Connect with us

Algemeen

B&B Vol Liefde-schandaal: Jean-Paul blijkt geen eigenaar van Casa Rural Jijona – wie zit er écht achter de schermen?

Avatar foto

Published

on

Het populaire televisieprogramma B&B Vol Liefde staat opnieuw in het middelpunt van de belangstelling. In het nieuwe seizoen van 2025 draait het onder andere om deelnemer Jean-Paul en zijn verblijfslocatie: Casa Rural Jijona in Spanje. Wat in eerste instantie een romantisch avontuur leek, blijkt nu onderdeel te zijn van een veel groter verhaal waarin investeerders, vastgoed en acteerwerk samenkomen.

Is Jean-Paul de echte eigenaar van Casa Rural?

Kijkers van het programma stelden zich al langer vragen bij de geloofwaardigheid van sommige verhaallijnen. Bij Casa Rural Jijona lijkt dit nu werkelijkheid te worden. Volgens recente informatie van het onderzoeksplatform RealityFBI blijkt Jean-Paul helemaal niet de eigenaar van de B&B te zijn. In plaats daarvan zou het pand op naam staan van JW Eijlders, een naam die sterk doet denken aan vastgoedinvesteerder Pim Eijlders.

RTL gaf eerder aan niet op de hoogte te zijn van de verkoopstatus van het pand, dat bovendien online te koop staat. De omroep heeft tot op heden niet gereageerd op de nieuwe onthullingen over het eigendom.

Vier Nederlandse investeerders achter de schermen

RealityFBI onthulde dat vier Nederlandse personen nauw betrokken zijn bij de B&B in Spanje. Naast Pim Eijlders spelen ook zijn partner Jacqueline, zijn zoon Mars en schoondochter Rosalie een rol. Zo blijkt dat Jacqueline verantwoordelijk zou zijn voor het selecteren van de vrouwen in het programma, en dat Rosalie – die zich in de serie presenteert als goede vriendin van Jean-Paul – de inrichting van het pand verzorgt via haar interieurbedrijf.

De rol van Mars Eijlders is nog niet volledig duidelijk, maar het vermoeden bestaat dat hij samenwerkt met zijn vader in vastgoedprojecten in de regio.

Is B&B Vol Liefde nog wel authentiek?

Deze onthullingen roepen vragen op over de oprechtheid van het programma. Kijkers vragen zich af of het liefdesavontuur van Jean-Paul wel oprecht is, of slechts een zorgvuldig geregisseerde voorstelling. Met name het feit dat Jean-Paul zelf een professionele achtergrond als acteur heeft, wakkert deze speculaties verder aan. Hij zou onder andere te zien zijn geweest in de film Captain Nova uit 2021, waarin hij een chauffeur speelt.

Televisie of vastgoedproject?

De vraag rijst of B&B Vol Liefde nog draait om liefde, of dat het programma steeds meer een etalage wordt voor vastgoedpromotie. De vermenging van persoonlijke verhalen en zakelijke belangen lijkt op gespannen voet te staan met de oorspronkelijke charme van de serie, waarin deelnemers op zoek gingen naar oprechte verbinding.

Voor veel kijkers is authenticiteit belangrijk. Wanneer blijkt dat er sprake is van commerciële motieven of een vooraf uitgestippeld script, kan dit ten koste gaan van het vertrouwen in het programma. Toch blijft het programma onverminderd populair, mede dankzij het internationale decor en de herkenbare zoektocht naar liefde.

Conclusie: behoefte aan transparantie

B&B Vol Liefde blijft een geliefd onderdeel van de Nederlandse zomertelevisie. De recente ontwikkelingen rondom Casa Rural Jijona laten echter zien dat transparantie en echtheid belangrijker zijn dan ooit. Kijkers hopen dat toekomstige seizoenen zich blijven richten op échte verhalen van mensen met oprechte intenties.

Of Jean-Paul in het programma daadwerkelijk op zoek is naar liefde of dat hij slechts het gezicht is van een groter project, blijft voorlopig onduidelijk. Wat wel duidelijk is: de grens tussen reality-tv en vastgoedprojecten vervaagt steeds meer – en dat houdt de kijker scherp.

Algemeen

Derk Sauer (72) leeft niet meer

Avatar foto

Published

on

Journalist en mediamaker Derk Sauer (72) komt ten val bij zeil0ngeluk: een leven vol lef, idealen en journalistieke impact

Derk Sauer, een van Nederlands bekendste mediaondernemers, is donderdagmiddag op 72-jarige leeftijd om het leven gekomen na een 0ngeluk op zee. De familie van Sauer heeft het trieste nieuws bevestigd. Begin juli liep zijn zeilboot onverwacht op een rots, waarna hij ongelukkig ten val kwam en ernstig lichamelijk letsel opliep. Zijn verwondingen bleken uiteindelijk fataal.

De mededeling sloeg in als een schok in de mediawereld. Sauer was niet alleen oprichter van The Moscow Times, maar ook een vaste, scherpe stem in het publieke debat over Rusland. Hij combineerde journalistiek vakmanschap met ondernemerszin en een uitgesproken visie op vrije pers, zowel binnen als buiten Nederland.

Beller in een wereld van appjes

Derk Sauer was geen man van eindeloze e-mails of formele memo’s. Zijn stijl was persoonlijk en direct. Collega’s en vrienden herinneren zich vooral die ene korte mailregel: “Bel me even als je tijd hebt.” Want e-mail vond hij omslachtig. “Mailen leidt maar tot misverstanden”, zei hij vaak. Beter om elkaar even te spreken, van mens tot mens. En zelfs in het tijdperk van WhatsApp bleef hij trouw aan dat idee: vaak had je eerst een gemiste oproep voordat er een berichtje kwam.

Deze persoonlijke benadering was tekenend voor zijn hele werkwijze. Of het nu ging om redactionele koerswijzigingen of strategische besluiten, Sauer geloofde in het directe gesprek — het liefst met zijn voeten op tafel, een krant uitgespreid op de grond en een stevige discussie erbij.

De overname van NRC: een informele revolutie

In 2010 nam Sauer, samen met investeringsmaatschappij Egeria, de krant NRC over. Een spannend moment in de Nederlandse journalistiek. In plaats van grote bestuurskamers organiseerde hij huiskamersessies. Redacteuren werden uitgenodigd in zijn woning om, zoals hij het zelf noemde, “lekker over de krant te lullen.”

De werksfeer was ontspannen, de discussie scherp. Geen vergadertaal over KPI’s of strategische doelstellingen, maar gesprekken over journalistieke inhoud. Sauer bestelde simpel vegetarisch eten om de hoek. Luxe of hiërarchie was niet aan hem besteed. Zijn stijl was authentiek, ontwapenend en bovenal oprecht.

Fun & Profit: journalistiek met plezier én resultaat

Tijdens de uitreiking van journalistieke prijzen als De Tegel verwoordde Sauer zijn filosofie eenvoudig maar doeltreffend: Fun & Profit. Voor hem geen jargon over winstmaximalisatie of marktaandeel. Zijn stelling: als journalisten met plezier werken, maken ze betere verhalen. En goede verhalen leiden vanzelf tot lezers, impact en financiële stabiliteit.

Deze houding maakte hem geliefd in redactieruimtes én bij jonge journalisten. Sauer geloofde heilig in talent boven structuur. Wie ideeën had, kreeg bij hem de ruimte om ze uit te voeren. Leeftijd, ervaring of titels deden er minder toe dan lef, nieuwsgierigheid en vakliefde.

Van wereldverbeteraar tot mediarebel

Zijn activisme begon al jong. Op zijn veertiende richtte hij de ‘Actiegroep voor de Wereldvrede’ op. Als tiener organiseerde hij demonstraties en verklaarde zichzelf maoïst. Op zijn negentiende trok hij namens de VPRO naar Noord-Ierland om verslag te doen van de onrusten daar.

Zijn journalistieke carrière nam vaart bij Nieuwe Revu, waar hij hoofdredacteur werd. Zijn formule: socialisme, seks en sensatie – met een flinke dosis onderzoeksjournalistiek. Hij maakte het blad spraakmakend en invloedrijk in een tijd waarin journalistiek nog vooral door gevestigde namen werd bepaald.

Moskou en de vrije pers

Internationaal maakte Sauer naam met de oprichting van The Moscow Times in 1990. In het post-Sovjettijdperk was dit Engelstalige dagblad een baken van onafhankelijke journalistiek in een snel veranderend Rusland. Onder Sauers leiding groeide de krant uit tot een belangrijke bron van informatie voor diplomaten, expats én Russen die de wereld van buiten hun grenzen wilden begrijpen.

Zijn inzet voor persvrijheid bleef onverminderd, ook toen het medialandschap in Rusland moeilijker werd. In 2022 verhuisde hij The Moscow Times naar Nederland om de redactie veilig te stellen, weg van politieke druk en censuur. Een moedige zet die internationaal respect afdwong.

Ellen Verbeek: zijn rots en partner in media

In zijn privéleven vormde Sauer al decennialang een krachtig duo met journaliste Ellen Verbeek. Ze leerden elkaar kennen bij Nieuwe Revu, maar hun gezamenlijke pad leidde uiteindelijk naar Moskou, waar Ellen een toonaangevende figuur werd in de society en mediawereld.

Zij was de taalkundige van de twee — sprak al snel vloeiend Russisch — en speelde achter de schermen een cruciale rol in Sauers mediaprojecten. Samen bouwden ze aan een journalistieke brug tussen Oost en West, met hun gezin als stevige basis.

Een leven vol impact

Sauer laat een indrukwekkende erfenis achter. Niet alleen in de vorm van kranten en mediabedrijven, maar vooral in zijn filosofie over vrije journalistiek: menselijk, betrokken en met oog voor kwaliteit. Hij geloofde in nieuwsgierigheid als motor van vooruitgang, in de kracht van woorden, en in het belang van ongecensureerde informatie.

Zijn 0verlijden na het zeilongeluk komt onverwacht en hard aan. Toch spreekt uit de vele reacties vooral dankbaarheid. Voor zijn visie, zijn lef en zijn niet aflatende strijd voor de persvrijheid.

Zijn laatste les: blijf praten

Wat blijft, is misschien wel het eenvoudigste principe van Derk Sauer: blijf praten met elkaar. Zoek het directe contact, stel vragen, luister, en durf het oneens te zijn. Geen e-mails vol misverstanden, maar gesprekken met aandacht. Want dáár ontstaat begrip. Dáár begint verandering. Dáár leefde hij voor.

Rust zacht, Derk Sauer — een man die de journalistiek niet alleen beoefende, maar opnieuw uitvond.

Continue Reading