Algemeen
Alberto Stegeman onthult BN’er als pedofiel: ‘Hebben beelden, als dat uitlekt dan is dat een bom!’

Alberto Stegeman doet opmerkelijke onthulling bij Radio Veronica: ‘Een BN’er in hulpgroep voor ped0fielen?’
Tijdens een interview bij Radio Veronica heeft onderzoeksjournalist Alberto Stegeman een opvallende onthulling gedaan. Hij vertelde dat hij onderzoek heeft gedaan naar een bekende Nederlander die mogelijk betrokken zou zijn bij een hulpgroep voor ped0fielen. Volgens Stegeman zou deze persoon regelmatig aanschuiven bij verschillende talkshows op de Nederlandse televisie. Het nieuws sloeg in als een bom, maar tegelijkertijd benadrukt hij dat er geen sluitend bewijs is.
Opnames met verborgen camera
Alberto Stegeman staat bekend om zijn gedegen journalistieke werk, vaak met gebruik van verborgen camera’s. In het gesprek op Radio Veronica legt hij uit dat hij destijds beelden heeft gemaakt van deze man tijdens een bijeenkomst. “Het is zo dat die persoon mogelijk aanwezig was bij een hulpgroep voor ped0fielen,” zegt hij. “En als zou uitlekken wie die man is, dan is dat echt heel erg groot nieuws in Nederland.”
De beelden die Stegeman met een verborgen camera maakte, dateren volgens hem van enkele jaren geleden. Hij benadrukt dat de kwaliteit van het materiaal in die tijd niet zo hoog was als tegenwoordig. “We hebben geprobeerd te achterhalen of het echt om die persoon gaat,” legt hij uit. “We hebben zelfs een gespecialiseerd bureau ingeschakeld om te kijken: is het ‘m? Dat bureau kon eigenlijk nagenoeg zeker zeggen dat het hem was, maar ze konden het niet 1000% vaststellen.”
Speculatie en onzekerheid
De uitspraken van Stegeman hebben inmiddels geleid tot veel speculatie op sociale media. Realitykanalen en nieuwsgierige volgers willen maar wat graag weten om wie het gaat. Reality.FBI, een bekend juicekanaal, heeft zelfs een fragment van het interview gedeeld. “Dit roept natuurlijk alleen maar meer vragen op,” schrijven ze erbij. “Maar dat is ook een beetje onze tak van sport. Zéér benieuwd wie dit zou kunnen zijn.”
Het nieuws verspreidt zich snel, maar er is één probleem: er is geen hard bewijs. De beelden die Stegeman destijds opnam, zijn volgens hem niet van voldoende kwaliteit om onomstotelijk vast te stellen dat het om deze bekende Nederlander gaat. “Dat maakt het lastig,” geeft hij toe. “We willen niet zomaar iemand beschuldigen zonder absolute zekerheid.”
Onbekende identiteit en grote voorzichtigheid
Hoewel er volop gespeculeerd wordt, heeft Stegeman bewust geen naam genoemd. “Zolang er geen sluitend bewijs is, ga ik dat niet doen,” zegt hij. “We moeten ontzettend voorzichtig zijn met dit soort informatie. Het gaat hier om een ernstige beschuldiging en de gevolgen voor de persoon in kwestie kunnen enorm zijn.”
Dat neemt niet weg dat het nieuws de gemoederen flink bezighoudt. Op sociale media duiken al snel allerlei namen op, van bekende presentatoren tot gasten die regelmatig in talkshows verschijnen. Toch benadrukken veel mensen dat het belangrijk is om geen overhaaste conclusies te trekken zolang er geen onomstotelijk bewijs is.
Het risico van geruchten
De situatie laat zien hoe snel geruchten zich kunnen verspreiden in het tijdperk van sociale media. Binnen enkele uren na het interview stonden de timelines vol met vragen en speculaties. Maar ook met waarschuwingen: “Laten we vooral niet vergeten dat dit nu nog niets meer is dan een gerucht,” schrijft iemand. “Er is geen enkele naam bevestigd, en niemand wil een onschuldige beschadigen.”
Deskundigen wijzen erop dat voorzichtigheid geboden is. “Dit soort berichten zijn extreem gevoelig,” zegt een mediakenner. “Zonder hard bewijs kan het levens van mensen volledig ontwrichten. Het is belangrijk om bronnen te blijven checken en niet mee te gaan in de stroom van geruchten.”
Alberto Stegeman: bekend van spraakmakende onthullingen
Alberto Stegeman is geen onbekende in de wereld van onderzoeksjournalistiek. Hij maakte naam met zijn programma’s waarin hij misstanden aan het licht bracht, vaak door undercover te werk te gaan. Zijn werk heeft geleid tot meerdere onthullingen die veel losmaakten in Nederland.
Toch is Stegeman zich altijd bewust van de verantwoordelijkheid die zijn werk met zich meebrengt. “Ik werk al jaren op deze manier,” zegt hij. “En ik weet hoe belangrijk het is om feiten en geruchten van elkaar te scheiden. Zeker als het gaat om zulke ernstige onderwerpen.”
De ethische dilemma’s van verborgen opnames
De situatie rond deze onthulling werpt ook vragen op over de ethiek van journalistiek onderzoek. Beelden met een verborgen camera kunnen waardevol zijn om misstanden aan te tonen, maar alleen als ze duidelijk en overtuigend zijn. In dit geval lijkt dat niet zo te zijn.
“Dat maakt het moeilijk,” erkent Stegeman. “Je wilt iets blootleggen dat niet door de beugel kan, maar als je niet 100% zeker bent, kun je iemands leven kapotmaken op basis van vermoedens.” Voorlopig heeft hij daarom besloten om geen namen te noemen en geen beelden openbaar te maken.
Reacties van het publiek: van nieuwsgierigheid tot bezorgdheid
De reacties op de onthulling zijn divers. Sommige mensen vinden het belangrijk dat Stegeman dit naar buiten brengt, ook al is het nog niet bewezen. “Dit moet tot de bodem worden uitgezocht,” zegt iemand. Anderen vinden dat hij juist geen olie op het vuur moet gooien zonder sluitend bewijs. “Dit kan levens kapotmaken,” waarschuwt een ander.
Een groot deel van de reacties draait om één woord: voorzichtigheid. Want hoewel de nieuwsgierigheid groot is, beseffen veel mensen dat het om een uiterst gevoelig onderwerp gaat. “We moeten ons realiseren dat dit over echte mensen gaat,” schrijft iemand. “De waarheid is belangrijk, maar niet als er onschuldigen door geraakt worden.”
Een kwestie van tijd?
Of er ooit meer duidelijkheid komt over deze zaak, valt nog te bezien. Stegeman zelf laat doorschemeren dat hij het onderwerp niet zomaar loslaat. “We blijven zoeken naar bewijzen,” zegt hij. “Maar ik zal nooit iets publiceren waarvan ik niet 100% zeker weet dat het klopt.”
Voorlopig blijven de beelden onder de radar en blijft de identiteit van de vermeende betrokken persoon een mysterie. Wat rest, is een verhaal dat laat zien hoe dun de lijn kan zijn tussen waarheidsvinding en roddel – en hoe groot de impact kan zijn van een enkel interview.
@ferryoomen Maar.. wie zou het zijn? #fyp #foryoupage #albertostegeman #alberto #undercoverinnederland
Een les in journalistieke verantwoordelijkheid
De onthulling van Alberto Stegeman bij Radio Veronica onderstreept nog eens hoe groot de kracht van journalistiek kan zijn – maar ook hoe groot de verantwoordelijkheid is. Voor nu geldt: het is een kwestie van afwachten en hopen dat, als er iets te bewijzen valt, dat met zorg en respect gebeurt. Zolang dat niet het geval is, blijft voorzichtigheid het sleutelwoord.

Algemeen
Derk Sauer (72) leeft niet meer

Journalist en mediamaker Derk Sauer (72) komt ten val bij zeil0ngeluk: een leven vol lef, idealen en journalistieke impact
Derk Sauer, een van Nederlands bekendste mediaondernemers, is donderdagmiddag op 72-jarige leeftijd om het leven gekomen na een 0ngeluk op zee. De familie van Sauer heeft het trieste nieuws bevestigd. Begin juli liep zijn zeilboot onverwacht op een rots, waarna hij ongelukkig ten val kwam en ernstig lichamelijk letsel opliep. Zijn verwondingen bleken uiteindelijk fataal.
De mededeling sloeg in als een schok in de mediawereld. Sauer was niet alleen oprichter van The Moscow Times, maar ook een vaste, scherpe stem in het publieke debat over Rusland. Hij combineerde journalistiek vakmanschap met ondernemerszin en een uitgesproken visie op vrije pers, zowel binnen als buiten Nederland.
Beller in een wereld van appjes
Derk Sauer was geen man van eindeloze e-mails of formele memo’s. Zijn stijl was persoonlijk en direct. Collega’s en vrienden herinneren zich vooral die ene korte mailregel: “Bel me even als je tijd hebt.” Want e-mail vond hij omslachtig. “Mailen leidt maar tot misverstanden”, zei hij vaak. Beter om elkaar even te spreken, van mens tot mens. En zelfs in het tijdperk van WhatsApp bleef hij trouw aan dat idee: vaak had je eerst een gemiste oproep voordat er een berichtje kwam.
Deze persoonlijke benadering was tekenend voor zijn hele werkwijze. Of het nu ging om redactionele koerswijzigingen of strategische besluiten, Sauer geloofde in het directe gesprek — het liefst met zijn voeten op tafel, een krant uitgespreid op de grond en een stevige discussie erbij.
De overname van NRC: een informele revolutie
In 2010 nam Sauer, samen met investeringsmaatschappij Egeria, de krant NRC over. Een spannend moment in de Nederlandse journalistiek. In plaats van grote bestuurskamers organiseerde hij huiskamersessies. Redacteuren werden uitgenodigd in zijn woning om, zoals hij het zelf noemde, “lekker over de krant te lullen.”
De werksfeer was ontspannen, de discussie scherp. Geen vergadertaal over KPI’s of strategische doelstellingen, maar gesprekken over journalistieke inhoud. Sauer bestelde simpel vegetarisch eten om de hoek. Luxe of hiërarchie was niet aan hem besteed. Zijn stijl was authentiek, ontwapenend en bovenal oprecht.
Fun & Profit: journalistiek met plezier én resultaat
Tijdens de uitreiking van journalistieke prijzen als De Tegel verwoordde Sauer zijn filosofie eenvoudig maar doeltreffend: Fun & Profit. Voor hem geen jargon over winstmaximalisatie of marktaandeel. Zijn stelling: als journalisten met plezier werken, maken ze betere verhalen. En goede verhalen leiden vanzelf tot lezers, impact en financiële stabiliteit.
Deze houding maakte hem geliefd in redactieruimtes én bij jonge journalisten. Sauer geloofde heilig in talent boven structuur. Wie ideeën had, kreeg bij hem de ruimte om ze uit te voeren. Leeftijd, ervaring of titels deden er minder toe dan lef, nieuwsgierigheid en vakliefde.
Van wereldverbeteraar tot mediarebel
Zijn activisme begon al jong. Op zijn veertiende richtte hij de ‘Actiegroep voor de Wereldvrede’ op. Als tiener organiseerde hij demonstraties en verklaarde zichzelf maoïst. Op zijn negentiende trok hij namens de VPRO naar Noord-Ierland om verslag te doen van de onrusten daar.
Zijn journalistieke carrière nam vaart bij Nieuwe Revu, waar hij hoofdredacteur werd. Zijn formule: socialisme, seks en sensatie – met een flinke dosis onderzoeksjournalistiek. Hij maakte het blad spraakmakend en invloedrijk in een tijd waarin journalistiek nog vooral door gevestigde namen werd bepaald.
Moskou en de vrije pers
Internationaal maakte Sauer naam met de oprichting van The Moscow Times in 1990. In het post-Sovjettijdperk was dit Engelstalige dagblad een baken van onafhankelijke journalistiek in een snel veranderend Rusland. Onder Sauers leiding groeide de krant uit tot een belangrijke bron van informatie voor diplomaten, expats én Russen die de wereld van buiten hun grenzen wilden begrijpen.
Zijn inzet voor persvrijheid bleef onverminderd, ook toen het medialandschap in Rusland moeilijker werd. In 2022 verhuisde hij The Moscow Times naar Nederland om de redactie veilig te stellen, weg van politieke druk en censuur. Een moedige zet die internationaal respect afdwong.
Ellen Verbeek: zijn rots en partner in media
In zijn privéleven vormde Sauer al decennialang een krachtig duo met journaliste Ellen Verbeek. Ze leerden elkaar kennen bij Nieuwe Revu, maar hun gezamenlijke pad leidde uiteindelijk naar Moskou, waar Ellen een toonaangevende figuur werd in de society en mediawereld.
Zij was de taalkundige van de twee — sprak al snel vloeiend Russisch — en speelde achter de schermen een cruciale rol in Sauers mediaprojecten. Samen bouwden ze aan een journalistieke brug tussen Oost en West, met hun gezin als stevige basis.
Een leven vol impact
Sauer laat een indrukwekkende erfenis achter. Niet alleen in de vorm van kranten en mediabedrijven, maar vooral in zijn filosofie over vrije journalistiek: menselijk, betrokken en met oog voor kwaliteit. Hij geloofde in nieuwsgierigheid als motor van vooruitgang, in de kracht van woorden, en in het belang van ongecensureerde informatie.
Zijn 0verlijden na het zeilongeluk komt onverwacht en hard aan. Toch spreekt uit de vele reacties vooral dankbaarheid. Voor zijn visie, zijn lef en zijn niet aflatende strijd voor de persvrijheid.
Zijn laatste les: blijf praten
Wat blijft, is misschien wel het eenvoudigste principe van Derk Sauer: blijf praten met elkaar. Zoek het directe contact, stel vragen, luister, en durf het oneens te zijn. Geen e-mails vol misverstanden, maar gesprekken met aandacht. Want dáár ontstaat begrip. Dáár begint verandering. Dáár leefde hij voor.
Rust zacht, Derk Sauer — een man die de journalistiek niet alleen beoefende, maar opnieuw uitvond.