Connect with us

Algemeen

Jan Smit moet per direct vertrekken bij De Toppers en worden vervangen door deze zanger

Avatar foto

Published

on

De Toppers in zwaar weer: tijd voor vernieuwing?

De Toppers, het iconische zangkwartet dat jarenlang garant stond voor uitverkochte stadions en meezingfestijnen, lijkt de laatste tijd wat van zijn glans te verliezen. Waar het Amsterdamse Johan Cruijff ArenA ooit zes avonden achtereen werd gevuld met feestende fans, bleef het dit jaar bij slechts twee concerten. Een teken dat het concept mogelijk aan vernieuwing toe is? Evert Santegoeds, hoofdredacteur van weekblad Privé, denkt van wel. In zijn podcast Strikte Privé deelt hij zijn visie op hoe De Toppers een nieuwe impuls zouden kunnen krijgen.

De magie van De Toppers: van zes naar twee avonden

De Toppers waren ooit niet weg te denken uit de Nederlandse muziekwereld. René Froger, Gerard Joling, Jeroen van der Boom en Jan Smit zorgden jarenlang voor een uitbundig feest in de ArenA, met een grootse show vol glitter, verkleedpartijen en vooral veel meezingers. Maar tijden veranderen, en de belangstelling voor het concept lijkt dat ook te doen.

Dit jaar stonden De Toppers slechts twee avonden op het podium van de Johan Cruijff ArenA, op vrijdag en zaterdag. Voor fans blijft het een feest, maar vergeleken met de hoogtijdagen is het toch een flinke stap terug. Online uitten sommige fans en critici hun teleurstelling over het niveau van de shows. Vooral René Froger moest het ontgelden: zijn zangkunsten werden stevig onder vuur genomen.

Kritiek op de zang en de vraag naar vernieuwing

De kritiek op René Froger is opvallend, want hij is één van de oprichters en drijvende krachten achter De Toppers. Maar zoals bij elke act die al jaren meegaat, kan de routine soms insluipen. “Het is niet meer wat het geweest is,” valt te lezen in verschillende reacties op social media. De chemie en het enthousiasme die De Toppers ooit zo populair maakten, lijken minder vanzelfsprekend dan voorheen.

Of dit betekent dat het tijd is voor een nieuwe koers, is de vraag. Feit blijft dat het publiek kritischer is geworden en dat het aanbod aan entertainment groter is dan ooit. De Toppers zullen zichzelf misschien opnieuw moeten uitvinden om relevant te blijven in een tijdperk waarin smaken en trends razendsnel veranderen.

Evert Santegoeds: “Gooi Jan Smit eruit”

In zijn podcast Strikte Privé deelt Evert Santegoeds zijn visie op de toekomst van De Toppers. Volgens hem kan het geen kwaad om de samenstelling van de groep eens flink op te schudden. “Je moet de boel gewoon een keer door elkaar husselen,” zegt hij. “Een nieuwe naam kan De Toppers weer fris en verrassend maken.”

Evert heeft zelfs al een suggestie voor wie de nieuwe ster zou moeten worden: Tino Martin. De populaire zanger heeft in korte tijd een enorme schare fans opgebouwd en vult moeiteloos zalen als Ahoy. “Tino Martin zou daar perfect tussen passen,” aldus Evert. “Hij heeft de uitstraling en de stem om De Toppers een nieuwe energie te geven.”

Maar als er iemand bij komt, zal er waarschijnlijk ook iemand moeten vertrekken. En daar heeft Evert duidelijke ideeën over. “Jan Smit is wat mij betreft de logische keuze,” stelt hij. “Het is vaak ‘last in, first out’. En Jan Smit is de laatste die erbij kwam.”

“Wat zal Jan Smit me haten…”

Evert beseft dat zijn uitspraak misschien gevoelig ligt bij Jan Smit en zijn fans. “Wat zal Jan Smit me haten…,” zegt hij met een knipoog. “Maar ja, een kok verandert ook weleens wat aan een recept. Dat houdt het spannend.” Het is een pittige opmerking, maar tegelijkertijd een eerlijke reflectie op hoe showbizz werkt. Succesvolle formatten moeten blijven verrassen om relevant te blijven, vindt hij.

Gerard Joling en René Froger: de vaste waarden

Over de andere Toppers-leden heeft Evert weinig twijfel. Gerard Joling is volgens hem één van de steunpilaren van de groep. “Elk jaar zegt Gerard dat het zijn laatste keer is, maar hij blijft toch terugkomen. En eerlijk is eerlijk: hij hoort gewoon bij De Toppers,” zegt hij. Ook René Froger, ondanks de kritiek, ziet hij als een vaste waarde. “René is de uitvinder van het concept. Hij blijft de motor achter de show.”

Jeroen van der Boom is een twijfelgeval, vindt Evert. “Jeroen doet het zelf ook erg goed. Hij heeft vijf keer Ahoy uitverkocht. Dus ja, misschien voelt hij zich niet meer helemaal thuis bij De Toppers,” suggereert hij.

Tijd voor vernieuwing of trouw blijven aan het concept?

De discussie over De Toppers raakt aan een breder thema: hoe blijf je relevant in een veranderende muziekwereld? Het succes van De Toppers was jarenlang gebaseerd op nostalgie, meezingers en een flinke dosis zelfspot. Maar zoals elk concept, kan het op een gegeven moment gaan slijten. Nieuwe artiesten en andere smaken winnen terrein en dwingen gevestigde namen om zichzelf opnieuw uit te vinden.

Toch zijn er nog altijd duizenden fans die elk jaar reikhalzend uitkijken naar de concerten van De Toppers. Voor hen is het een traditie, een feest dat niet alleen draait om muziek, maar ook om samenkomen, verkleedpartijen en vooral heel veel plezier.

De kracht van De Toppers blijft uniek

Wat je ook van de kritiek vindt: De Toppers hebben een uniek plekje in de Nederlandse muziekcultuur. Ze brachten een vorm van entertainment die nergens anders zo groots en uitbundig werd neergezet. Van gouden pakken tot glimmende microfoons en een show vol spektakel – het hoort allemaal bij De Toppers.

Voor Evert Santegoeds is het duidelijk: met een paar nieuwe ingrediënten kan het recept van De Toppers weer sprankelen als vanouds. “Tino Martin zou de perfecte toevoeging zijn,” herhaalt hij. “Hij heeft de uitstraling en de gunfactor om er iets bijzonders van te maken.”

Hoe kijken fans hier tegenaan?

Op sociale media wordt volop gediscussieerd over de ideeën van Evert. Sommigen zijn het roerend met hem eens: “Tino Martin zou echt een topper zijn!” Anderen vinden dat Jan Smit juist een frisse energie in de groep heeft gebracht en hopen dat hij blijft. “Jan hoort erbij, hij is de jongste maar brengt ook nieuwe fans mee,” klinkt het.

Wat vaststaat: De Toppers blijven een bron van gesprek. En dat is op zichzelf al een teken dat het concept nog steeds leeft — misschien niet meer op hetzelfde niveau als vroeger, maar zeker nog met een trouwe aanhang.

De toekomst van De Toppers

Of De Toppers besluiten om iemand te vervangen, is nog maar de vraag. Tot nu toe zijn ze altijd trouw gebleven aan hun vaste formule. Maar zoals Evert Santegoeds zegt: soms moet je iets veranderen om relevant te blijven.

Eén ding is zeker: De Toppers zijn nog lang niet klaar. Misschien dat een nieuw gezicht zoals Tino Martin voor een frisse wind kan zorgen, of misschien vinden ze een andere manier om het concept nieuw leven in te blazen. De komende tijd zal het duidelijk worden hoe De Toppers omgaan met deze kritiek én met de verwachtingen van hun fans.

Voor nu blijft het vooral afwachten — en zingen natuurlijk. Want wie De Toppers eenmaal live heeft meegemaakt, weet dat het nog altijd één groot feest is.

Algemeen

Holland’s Got Talent-kijkers ergeren zich allemaal aan hetzelfde tijdens de finale: ”Tenenkrommend slecht”

Avatar foto

Published

on

Holland’s Got Talent-finale maakt indruk, maar kijkers storen zich massaal aan één element

De grote finale van Holland’s Got Talent zorgde vrijdagavond voor een mix van bewondering en ergernis. Terwijl de tien finalisten het beste van zichzelf gaven in een indrukwekkende liveshow, ging het publiek op sociale media los over iets wat niets met de talenten zelf te maken had. De kritiek richtte zich vooral op de tussendoor-filmpjes van presentatoren Buddy Vedder en Jamai Loman, die door veel kijkers als “flauw” en “tenenkrommend” werden bestempeld.


Tien acts strijden om de hoofdprijs

Na weken van audities, halve finales en emotionele momenten was het vrijdagavond eindelijk zover: de ontknoping van het populairste talentenprogramma van Nederland. Tien acts betraden het podium in een zinderende liveshow, elk met hun eigen stijl en verhaal.

De finale bestond uit optredens van Tha Boyz, Tim, Maaike, Arthur, Vladyslav & Veronika, Melvin, Poleduo Salami, Tiyana, Duo Libra en The Rebels.

Elke act bracht een unieke performance: van spectaculaire dansroutines tot breekbare zangnummers en acrobatiek op hoog niveau. Het publiek in de zaal reageerde enthousiast, en ook thuis lieten kijkers weten onder de indruk te zijn van het talent dat dit seizoen te zien was.

“Wat een finale! Zoveel kwaliteit bij elkaar. Dit is precies waarom ik elk seizoen blijf kijken,” schreef een fan op X.


50.000 euro voor de winnaar

Zoals gebruikelijk stond er in de finale niet alleen eeuwige roem op het spel, maar ook een indrukwekkende geldprijs. De winnaar mocht namelijk een bedrag van 50.000 euro mee naar huis nemen.

De jury — bestaande uit Soundos El Ahmadi, Dan Karaty, Chantal Janzen en Marc-Marie Huijbregts — had de moeilijke taak om uit de tien acts een top drie te kiezen. Volgens Soundos was dat geen makkelijke klus.

“We hebben wel wat discussies gehad, maar we zijn eruit gekomen,” zei ze na afloop van de laatste act.

De jury koos uiteindelijk voor Duo Libra, Tiyana, en het acrobatenkoppel Vladyslav en Veronika als finalisten voor de eindstrijd.

Het was vervolgens aan het publiek in de studio om de uiteindelijke winnaar te kiezen — en dat werd het Oekraïense duo Vladyslav en Veronika.

Toen het verlossende moment kwam en hun naam werd omgeroepen, omhelsden ze elkaar ontroerd en vormden met hun handen een hartje richting het publiek.

“Het is een grote eer om hier te staan en onze kunst met jullie te delen,” zei Vladyslav in zijn dankwoord. “We zijn jullie allemaal ongelooflijk dankbaar.”


Prachtige finale… maar irritatie over filmpjes

Toch was het niet de uitslag die het meest besproken werd op sociale media. Al tijdens de uitzending lieten talloze kijkers weten zich flink te storen aan iets anders: de korte filmpjes met Buddy Vedder en Jamai Loman, die tussen de optredens door werden uitgezonden.

De filmpjes, bedoeld als luchtige tussendoortjes, sloegen volgens veel kijkers volledig de plank mis. Op X verschenen binnen enkele minuten tientallen berichten waarin mensen hun ergernis uitten.

“Wat een kinderachtig gedoe, die filmpjes tussendoor,” schreef iemand.
“Waarom ook die filmpjes? We willen gewoon de acts zien!” reageerde een ander.

Gebruiker Bjørn R. vatte het gevoel van veel kijkers samen:

“Wie o wie bij Holland’s Got Talent dacht dat die filmpjes een leuk idee waren? Mijn god, wat tenenkrommend gênant zeg.”

Ook Ellen B. liet zich horen:

“Waarom ook die filmpjes tussendoor, wat een flauw gedoe.”

En kijker K@@t schreef met een knipoog:

“Mooie finale tot nu toe, maar die filmpjes zijn tenenkrommend. Enne… we willen de talenten zien en niet continu shots van de jury. (Feedback voor volgend seizoen 😉)”

De reacties bleven binnenstromen, en het onderwerp “#HGT” werd al snel trending in Nederland.


Humor of hinder?

Hoewel sommige kijkers de filmpjes met een korreltje zout namen en ze als “gewoon melig” omschreven, was het gros van de reacties kritisch. Veel mensen vonden dat de humor ten koste ging van het tempo en de spanning van de show.

“Bij een finale wil je de optredens beleven, niet afgeleid worden door sketches van de presentatoren,” schrijft een kijker. Een ander voegt toe: “De acts verdienen het volle podium, niet de show eromheen.”

Televisiekenner Marcus den Blanken analyseerde op X waarom dit zoveel irritatie opwekte:

“De kijker investeert weken in de kandidaten en wil in de finale vooral hen zien schitteren. Humor is prima, maar niet als het afleidt van waar het echt om draait.”

Volgens Den Blanken is dit een bekend risico bij talentenshows: de balans tussen entertainment en emotie is dun. “De finale moet voelen als een hoogtepunt, niet als een sketchprogramma.”


Jury onder indruk van de finalisten

Ondanks de kritiek op de tussensegmenten, was de jury vol lof over de finalisten zelf. Dan Karaty sprak lovende woorden over de creativiteit van dit seizoen.

“Het niveau lag ongelooflijk hoog. Wat me vooral raakte, was de passie van de deelnemers. Ze gaven alles, en dat voelde je.”

Chantal Janzen prees vooral de diversiteit van de acts.

“We hebben dans, muziek, acrobatiek, comedy — echt alles voorbij zien komen. Nederland mag trots zijn op dit talent.”

Marc-Marie Huijbregts voegde daar met een glimlach aan toe:

“Ik heb gelachen, ik heb gehuiverd, ik heb ontroering gevoeld. Wat wil je nog meer van een finale?”


Vladyslav en Veronika: een liefdesduo met kracht en elegantie

De winnaars Vladyslav en Veronika stalen de show met hun adembenemende acrobatische performance. Het duo combineerde kracht, elegantie en emotie in een optreden dat het publiek ademloos achterliet.

Ze begonnen hun act in totale stilte, waarna langzaam muziek inzette terwijl ze elkaar omhoog tilden in een choreografie vol vertrouwen en verbinding. Hun optreden werd door de jury omschreven als “magisch” en “haast poëtisch”.

Na hun winst bedankten ze niet alleen het publiek, maar ook de andere finalisten.

“Iedereen hier is een winnaar,” zei Veronika met tranen in haar ogen. “We hebben samen iets moois neergezet.”


Een finale met gemengde gevoelens

Hoewel Holland’s Got Talent een waardige winnaar kreeg en indrukwekkende optredens leverde, zorgden de tussendoorfragmenten voor verdeeldheid onder het publiek.

Op sociale media werd gesuggereerd dat de programmamakers de formule volgend seizoen moeten herzien. “De acts zijn sterk genoeg van zichzelf. Geef ze de volledige spotlight,” schreef een kijker.

Toch blijft de eindbalans positief: miljoenen Nederlanders hebben genoten van het talent, de emoties en de verrassingen die de finale bracht. De kritiek op de filmpjes laat vooral zien hoe betrokken het publiek is — een teken dat het programma leeft als nooit tevoren.

Continue Reading