Connect with us

Algemeen

Jumbo in zwaar weer: “Waar is m’n pakkie peuken?!” – Omzet keldert door tabaksverbod en verliezen stapelen zich op

Avatar foto

Published

on

Supermarktketen Jumbo heeft in 2024 opnieuw moeilijke tijden doorgemaakt. De omzet van de Nederlandse supermarktgigant daalde met honderden miljoenen euro’s, onder andere door het verbod op tabaksverkoop en toenemende concurrentie. Ook zag Jumbo voor het derde achtereenvolgende jaar zijn marktaandeel in Nederland afnemen, wat vragen oproept over de toekomst van de keten.

Omzetdaling en marktaandeelverlies

Consumenten gaven in 2024 10,7 miljard euro uit bij Jumbo, een daling van 2,7 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Het marktaandeel van Jumbo, dat in 2021 nog 21,6 procent bedroeg, is in 2023 gezakt naar 20,5 procent. Hoewel Jumbo nog steeds de nummer twee op de Nederlandse markt is, blijft marktleider Albert Heijn stevig aan kop met ruim 37 procent marktaandeel.

De omzet van Jumbo kreeg een extra klap door het verkoopverbod op tabaksproducten, dat op 1 juli 2024 in Nederland werd ingevoerd. Voor Jumbo, dat een relatief groot deel van zijn omzet uit sigaretten haalde, betekende dit een verlies van ruim 400 miljoen euro.

Online boodschappen stagneren

In de online verkoop, een groeimarkt binnen de supermarktsector, wist Jumbo geen winst te boeken. De omzet van online bestellingen bleef steken op 724 miljoen euro, een bedrag dat gelijk is aan het voorgaande jaar. Dit is opvallend, omdat concurrenten zoals Albert Heijn juist wel een stijging in hun online omzet hebben gerealiseerd.

Problemen met La Place

De horeca-activiteiten van Jumbo, ondergebracht bij de restaurantketen La Place, blijven een zorgenkind. La Place heeft al langere tijd moeite om de hoge verwachtingen waar te maken. Jumbo besloot een deel van de aandelen van La Place te verkopen, waardoor de omzet van deze keten niet langer meetelt in de cijfers van Jumbo. Dit verlies leverde een extra omzetdaling van 50 miljoen euro op.

Kostenbesparingen en maatregelen

Om de financiële druk te verlichten, heeft Jumbo verschillende kostenbesparende maatregelen doorgevoerd. Zo werden op het hoofdkantoor 350 banen geschrapt, wat neerkomt op een reductie van 25 procent van het totale personeelsbestand op deze locatie. Daarnaast werden striktere controles ingevoerd om winkeldiefstal terug te dringen, wat de keten miljoenen bespaarde.

Ook bespaart Jumbo kosten door de inkoop gezamenlijk te doen met andere Europese supermarkten. Dit zorgt voor een bescheiden kostenverlaging die uiteindelijk kan worden doorberekend aan de consument.

In totaal hebben alle maatregelen geleid tot 150 miljoen euro aan besparingen, een flinke financiële verlichting in een uitdagend jaar.

Herpositionering: terug naar lage prijzen

Jumbo stond in zijn beginjaren bekend als de prijsvechter onder de supermarkten, maar was de laatste jaren meer opgeschoven richting het midden van de markt, waar ook Albert Heijn zich bevindt. Dit zorgde voor verwarring bij consumenten, aldus retailexpert Dirk Mulder van ING. “Consumenten wisten niet meer precies waar Jumbo voor stond.”

Om dit recht te trekken, heeft Jumbo de prijzen van een aantal producten verlaagd, wat een omzetdaling van 150 miljoen euro veroorzaakte. Toch ziet Mulder hierin een positieve ontwikkeling. “Het prijsverschil met concurrenten zoals Albert Heijn wordt weer groter, en dat kan Jumbo helpen om klanten terug te winnen.”

Nieuwe kansen in België

In België heeft Jumbo betere resultaten geboekt. De omzet steeg met ruim 22 procent, mede door een toename in de verkoop bij bestaande winkels (+7 procent) en de opening van vier nieuwe vestigingen. Hoewel België slechts goed is voor minder dan 4 procent van de totale omzet, ziet Jumbo hier kansen voor verdere groei. De keten heeft nu 37 winkels in België, wat aanzienlijk minder is dan de 80 vestigingen van Albert Heijn in hetzelfde land.

Ondanks de omzetgroei draaide Jumbo in België slechts break-even, hoewel dit een jaar eerder is dan verwacht. Bij deze cijfers zijn echter de rentelasten en afschrijvingen niet meegerekend.

Kijk naar de toekomst

Jumbo heeft in 2024 te maken gehad met forse tegenslagen, maar zet in op herstel. Dirk Mulder ziet mogelijkheden voor verbetering. Zo kan de introductie van het nieuwe huismerk “Jumbo’s” een positief effect hebben. Dit huismerk is gepositioneerd tussen traditionele huismerken en duurdere A-merken, wat het aantrekkelijk maakt voor een breed publiek.

Ook het strakker positioneren van Jumbo als prijsbewuste supermarkt kan op termijn vruchten afwerpen. Door goedkoper in te kopen en dit voordeel door te geven aan klanten, kan Jumbo weer meer consumenten trekken. Volgens Mulder is het echter cruciaal dat Jumbo blijft investeren in duidelijke communicatie en klantgerichtheid.

Een uitdagend jaar

2024 was een moeilijk jaar voor Jumbo, met dalende omzetten, een teruglopend marktaandeel en verliesgevende nevenactiviteiten zoals La Place. Toch is er hoop op herstel, zeker nu de keten opnieuw inzet op lage prijzen en efficiëntere bedrijfsvoering. Of deze strategie voldoende is om Jumbo weer op het oude niveau te brengen, zal de tijd leren.

Algemeen

B&B-kijkers gaan helemaal los en zeggen allemaal hetzelfde over het vertrek van Renate bij Jean Paul

Avatar foto

Published

on

Renate naar huis gestuurd door Jean Paul in B&B Vol Liefde – kijkers reageren massaal

Voor Renate is het avontuur in B&B Vol Liefde tot een einde gekomen. In de aflevering van vanavond zagen kijkers hoe Jean Paul besloot haar naar huis te sturen. Het afscheid ging gepaard met emoties, want Renate had dolgraag nog wat langer willen blijven. Op sociale media laten fans hun teleurstelling duidelijk merken.


Emotioneel afscheid

Renate wist zich wekenlang staande te houden in de bed and breakfast van Jean Paul. Toch viel vanavond het doek: hij koos ervoor haar niet langer in het programma te houden. Hoewel het vertrek met een lach en een traan plaatsvond, was het voor kijkers pijnlijk om te zien hoe Renate haar koffers moest pakken.

Zelf gaf ze toe dat ze graag nog wat langer was gebleven om te zien of er toch nog een klik zou ontstaan. Helaas zag Jean Paul dat anders.


Kijkers leven mee

Op sociale media is het vertrek van Renate hét gespreksonderwerp. Fans van het programma steken hun teleurstelling niet onder stoelen of banken.

Een kijker schrijft: “Renate mag niet eens meer mee naar het feest vanavond. Arme Renate, zo ben je nog serveerster op JP’s feest en zo word je afgeserveerd. Benieuwd of Leonara straks ook steeds aan het werk wordt gezet.”

Een ander laat weten: “Renate, als je dit leest, je bent de topper van dit seizoen.”

Weer iemand anders reageert: “Renate is gewoon te lang aan het lijntje gehouden.”

De reacties laten zien dat Renate een geliefde kandidate was die indruk wist te maken, ook al leverde het geen liefde op.


Discussie over Jean Paul

Naast medeleven met Renate blijft er ook discussie rondom Jean Paul zelf. Al langer vragen kijkers en commentatoren zich af hoe serieus hij eigenlijk in de zoektocht naar liefde staat.

Schrijfster Heleen van Royen sprak eerder haar twijfels uit over zijn gevoelens voor vrouwen, omdat hij nauwelijks affectie toonde richting de dames in zijn B&B. Later kwam ze met een andere gedachte: misschien is Jean Paul helemaal niet bezig met liefde in de traditionele zin en is hij aseksueel.


Kritische noten van bekenden

Ook goede bekenden van Jean Paul spraken zich uit. Zo liet Harry Vermeegen, een vriend van hem, eerder al weten dat hij bepaalde eigenschappen van Jean Paul lastig vindt. Volgens hem houdt de B&B-eigenaar niet van zware gesprekken en blijft het vaak oppervlakkig bij gezelligheid.

“Jean Paul is niet van de diepgang. Het is veel holadiejee en gezellig doen. Zoals je hem op tv ziet, zo is hij in het echt ook,” aldus Vermeegen.

Daarbij gaf hij zijn vriend nog een advies mee vóór de opnames: blijf jezelf, maar vergeet niet écht contact te maken met de vrouwen. Volgens hem moet Jean Paul meer openstaan voor serieuze gesprekken en persoonlijke momenten.


Gemiste kans

Kijkers zijn het erover eens dat Jean Paul misschien een mooie kans heeft laten liggen met Renate. Zij stond bekend als een spontane, zorgzame en vrolijke verschijning die veel in het programma heeft gebracht. Haar vertrek laat een leegte achter in de groep kandidaten, en velen hadden gehoopt dat Jean Paul haar nog wat langer een kans zou geven.


Conclusie

Het afscheid van Renate heeft een golf van reacties losgemaakt onder kijkers van B&B Vol Liefde. Terwijl zij het avontuur met pijn in het hart moest afsluiten, blijft de discussie over Jean Paul doorgaan. Was zijn keuze verstandig, of heeft hij een bijzondere vrouw te snel laten gaan?

Wat in ieder geval duidelijk is: Renate wordt door veel fans gezien als een van de hoogtepunten van dit seizoen. Haar openheid en warmte hebben indruk gemaakt, en dat maakt dat ze – ondanks haar vertrek – toch een geliefde rol in het programma blijft houden.

Continue Reading