, waaronder een belastingschuld van 50 miljoen euro en een recente veroordeling voor belastingfraude.

Een slecht imago voor de verkoper

Voor Dijkstra lijkt dit alles reden genoeg om de koop ongedaan te maken, of op zijn minst uit te stellen. Hij stelt dat hij geen zaken wil doen met iemand die zelf in de problemen zit. Daarmee speelt hij in op het publieke imago van Gillis, dat de laatste tijd flink onder druk staat. Een overname met een omstreden eigenaar op de achtergrond lijkt voor Dijkstra geen aantrekkelijke optie meer.

Ondertussen draait de show gewoon door

Ondanks alle ellende, gaat de televisieshow Massa is Kassa op SBS6 gewoon door. Op 16 mei begint een nieuw seizoen waarin Peter Gillis zich opnieuw laat zien als flamboyante ondernemer op zijn vakantieparken. De kijkers zien een lachende ondernemer, maar achter de schermen ziet het er minder rooskleurig uit.

Het imperium wankelt

De combinatie van juridische problemen, dreigende boetes en een koper die zich onttrekt aan zijn verplichtingen zorgt voor grote onzekerheid rond de toekomst van het Massa is Kassa-imperium. Wat ooit begon als een succesverhaal dreigt uit te monden in een drama vol rechtszaken, beslagleggingen en imagoschade.

Van succes naar schandaal

Waar Peter Gillis zichzelf graag presenteert als de selfmade miljonair met een voorliefde voor schnitzels en snelle deals, blijkt de realiteit een stuk complexer. De deal met Taeke Dijkstra lijkt voorlopig van de baan, en zolang beide heren elkaar via advocaten blijven bestrijden, is het einde van dit juridische feuilleton nog lang niet in zicht.

Lees verder