Nederland
Bouw wil snel uitkoop boeren: ‘Kom op met die aantrekkelijke regeling’

Bouwend Nederland pleit voor een snelle uitkoopregeling voor boeren in het stikstofdossier. De organisatie vindt dat het kabinet onnodig krampachtig reageert op de monsterzege van de BBB bij de Provinciale Staten-verkiezingen en dringt aan op een woest aantrekkelijke regeling.
De bouwsector heeft veel last van de vertragingen die zijn ontstaan na de uitspraak van de Raad van State in november, die besliste dat bouwprojecten niet meer automatisch toestemming krijgen om tijdelijk stikstof uit te mogen stoten. Sindsdien moeten bouwers veel nieuwe rapporten en berekeningen aanleveren om aan te tonen dat de realisatie van een project niet bijdraagt aan extra stikstofuitstoot, waardoor veel bouwplannen vertraging oplopen en de kosten stijgen.
Volgens Bouwend Nederland staat niets het kabinet in de weg om te doen waar al lang en breed draagvlak voor is. Ook de BBB is niet tegen de vrijwillige uitkoop van piekbelasters. Het is daarom van belang dat het kabinet zo snel mogelijk met een aantrekkelijke uitkoopregeling komt om boeren te stimuleren om hun bedrijf te beëindigen. De bouwsector en de natuur zullen daar baat bij hebben en Nederland zal minder last hebben van de vertragingen en hogere kosten die het gevolg zijn van de huidige situatie.
Premier Mark Rutte kwam vrijdagavond met een onduidelijk verhaal over het terugbrengen van de stikstofuitstoot. Het kabinet zou hebben afgesproken “versnelling aan te brengen”, maar hoe dat moet gaan gebeuren werd niet concreet gemaakt. Tegelijkertijd werd duidelijk dat het CDA het regeerakkoord wil openbreken om opnieuw te onderhandelen over de stikstofpassage en specifiek het jaartal 2030. Voor Bouwend Nederland is het niet 100 procent duidelijk wat dit betekent voor de voortgang, maar het heeft er niet de schijn van dat het sneller gaat. Het is daarom van belang dat het kabinet snel actie onderneemt om de impasse te doorbreken.
De bouwsector is ernstig getroffen door de vertragingen die zijn ontstaan sinds de uitspraak van de Raad van State. De vertragingen en hogere kosten hebben niet alleen gevolgen voor de bouwsector, maar ook voor de economie en de werkgelegenheid in Nederland. Het is daarom van belang dat het kabinet snel handelt en een aantrekkelijke uitkoopregeling voor boeren presenteert, zodat de bouwsector weer aan de slag kan en Nederland minder last heeft van de gevolgen van de huidige impasse.

Nederland
Je moet nu verplicht fooi geven! Nieuw pinapparaat dwingt je om te kiezen

Mogelijk ben je al in aanraking gekomen met de splinternieuwe pinautomaat van Lightspeed.
Deze innovatieve machine biedt klanten in de horeca direct de
mogelijkheid om te beslissen of ze fooi willen geven en zo ja,
hoeveel.
Fooi
Voordat je kunt afrekenen, toont het apparaat eerst een keuzemenu
waarin je moet aangeven hoeveel fooi je wilt geven. Dit kan als
enigszins dwingend worden ervaren.
Fooi
In de horeca is het gebruikelijk om fooi te geven als waardering
voor de service van het personeel of als blijk van tevredenheid
over bijvoorbeeld het eten.
In een tijd waarin steeds meer mensen financiële uitdagingen
ervaren, heeft ontwikkelaar Lightspeed een nieuwe pinautomaat
geïntroduceerd.
Het betreft een apparaat waarmee je fooi nu gewoon via de
pinbetaling kunt geven.
Voordat je betaalt, biedt de machine je de keuze om te bepalen
of en hoeveel extra geld je wilt geven. Er zijn vijf opties waaruit
je kunt kiezen:
10%
12%
15%
Aangepast bedrag
Geen fooi
‘Niet correct’
Veel mensen uiten kritiek op deze vorm van ‘druk uitoefenen’. Het
geven van extra geld zou een persoonlijke keuze moeten zijn en niet
opgelegd moeten worden.
Vier van de vijf opties betreffen namelijk fooi, wat klanten
snel kan aanzetten om toch iets extra’s te geven.
Bij de koffiezaak Livingstone in Amersfoort zijn ze daarentegen
enthousiast over het nieuwe pinapparaat.
Eigenaar Daniel de Boer wilde bewust onderzoeken of mensen dit
als hinderlijk ervaren.
Hij erkent echter ook: “Onbewust heeft het natuurlijk wel enig
effect. Het personeel waardeert dit enorm. We ontvangen nu meer
fooi.”
Een klant die wordt gevraagd naar zijn ervaring, voelt zich
enigszins overrompeld.
Hij vraagt zich af: “Hé, fooi? Mag ik dat niet zelf
bepalen?”
Het onderwerp fooi lijkt dus uiteenlopende reacties op te roepen
onder mensen.
Wat vind jij van dit nieuwe pinapparaat? Laat je mening achter
in de reacties!