Connect with us

Algemeen

Groot drama: Dyantha Brooks per direct van de buis gehaald

Avatar foto

Published

on

Teleurstellend nieuws voor Dyantha Brooks: ‘De Volgers’ al na één aflevering geschrapt

Het tv-avontuur van De Volgers blijkt van zeer korte duur. Het nieuwe programma op SBS6, dat afgelopen zaterdag voor het eerst werd uitgezonden, is volgens bronnen na slechts één aflevering alweer van de buis gehaald. Een opvallende en harde beslissing die veel stof doet opwaaien in televisieland.

Ambitieuze opzet

De Volgers werd gepresenteerd als een vernieuwend programma van Talpa waarin twee bekende Nederlanders het tegen elkaar opnemen, met hulp van hun trouwste online fans. In de eerste – en voorlopig enige – aflevering gingen model Kim Feenstra en YouTuber Kalvijn de strijd aan. Het doel: ontdekken welke fanbase het meest toegewijd is.

Het format was bedoeld als eerbetoon aan de kracht van sociale media, waarbij volgers allerlei opdrachten uitvoeren om hun idool te laten winnen. Toch wist het concept het grote publiek niet te overtuigen.

Teleurstellende cijfers

De kijkcijfers spraken boekdelen. Slechts 174.000 huishoudens stemden af op de uitzending – een bijzonder laag aantal voor een eerste aflevering. Normaal gesproken trekken pilots van nieuwe programma’s juist de meeste kijkers. Als dat uitblijft, is dat voor omroepen vaak aanleiding tot heroverweging.

Volgens insiders bij SBS6 is er daarom vrijwel direct besloten om de stekker uit De Volgers te trekken. Hoewel de zender zelf nog geen officiële reactie heeft gegeven, bevestigen diverse media, waaronder Veronica Superguide, dat het programma voorlopig niet meer op de programmering staat.

Reacties op sociale media

Ook op social media waren de reacties niet mals. Veel kijkers konden weinig met het concept. Kritiek richtte zich vooral op de onduidelijke insteek en het gebrek aan spanning. “Het lijkt eerder op een verlengstuk van Instagram dan op een televisieprogramma,” schreef een gebruiker op X. Anderen spraken van “een sympathiek idee, maar niet geschikt voor tv”.

Toch waren er ook positieve geluiden. Sommige fans vonden het leuk om hun favoriete online persoonlijkheden op televisie te zien en zagen potentie in het idee van interactieve opdrachten. Die groep was echter niet groot genoeg om de kijkcijfers een duw in de rug te geven.

Geen unicum

Het vroegtijdig schrappen van programma’s is geen zeldzaamheid in televisieland. SBS6 heeft in het verleden vaker shows van de buis gehaald na tegenvallende prestaties. Voorbeelden zijn Mindmasters Live, Vier is te veel en Jan houdt hoop, dat gepresenteerd werd door voormalig nieuwslezer Jan de Hoop.

Ook bij andere zenders zijn recente gevallen bekend. Zo besloot RTL in 2023 om Alles is muziek, gepresenteerd door Marieke Elsinga, na slechts vijf afleveringen te stoppen wegens tegenvallende kijkcijfers.

Dyantha Brooks blijft positief

Voor presentatrice Dyantha Brooks is het natuurlijk een bittere pil. Ze is bekend van haar werk bij Shownieuws en had hoge verwachtingen van het nieuwe programma. In eerdere interviews sprak ze enthousiast over de kansen die het programma bood voor jonge fans én contentcreators. Hoe ze nu terugkijkt op het korte avontuur is nog niet bekend.

Desondanks staat Brooks erom bekend veerkrachtig te zijn. Met haar brede ervaring in de media en haar spontane presentatiestijl is het aannemelijk dat ze snel weer met nieuwe projecten op televisie te zien zal zijn.

Wat nu?

Of De Volgers definitief is geschrapt, of dat het nog op een later moment in aangepaste vorm terugkeert, is op dit moment niet duidelijk. Ook is nog niet bekend of de overige afleveringen, die al opgenomen zouden zijn, eventueel online of op een andere zender worden uitgezonden.

Voor nu lijkt het programma vooral in herinnering te blijven als een veelbelovend idee dat nooit écht tot bloei kwam. Een leerpunt voor makers en omroepen over de wisselwerking tussen social media en traditionele televisie.


Heb jij gekeken naar De Volgers? Wat vond je van het format en de deelnemers? Laat jouw mening horen in de reacties!

Algemeen

Woede om dit fragment in Sinterklaasjournaal: ‘Dit is pure overheidspropaganda!’

Avatar foto

Published

on

Ophef rond het Sinterklaasjournaal: noodpakketten zorgen voor discussie én lege schappen

Het Sinterklaasjournaal weet ieder jaar weer Nederland te verdelen. Wat voor de één een onschuldige grap of knipoog is, voelt voor de ander als een verborgen boodschap. Ook dit jaar is dat niet anders. Sinds de uitzendingen over het zogeheten ‘noodpakket’ barst het internet van de reacties.

Volgens sommige kijkers probeert het programma kinderen ongemerkt te wijzen op crisisvoorbereiding – een soort “overheidsboodschap in pepernootverpakking”, zoals één ouder het omschreef. Anderen zien het vooral als humor, een slimme manier om spanning in het verhaal te brengen. Feit blijft dat het onderwerp veel losmaakt.


Een jaarlijks fenomeen: de verborgen lagen van het Sinterklaasjournaal

Het is inmiddels een traditie dat het Sinterklaasjournaal meer biedt dan alleen vrolijke pakjes en zingende Pieten. Elk seizoen zit er een maatschappelijk tintje in het verhaal — soms subtiel, soms overduidelijk.

We herinneren ons nog de commotie van enkele jaren geleden, toen de Sint zogenaamd “gevaccineerd” bleek te zijn. Dat zorgde destijds voor verhitte discussies over de vraag of het programma te veel maatschappelijke thema’s aansnijdt voor jonge kijkers.

Continue Reading