Algemeen
Dit zegt het buitenland over optreden Claude: ‘Wat is dit nou weer?’

Claude weet Europa te betoveren met zijn aanstekelijke nummer C’est La Vie. De 21-jarige zanger vertegenwoordigt Nederland dit jaar op het Eurovisie Songfestival en lijkt tijdens de halve finale in het Zwitserse Basel niet alleen het Nederlandse publiek, maar ook internationale commentatoren en media voor zich te hebben gewonnen. Zijn frisse uitstraling, zelfverzekerde optreden en het catchy refrein maken hem volgens velen tot een serieuze kanshebber in de grote finale.
België is onder de indruk: “Proper naar die finale”
Een van de opvallendste lofuitingen kwam van onze zuiderburen. De Vlaamse Songfestival-commentator Peter Van de Veire was duidelijk gecharmeerd van Claude’s optreden. “Heel netjes. Heel goed gedaan, Nederland. Proper door naar die finale, dat voel je nu al,” klonk het enthousiast. Daarmee sprak hij niet alleen zijn eigen bewondering uit, maar vatte hij ook de algemene stemming onder Belgische kijkers samen. Volgens Van de Veire viel Claude positief op tussen de andere acts en straalde hij iets uit wat niet te faken valt: natuurlijke charme en vakmanschap.
Dat compliment is niet zomaar. Van de Veire staat al jaren bekend als een kritisch volger van het Songfestival, die alleen lof uitspreekt als daar écht aanleiding toe is. Zijn positieve woorden onderstrepen hoe professioneel en overtuigend Claude zich presenteerde — iets wat bij een evenement als het Songfestival essentieel is.
Britse commentatoren: “Dit is écht catchy”
Ook aan de overkant van het Kanaal klonken lovende geluiden. De BBC-commentatoren Rylan Clark-Neal en Scott Mills noemden C’est La Vie “echt heel catchy” en voorspelden dat het lied het uitstekend zou doen bij de internationale vakjury’s. “Als dit doorgaat – en daar twijfel ik niet aan – dan gaat dit nummer het héél goed doen bij de jury,” aldus Clark-Neal tijdens de live-uitzending.
Zijn collega Scott Mills beaamde dat, en prees met name het aanstekelijke refrein en de relaxte podiumpresence van Claude. “Hij staat er zó natuurlijk. Het lijkt alsof hij al jaren meedraait op dit podium.” De Britse pers, die doorgaans niet snel te spreken is over buitenlandse inzendingen, roemde Claudes performance zelfs als “verfrissend normaal in een zee van over-the-top acts.”
Internationale media zetten Claude in hun top 10
De lof bleef niet beperkt tot televisieverslaggevers. Ook buitenlandse fansites, blogs en Eurovisie-specialisten merkten Claude op. In meerdere voorspellingen voor de finale duikt C’est La Vie op in de top 10. Sommige analisten spreken zelfs over een mogelijke “underdog-winst” als de juryleden Claudes muzikaliteit op waarde weten te schatten.
Het internationale enthousiasme vertaalt zich bovendien naar social media, waar talloze video’s circuleren van mensen die meezingen, dansen of zelfs hun eigen choreografieën delen op Claudes nummer. Reacties als “This is such a vibe!”, “Netherlands came to SLAY!” en “Instant mood booster” vullen het online landschap. De combinatie van eenvoud, charme en herkenbaarheid lijkt de juiste snaar te raken.
Bewondering en verbazing: “Hoofdschuddend goed”
Wie denkt dat “hoofdschudden” altijd iets negatiefs betekent, heeft Claude’s impact nog niet gevoeld. In dit geval is het hoofdschudden er één van verwondering, bewondering en ontzag. De manier waarop Claude het publiek moeiteloos meekreeg – zonder grootse visuals, vuurwerk of theatrale opsmuk – maakte indruk.
Zijn uitstraling is tegelijk ingetogen en zelfverzekerd. Waar veel artiesten proberen te imponeren met grootsheid, lijkt Claude juist te winnen door zijn eenvoud. Zijn optreden laat zien dat je niet hoeft te schreeuwen om gehoord te worden. Een glimlach, een pakkend refrein en een oprechte uitstraling blijken minstens zo effectief.
De weg naar de finale
Met zijn succesvolle optreden in de halve finale ligt de weg naar de finale wijd open. Volgens de bookmakers heeft Claude een grote kans om niet alleen door te gaan, maar ook een hoge eindnotering te behalen. Hoewel hij in eerste instantie voorzichtig werd genoemd als outsider, lijkt hij inmiddels een serieuze concurrent voor de traditionele favorieten zoals Zweden, Italië en Frankrijk.
De Nederlandse inzending wordt dit jaar dus niet zomaar over het hoofd gezien. Sterker nog: C’est La Vie staat in toenemende mate op de radar van professionals én fans. De charme van het lied zit hem in de eenvoud, het universele thema en de oprechte emotie waarmee het gebracht wordt.
Claude’s persoonlijke groei
Dat maakt het des te indrukwekkender dat Claude nog maar 21 is. Zijn optreden straalt een volwassenheid uit die je niet vaak ziet op het Songfestivalpodium. Zeker gezien de kritiek die hij eerder kreeg tijdens de repetities – waarin hem werd verweten vals te zingen – is zijn comeback des te krachtiger. Claude besloot na die kritiek zelfs zijn Instagram-account te deactiveren om zich te kunnen focussen op zijn muziek. Een moedige keuze, die hem duidelijk goed heeft gedaan.
Zijn herwonnen zelfvertrouwen straalt nu van het podium. En dat is niet onopgemerkt gebleven. Waar eerder vraagtekens werden gezet bij zijn keuze als Nederlandse inzending, zijn die inmiddels verdwenen. Claude heeft zijn plek op het Europese podium dubbel en dwars verdiend.
Nederland weer op de kaart
Het Eurovisie Songfestival is niet alleen een wedstrijd tussen liedjes, maar ook tussen verhalen. En Claude’s verhaal – van bescheiden zanger tot internationale publiekslieveling – is er een die raakt. Nederland, dat na de winst van Duncan Laurence in 2019 weer even in de schaduw stond, lijkt met Claude opnieuw relevant op het grootste muziekpodium van Europa.
Of hij uiteindelijk in de top vijf eindigt of niet, doet er misschien minder toe dan de impact die hij nu al heeft gemaakt. Claude laat zien dat authenticiteit nog steeds werkt. Dat je met een glimlach, een goed nummer en oprechte energie harten kunt winnen. In een wereld vol glitter en spektakel is hij misschien wel precies het soort artiest waar Europa behoefte aan heeft.
Op naar de finale – en verder?
Wat de uitkomst ook wordt: Claude heeft zich inmiddels op de kaart gezet als artiest met internationale potentie. Zijn optreden bij het Songfestival opent niet alleen deuren voor Nederland, maar ook voor zijn eigen carrière. Artiesten als Måneskin en Duncan Laurence bewezen eerder dat het Songfestival een springplank kan zijn naar wereldwijde erkenning. Claude lijkt klaar om in die voetsporen te treden.
Van twijfels naar triomf: de jonge zanger heeft Europa wakker geschud. En dat met niets meer dan een glimlach, een stem en een boodschap die blijft hangen. C’est La Vie, inderdaad — maar dan wel op z’n best.
Wat vond jij van Claude’s optreden tijdens het Songfestival? Laat het ons weten in de reacties!

Algemeen
Prinses Ariane boos op Máxima? ‘Niet blij met onthulling in media’

Het lijkt erop dat prinses Ariane (17) niet bepaald blij is met haar moeder, koningin Máxima (53). Tijdens een conferentie in Amsterdam onthulde Máxima dat haar jongste dochter problemen met haar zicht heeft door overmatig smartphonegebruik. Dit nieuws, dat inmiddels breed is opgepikt door de media, zou Ariane zelf liever niet zo publiekelijk gedeeld hebben gezien.
Problemen door smartphonegebruik
Tijdens de conferentie sprak Máxima met jongeren over het steeds toenemende gebruik van sociale media en smartphones. Een van de aanwezige jongeren vertelde over haar eigen ervaringen en hoe schermtijd haar leven beïnvloedt. Op dat moment besloot Máxima een persoonlijke anekdote te delen: ook haar eigen dochter heeft last van de gevolgen van te veel schermgebruik.
Ze vertelde dat Ariane moeite heeft met het scherpstellen van haar zicht, iets wat artsen linken aan het vele gebruik van schermen. Het probleem van bijziendheid onder jongeren door overmatig telefoongebruik is wereldwijd groeiende, en kennelijk is ook de jongste dochter van koning Willem-Alexander daar niet immuun voor.
Tiktokverslaving?
Het nieuws sloeg in als een bom. In talkshows en nieuwsprogramma’s werd er direct over gesproken, waaronder bij RTL Boulevard. Presentator Luuk Ikink lichtte de situatie toe:
“Dat ook onze eigen prinsessen urenlang aan het tiktokken of Instagrammen zijn, is natuurlijk geen verrassing. Maar dat het bij prinses Ariane al zulke gevolgen heeft, is wél opvallend. Wat is er precies aan de hand?”
Royaltykenner Jeroen Snel gaf daarop uitleg. “Nou, schrik niet: Ariane heeft last van een zichtprobleem. Dat zei Máxima vandaag op een conferentie in Amsterdam over jongeren, sociale media en schermgebruik. Ze vertelde daar dat haar jongste dochter moeite heeft met scherpstellen door te veel schermtijd.”
Volgens Jeroen Snel was het geen gepland statement, maar iets wat Máxima spontaan deelde in het gesprek. “Ze zat aan tafel met wetenschappers en jongeren, en maakte toen die opmerking. Maar daar zaten ook journalisten bij. Niet met draaiende camera’s, maar zij noteerden het wel. En dan heb je ineens een nieuwsprimeur.”
Bijziendheid en de impact ervan
Het probleem dat Ariane heeft, is in feite niets anders dan bijziendheid, een aandoening die bij steeds meer jongeren voorkomt. Het vele staren naar een scherm op korte afstand kan ervoor zorgen dat de oogspieren zich te weinig ontspannen, waardoor jongeren steeds meer moeite krijgen met veraf kijken.
Na de ophef in de media gaf de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) een nuancering op de uitspraak van Máxima. “Prinses Ariane heeft inderdaad moeite met scherpstellen, maar dit hoeft niet enkel door schermgebruik te komen. Het is een veelvoorkomend probleem bij jongeren en er spelen vaak meerdere factoren een rol.”
Ondanks deze verduidelijking was het kwaad al geschied: heel Nederland wist nu dat Ariane problemen had met haar ogen door haar telefoongebruik.
Ariane zou woest zijn
Volgens insiders zou Ariane niet blij zijn met de uitlatingen van haar moeder. Jeroen Snel merkte op:
“Ik denk dat Máxima hier zelf ook behoorlijk van baalt. Ze zei het in een onschuldig gesprek en wilde vooral sympathiek overkomen. Maar ja, het is nu eenmaal de koningin en dan wordt alles breed uitgemeten.”
Vooral voor Ariane zelf zou dit een ongemakkelijk moment zijn. “Ze wordt in april 18 en in de zomer is er weer zo’n persmoment met de koninklijke familie. En wat gaat er dan gebeuren? Juist, dan staan alle journalisten klaar met vragen als: ‘Hoe is het met uw ogen?’ en ‘Hoeveel uur per dag zit u op uw telefoon?’ Dat is nu al te voorspellen. En laten we eerlijk zijn: welke tiener zit daarop te wachten?”
Volgens kenners heeft Ariane het al moeilijk genoeg met de druk van haar koninklijke status en zou ze graag haar privacy behouden. Dat een opmerking van haar moeder nu opeens landelijk nieuws is, zou de prinses dan ook flink tegen de borst stuiten.
Máxima wilde bewustzijn vergroten
Toch is het niet ondenkbaar dat Máxima de opmerking bewust maakte om een groter probleem aan te kaarten. Overmatig schermgebruik is een serieus probleem bij jongeren, en het koninklijk huis wordt vaak ingezet om maatschappelijke thema’s onder de aandacht te brengen. Door een persoonlijk voorbeeld te geven, hoopt Máxima wellicht het gesprek over schermtijd en gezondheid te stimuleren.
In Nederland is er steeds meer aandacht voor de gevolgen van schermgebruik, zoals verslechterend zicht, slaapproblemen en een verminderde concentratie. Wetenschappers en oogartsen waarschuwen dat kinderen en jongeren veel vaker naar buiten moeten kijken en hun schermtijd moeten beperken.
Máxima’s woorden kunnen dan ook gezien worden als een manier om ouders te waarschuwen. Maar of Ariane dat ook zo ziet, is de vraag.
Ophef in de media
Ondertussen is de onthulling voer voor discussie geworden op sociale media. Sommige mensen vinden het prima dat Máxima dit heeft gedeeld, omdat het een belangrijk onderwerp is. Anderen vinden dat ze haar dochter in verlegenheid heeft gebracht en deze informatie niet openbaar had moeten maken.
“Waarom zou je dat in de media gooien? Laat dat meisje lekker met rust,” schrijft iemand op Twitter.
Een ander reageert met: “Goed dat ze dit benoemt! Veel jongeren zitten te veel op hun telefoon en hebben niet door wat dat met hun ogen doet.”
Wat de waarheid ook is, één ding is zeker: de volgende keer zal Máxima twee keer nadenken voordat ze privé-informatie over haar kinderen deelt met de wereld. En Ariane? Die zal haar telefoon voorlopig iets vaker laten liggen… of misschien juist niet.