Connect with us

Algemeen

Jumbo in zwaar weer: “Waar is m’n pakkie peuken?!” – Omzet keldert door tabaksverbod en verliezen stapelen zich op

Avatar foto

Geplaatst

op

Supermarktketen Jumbo heeft in 2024 opnieuw moeilijke tijden doorgemaakt. De omzet van de Nederlandse supermarktgigant daalde met honderden miljoenen euro’s, onder andere door het verbod op tabaksverkoop en toenemende concurrentie. Ook zag Jumbo voor het derde achtereenvolgende jaar zijn marktaandeel in Nederland afnemen, wat vragen oproept over de toekomst van de keten.

Omzetdaling en marktaandeelverlies

Consumenten gaven in 2024 10,7 miljard euro uit bij Jumbo, een daling van 2,7 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Het marktaandeel van Jumbo, dat in 2021 nog 21,6 procent bedroeg, is in 2023 gezakt naar 20,5 procent. Hoewel Jumbo nog steeds de nummer twee op de Nederlandse markt is, blijft marktleider Albert Heijn stevig aan kop met ruim 37 procent marktaandeel.

De omzet van Jumbo kreeg een extra klap door het verkoopverbod op tabaksproducten, dat op 1 juli 2024 in Nederland werd ingevoerd. Voor Jumbo, dat een relatief groot deel van zijn omzet uit sigaretten haalde, betekende dit een verlies van ruim 400 miljoen euro.

Online boodschappen stagneren

In de online verkoop, een groeimarkt binnen de supermarktsector, wist Jumbo geen winst te boeken. De omzet van online bestellingen bleef steken op 724 miljoen euro, een bedrag dat gelijk is aan het voorgaande jaar. Dit is opvallend, omdat concurrenten zoals Albert Heijn juist wel een stijging in hun online omzet hebben gerealiseerd.

Problemen met La Place

De horeca-activiteiten van Jumbo, ondergebracht bij de restaurantketen La Place, blijven een zorgenkind. La Place heeft al langere tijd moeite om de hoge verwachtingen waar te maken. Jumbo besloot een deel van de aandelen van La Place te verkopen, waardoor de omzet van deze keten niet langer meetelt in de cijfers van Jumbo. Dit verlies leverde een extra omzetdaling van 50 miljoen euro op.

Kostenbesparingen en maatregelen

Om de financiële druk te verlichten, heeft Jumbo verschillende kostenbesparende maatregelen doorgevoerd. Zo werden op het hoofdkantoor 350 banen geschrapt, wat neerkomt op een reductie van 25 procent van het totale personeelsbestand op deze locatie. Daarnaast werden striktere controles ingevoerd om winkeldiefstal terug te dringen, wat de keten miljoenen bespaarde.

Ook bespaart Jumbo kosten door de inkoop gezamenlijk te doen met andere Europese supermarkten. Dit zorgt voor een bescheiden kostenverlaging die uiteindelijk kan worden doorberekend aan de consument.

In totaal hebben alle maatregelen geleid tot 150 miljoen euro aan besparingen, een flinke financiële verlichting in een uitdagend jaar.

Herpositionering: terug naar lage prijzen

Jumbo stond in zijn beginjaren bekend als de prijsvechter onder de supermarkten, maar was de laatste jaren meer opgeschoven richting het midden van de markt, waar ook Albert Heijn zich bevindt. Dit zorgde voor verwarring bij consumenten, aldus retailexpert Dirk Mulder van ING. “Consumenten wisten niet meer precies waar Jumbo voor stond.”

Om dit recht te trekken, heeft Jumbo de prijzen van een aantal producten verlaagd, wat een omzetdaling van 150 miljoen euro veroorzaakte. Toch ziet Mulder hierin een positieve ontwikkeling. “Het prijsverschil met concurrenten zoals Albert Heijn wordt weer groter, en dat kan Jumbo helpen om klanten terug te winnen.”

Nieuwe kansen in België

In België heeft Jumbo betere resultaten geboekt. De omzet steeg met ruim 22 procent, mede door een toename in de verkoop bij bestaande winkels (+7 procent) en de opening van vier nieuwe vestigingen. Hoewel België slechts goed is voor minder dan 4 procent van de totale omzet, ziet Jumbo hier kansen voor verdere groei. De keten heeft nu 37 winkels in België, wat aanzienlijk minder is dan de 80 vestigingen van Albert Heijn in hetzelfde land.

Ondanks de omzetgroei draaide Jumbo in België slechts break-even, hoewel dit een jaar eerder is dan verwacht. Bij deze cijfers zijn echter de rentelasten en afschrijvingen niet meegerekend.

Kijk naar de toekomst

Jumbo heeft in 2024 te maken gehad met forse tegenslagen, maar zet in op herstel. Dirk Mulder ziet mogelijkheden voor verbetering. Zo kan de introductie van het nieuwe huismerk “Jumbo’s” een positief effect hebben. Dit huismerk is gepositioneerd tussen traditionele huismerken en duurdere A-merken, wat het aantrekkelijk maakt voor een breed publiek.

Ook het strakker positioneren van Jumbo als prijsbewuste supermarkt kan op termijn vruchten afwerpen. Door goedkoper in te kopen en dit voordeel door te geven aan klanten, kan Jumbo weer meer consumenten trekken. Volgens Mulder is het echter cruciaal dat Jumbo blijft investeren in duidelijke communicatie en klantgerichtheid.

Een uitdagend jaar

2024 was een moeilijk jaar voor Jumbo, met dalende omzetten, een teruglopend marktaandeel en verliesgevende nevenactiviteiten zoals La Place. Toch is er hoop op herstel, zeker nu de keten opnieuw inzet op lage prijzen en efficiëntere bedrijfsvoering. Of deze strategie voldoende is om Jumbo weer op het oude niveau te brengen, zal de tijd leren.

Eva van der Veen (1991) is een veelzijdige journalist en redactrice met een scherpe blik op politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. Ze studeerde Journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar ze zich specialiseerde in onderzoeksjournalistiek en media-ethiek. Na haar studie werkte Eva als politiek verslaggever voor een grote Nederlandse krant, waar ze debatten in Den Haag versloeg en diepgaande analyses schreef over beleid en internationale betrekkingen. Haar werk kenmerkt zich door grondige research, objectiviteit en een kritische benadering van de macht. Sinds 2024 maakt Eva deel uit van het redactieteam van onze nieuwswebsite, waar ze zich richt op diepgaande achtergrondartikelen, interviews met beleidsmakers en fact-checking. Ze is gepassioneerd over het blootleggen van verborgen verhalen en het verstrekken van nauwkeurige informatie aan het publiek. Buiten haar journalistieke werk is Eva een liefhebber van geschiedenis, literatuur en lange wandelingen in de natuur. Ze gelooft in de kracht van onafhankelijke journalistiek en streeft ernaar om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Algemeen

Ilse (55) verloor haar been door botkanker: ‘Been weg, baan weg, man weg – maar niet mijn veerkracht!

Avatar foto

Geplaatst

op

Ilse van Hooijdonk (55) kreeg in 2014 de diagnose botkanker, een diagnose die haar leven ingrijpend zou veranderen. Ruim tien jaar later gaat ze ‘springend door het leven’. Letterlijk, want ze mist haar rechterbeen, heup en een deel van haar bekken. Ondanks de enorme tegenslagen is ze niet bij de pakken neer gaan zitten.

Laatste stappen en onwerkelijke realiteit

Ilse herinnert zich haar laatste stappen nog haarscherp. “Samen met mijn gezin liep ik van de auto naar mijn ziekenhuisbed,” vertelt ze. “Vooraf had ik geoefend voor de spiegel, met een handdoek voor de rechterkant van mijn lijf. Hoe zou het eruitzien als daar niets meer zat?” Maar niets kon haar voorbereiden op de realiteit. “Toen ik wakker werd uit de narcose en het onder het laken helemaal plat was, voelde dat onwerkelijk.”

Toch was er iets wat haar op de been hield: een enorme oerkracht. “Ik heb iedereen om me heen getroost. ‘Komt wel goed’, zei ik. ‘Dan ga ik toch gewoon springend door het leven?’” Haar kinderen, destijds 15 en 17 jaar oud, beloofde ze dat ze geen zielige, invalide moeder zou worden. En die belofte heeft ze waargemaakt. “Ik ga nooit de deur uit zonder krukhoezen die matchen bij mijn outfit, en zelfs mijn rolstoel heb ik gepimpt. Daardoor spreken mensen me makkelijker aan. Vroeger kreeg ik complimenten over mijn mooie ogen, nu over mijn bijzondere wielen, haha.”

Van diagnose tot amputatie

Toen Ilse in 2014 hoorde dat ze botkanker had, stortte haar wereld in. “Ik dacht: dit is het einde.” Gelukkig kon de tumor operatief verwijderd worden en revalideerde ze, waarna ze haar oude leven weer probeerde op te pakken. Maar drie jaar later kreeg ze opnieuw slecht nieuws. “De tweede keer dat je hoort dat je kanker hebt, is nog steeds een schok. Maar ergens houd je er rekening mee.” In 2018 werd ze voor de derde keer geconfronteerd met de ziekte. “Ik voelde me sterk en wist dat ik geen keuze had. Bovenaan mijn verlanglijstje stond: LEVEN. Om een kans te maken, moest ik mijn been offeren.”

Een ‘robotbeen’ dat niet werkt

Na haar revalidatietraject kreeg Ilse een high-tech prothese: een ‘robotbeen’ met een mechanische heup, elektrische knie en flexibele enkel. Maar dat bleek geen succes. “Het ding staat nu in een hoek van mijn slaapkamer. Lopen met de prothese doet pijn en een klein duwtje laat me als een plank omvallen.”

In plaats daarvan gebruikt Ilse haar rolstoel en handbike. “Binnen gebruik ik krukken. Ik ben zelfstandig, loop gerust met een wasmand twee trappen op naar zolder. Het is pittig, maar ik heb positieve genen. Ik zeg bijna nooit dat ik iets niet kan, ik probeer het gewoon.”

Verlies op alle fronten

Ilse heeft niet alleen haar been verloren, maar ook haar baan. “Ik grapte weleens: straks gaat mijn man ook nog weg. En dat gebeurde ook.” Haar kinderen vlogen uit en net toen ze haar nieuwe leven enigszins op de rit had, kreeg ze opnieuw een klap: binnen drie weken verloor ze beide ouders. “Iedereen krijgt tegenslagen, maar soms denk ik: kan het één keer mijn deur voorbijgaan?”

Steun van lotgenoten

Wat Ilse enorm heeft geholpen, is lotgenotencontact. Ze vond steun bij de IPSO centra, waar ze yogalessen en mindfulnesstrainingen volgde en sprak met ervaringsdeskundigen. “Ik heb lieve mensen om me heen, maar uiteindelijk draag je deze ziekte toch alleen. Daarom is het fijn om te praten met mensen die écht begrijpen wat je doormaakt.” Inmiddels is ze zelf vrijwilliger geworden bij IPSO.

Levenslessen en hoop delen

Ilse deelt haar verhaal in het boek Levenslessen, dat op Wereldkankerdag verschijnt. IPSO, de brancheorganisatie achter de inloophuizen, nam het initiatief voor het boek om anderen een hart onder de riem te steken. “Ik wil laten zien dat er hoop is. Dat ik nog steeds een leuk leven leid, ook met één been. Dat ik weer kan stralen.”

Daarnaast schrijft Ilse op haar eigen blog (ilsevanhooijdonk.nl). “Het leven na kanker is als een berg. In het begin denk je: ik kom nooit boven. Maar als je het stap voor stap doet, kom je steeds dichter bij de top.”

Letterlijk een berg beklimmen

Eind juni wil Ilse die metafoor werkelijkheid maken. Ze gaat met haar handbike een echte berg beklimmen. “Nu voelt dat onmogelijk, maar met elke training kom ik dichterbij. Op de top wil ik mijn rugzak vol ellende achterlaten, zodat ik verder kan met nieuwe energie.”

Ondanks alles blijft ze hoopvol. “Ik hoop dat het me gegund is om gezond oud te worden. En wie weet, zelfs met een nieuwe liefde.”

 

Lees verder