Connect with us

Video

Herken jij deze dingen nog van de basisschool van vroeger?

Avatar foto

Geplaatst

op

Babysokjes breien, schrijven met een kroontjespen en een kwartje van opa krijgen voor een goed rapport. Veel mensen die in de jaren vijftig naar school gingen, herkennen deze herinneringen vast nog. Keer met deze 19 nostalgische momenten terug naar de lagere school en ontdek wat u zich nog herinnert.

1. De onderwijzer
De leraar of lerares zat voorin de klas aan een houten tafel, vaak op een kleine verhoging om goed overzicht te houden.

2. Roken in de klas
In die tijd was het heel normaal dat de onderwijzer tijdens de les een pijp of sigaret opstak. “Meneer Bitter, mijn leraar maatschappijleer, draaide gewoon een sjekkie in de klas,” herinnert Pluslezeres Wilma zich.

3. Het klaslokaal – houten vloeren
De klaslokalen hadden vaak houten vloeren met spleten waarin je maar beter geen kettinkjes of andere waardevolle spullen liet vallen.

4. Schoolbanken en de kachel
Leerlingen zaten met z’n tweeën aan houten banken. In de hoek van het lokaal stond een kachel en voorin een telraam.

5. Het leesplankje
Het leesplankje hielp bij het leren lezen. Eerst met woorden als ‘raam – roos – neef’, later werd dit vervangen door ‘aap – noot – mies’.

6. Schoolplaten aan de wand
De meester gebruikte grote kaarten om topografie te leren: van Nederlandse provincies tot landen in Europa en de rest van de wereld.

7. De platenkist
Aan het eind van de dag werden de schoolplaten netjes opgeborgen in een platenkist.

8. Grote klassen
In de jaren vijftig zaten er soms wel veertig leerlingen in een klas. Daarom werd er vooral klassikaal lesgegeven.

9. Schrijven met een kroontjespen
De kroontjespen was een uitdaging, vooral voor linkshandigen die de inkt met hun hand uitsmeerden. Gelukkig werd de balpen later geïntroduceerd.

10. Schoolmelk
Melk werd uitgedeeld in glazen flessen met aluminium doppen. De onderwijzer schonk het in een bekertje voor je in.

11. Het schoolreisje
Met dubbeltjes en stuivers werd het hele jaar gespaard voor het schoolreisje, een feestelijke dag vol avontuur en ranja.

12. Handwerkles
Meisjes moesten pannenlappen en poppenjurkjes breien, terwijl de jongens knutselden.

13. Het poesiealbum
Iedereen had een poesiealbum vol rijmpjes en versierde plaatjes met wijze levenslessen.

14. Beloningsplaatjes
Wie een psalmvers foutloos kon opzeggen, kreeg een klein beloningsplaatje met een bijbeltekst.

15. De schoolarts
Regelmatige controles op hygiëne en gezondheid waren heel normaal op school.

16. De schooltandarts
De gevreesde schooltandarts parkeerde zijn bus op het schoolplein. Gaatjes werden zonder verdoving gevuld en kiezen werden zonder pardon getrokken.

17. De schoolfotograaf
Eén keer per jaar werd de klassenfoto gemaakt. Heeft u die nog bewaard?

18. Het rapport
Geen vage omschrijvingen, maar duidelijke cijfers. Een goed rapport leverde een kwartje van opa en een dubbeltje van tante op.

19. Straf in de klas
Strengere onderwijzers straften met nablijven, strafregels schrijven of in de hoek staan. Tegenwoordig wordt er vaker met leerlingen gepraat.

Welke van deze herinneringen herkent u nog? Deel uw ervaringen en ga terug in de tijd naar uw schooldagen in de jaren vijftig!

Video

André Hazes zit flink in de problemen en dreigt alles kwijt te raken

Avatar foto

Geplaatst

op

André Hazes op een kruispunt: fans en vertrouwelingen snakken naar de oude André

De naam André Hazes is in Nederland onlosmakelijk verbonden met emotie. Voor sommigen staat hij symbool voor volksmuziek en traditie, voor anderen is hij vooral de zoon van een legende. Maar waar hij ooit lof oogstte met zijn openhartigheid, lijkt dat nu steeds vaker te worden ontvangen met irritatie. Het zijn niet langer alleen anonieme socialemediacommentaren die aan zijn imago morrelen; ook mensen uit zijn directe kring maken zich zorgen. Zij zien hoe zijn geloofwaardigheid wankelt. En dat heeft alles te maken met de keuzes die André zelf maakt.

Vertrouwde stemmen slaan alarm

Een van die stemmen is die van Bram Koning, een man die jarenlang nauw met André samenwerkte als liedjesschrijver. In een openhartig interview met weekblad Weekend laat hij weten dat hij zich ernstig zorgen maakt over de richting waarin André zich beweegt. Niet muzikaal – want talent heeft hij volgens Bram nog steeds – maar als persoon en publiek figuur.

“Vroeger was hij puur,” zegt Bram. “Een gevoelige jongen met een gouden hart. Wat je zag, was wie hij was.” Tegenwoordig herkent hij die André nauwelijks nog terug. “Ik zie iemand die krampachtig probeert leuk gevonden te worden, in plaats van gewoon zichzelf te zijn.”

De stortvloed aan sociale-mediaposts – vaak vol gekke bekken, inside jokes en onafgebroken updates over zijn privéleven – wekt volgens Bram eerder vervreemding dan verbondenheid op bij zijn achterban. “Het publiek is moe,” stelt hij vast.

De rol van Noa Braaf

De recente relatie met Noa Braaf heeft die vermoeidheid alleen maar versterkt. Waar fans ooit nog hoop koesterden op een hereniging met Monique Westenberg, stuit de nieuwe romance vooral op onbegrip. Niet per se omdat Noa niet in de smaak zou vallen, maar omdat de relatie voelt als ‘weer een hoofdstuk erbij’ in een soap waar niemand om heeft gevraagd.

Bram benadrukt dat hij geen oordeel wil vellen over Noa als persoon. “Daar gaat het niet om. Het gaat om de context waarin deze relatie naar buiten wordt gebracht. Alles wordt meteen gedeeld. Er is geen ruimte meer voor mysterie of oprechte groei.” Volgens hem kan het voor André heilzaam zijn om zich even terug te trekken uit de schijnwerpers – of in elk geval niet elk aspect van zijn leven online te etaleren.

“Misschien moet hij gewoon even níét met haar op de foto,” stelt Bram nuchter. “Niet uit schaamte, maar uit rust en respect. Voor zijn publiek, maar ook voor Monique.”

De muziek als reddingsboei

Toch is er hoop, en die ligt – zoals wel vaker bij Hazes – in de muziek. Bram Koning en producer Edwin van Hoevelaak zijn al bezig met plannen voor een nieuwe single. Een nummer dat teruggrijpt naar de roots: eerlijk, klein en emotioneel geladen. Een lied dat niet gaat over glitter of drama, maar over de echte dingen van het leven.

“Muziek heeft nog altijd de kracht om te helen,” zegt Bram. “Een mooie tekst, een herkenbare melodie… daarmee kan André zijn publiek weer raken. Dáár ligt zijn kracht. Niet in viral video’s of Instagramfilmpjes.”

Volgens hem ligt de bal volledig bij André zelf. “Hij heeft het team, de middelen, het bereik. Maar hij moet zelf kiezen voor inhoud. Niet voor effectbejag.”

De clown versus de artiest

Wat opvalt in Bram zijn woorden, is hoe hij de balans beschrijft tussen authenticiteit en imago. “Hij probeert nu op andere artiesten te lijken. Jongens die alles filmen, hun hele leven delen. Maar dat past hem niet. André ís geen clown. Hij is een zanger, een performer. Een man van het gevoel.”

Die botsing tussen wie André werkelijk is en wat hij op sociale media laat zien, zorgt voor frictie bij zijn volgers. Wat ooit charmant was – zijn openheid, zijn lef – voelt nu als overcompensatie. Een constante behoefte aan goedkeuring, die wringt met de kern van wat hem ooit succesvol maakte: zijn oprechtheid.

“Vroeger waren de nummers van André kleine verhalen. Eerlijk, rauw en dichtbij. Dat verlangen is er nog steeds bij het publiek, maar André lijkt het zelf vergeten te zijn,” aldus Bram.

Dreigende disconnectie met het publiek

Wat op het spel staat is meer dan alleen een paar volgers minder. Het gaat om zijn geloofwaardigheid als artiest. Als zanger die het leven bezingt. De roep om een reset komt niet alleen van fans, maar ook van mensen die hem jarenlang hebben gesteund. Mensen die het beste met hem voorhebben.

Voor het eerst in lange tijd lijkt het publiek niet langer bereid om elk hoofdstuk in André’s privéleven zonder meer te slikken. Ze willen de artiest terug, de man van het lied. Geen poppetje in een eindeloze show, maar een stem die raakt.

Publiek raakt uitgekeken

Sociale media staan er vol mee: mensen die aangeven afgehaakt te zijn. “Ik vond hem zo goed, maar nu weet ik het even niet meer,” klinkt het regelmatig. Anderen spreken van ‘Hazes-moeheid’. Dat is geen klein sentiment; het is een signaal. Een signaal dat authenticiteit nog altijd zwaarder weegt dan zichtbaarheid.

En precies dáár kan André het verschil maken. Niet door te reageren op elk gerucht, niet door elk moment te delen, maar door te doen waar hij goed in is: zingen, verhalen vertellen en mensen raken.

Laatste kans voor reflectie

Het lijkt erop dat André op een kruispunt staat. Blijft hij vasthouden aan de huidige koers, of maakt hij ruimte voor herbronning? De kansen liggen er. Zijn stem is krachtig, zijn naam nog steeds groot, zijn fanbase niet verdwenen – alleen murw.

Maar als hij deze kans niet grijpt, zou het publiek hem zomaar definitief kunnen laten gaan. Niet uit woede, maar uit verzadiging. En dat zou zonde zijn, want onder alle rumoer en ruis schuilt nog steeds een uitzonderlijk artiest.

Conclusie: minder façade, meer gevoel

Wat André Hazes nu nodig heeft, is geen nieuwe styliste of mediaplan. Wat hij nodig heeft, is stilte. Een week zonder updates. Een maand zonder meningen. En dan: een nummer. Een lied dat binnenkomt, zoals alleen hij dat kan.

De wereld heeft al genoeg stemmen die schreeuwen. Wat ontbreekt, is een stem die raakt. En dat is precies waar André ooit om bekendstond. Of hij daar opnieuw voor durft te kiezen, zal de tijd uitwijzen.

Maar één ding is zeker: als hij het niet doet, zal niet zijn stem verdwijnen, maar zijn ziel. En dat zou het echte verlies zijn.

Lees verder