Algemeen
Flinke Boete voor mensen die niet thuis zijn bij bezorgen pakketje!

Een financiële prikkel kan helpen om verantwoordelijker om te gaan met bezorgmomenten, stelt Pieter Van den Broecke van Manhattan Associates. Volgens hem zou een boete voor consumenten die niet thuis zijn bij de levering van hun pakketje een effectieve maatregel kunnen zijn. “Zo’n maatregel dwingt consumenten om bewuster na te denken over waar en wanneer zij hun pakket willen ontvangen. De druk op de pakketbezorging blijft immers toenemen.”
Probleem van mislukte bezorgpogingen
Webwinkels en hun vervoerders hebben al jaren te maken met de uitdaging om pakketjes efficiënt bij consumenten te krijgen. Door de explosieve groei van online winkelen zijn de aantallen leveringen en retouren enorm gestegen. Hier komt nog bij dat pakketbezorgers vaak voor een dichte deur staan, wat leidt tot onnodige extra bezorgritten. Dit is niet alleen inefficiënt en tijdrovend, maar heeft ook negatieve gevolgen voor de werkdruk van bezorgers en het milieu.
Financiële prikkel als oplossing
Pakketbezorgers rijden dagelijks duizenden extra kilometers omdat ontvangers niet thuis zijn op het moment van bezorging. Dit verhoogt niet alleen de werkdruk voor bezorgdiensten, maar heeft ook een aanzienlijke impact op de CO2-uitstoot. Van den Broecke is van mening dat een financiële prikkel kan helpen om consumenten bewuster te laten kiezen voor geschikte bezorgmomenten. “Een boete voor gemiste bezorgingen moedigt consumenten aan om een goed moment te selecteren voor de ontvangst van hun pakket, of om een pakketpunt of winkel als afleveradres te kiezen.”
Een dergelijke maatregel zou volgens hem kunnen leiden tot minder verspilde bezorgpogingen en efficiëntere routes voor bezorgdiensten. Hierdoor zouden bedrijven minder kosten maken en zou de bezorgervaring voor consumenten verbeteren.
Verantwoordelijkheid bij webwinkels en vervoerders
Toch ligt de verantwoordelijkheid volgens Van den Broecke niet alleen bij de consument. Webwinkels en vervoerders moeten ook meer flexibiliteit bieden bij het kiezen en wijzigen van bezorgmomenten. “Vaak kunnen klanten slechts een bezorgdag selecteren, maar ontbreekt de optie voor een specifiek dagdeel of tijdslot. Ook is het na bestelling niet altijd mogelijk om het aflevermoment aan te passen.”
Volgens hem kunnen webshops en logistieke bedrijven betere systemen implementeren waarbij consumenten na aankoop nog de mogelijkheid krijgen om hun bezorgvoorkeuren te wijzigen. Dit zou kunnen via e-mails, sms-meldingen of selfservice-apps waarin klanten eenvoudig een nieuwe bezorgtijd kunnen kiezen.
De rol van technologie en selfservice-apps
Een oplossing voor onverwachte wijzigingen in de beschikbaarheid van consumenten zou een selfservice-app kunnen zijn. Van den Broecke stelt voor dat klanten via een app hun bezorgmoment kunnen aanpassen als ze merken dat ze niet thuis kunnen zijn. Dit zou niet alleen gemiste bezorgingen verminderen, maar ook de klanttevredenheid vergroten.
“In zo’n app moet het mogelijk zijn om het bezorgmoment te verplaatsen naar een ander tijdslot of naar een andere dag, of om alsnog te kiezen voor een pakketpunt of de winkel als bezorglocatie”, zegt Van den Broecke.

A person wearing an orange T-shirt is delivering parcels to a satisfied client. Friendly worker, high quality delivery service.
Kritiek op het idee van een boete
Hoewel het idee van een boete een manier kan zijn om het aantal mislukte bezorgpogingen te verminderen, is het niet zonder kritiek. Consumentenorganisaties vrezen dat zo’n maatregel vooral nadelig is voor consumenten met onregelmatige werktijden of die door omstandigheden niet in staat zijn om hun pakket in ontvangst te nemen.
Daarnaast zijn er al bestaande maatregelen om dit probleem te verminderen, zoals de mogelijkheid om pakketten bij buren af te leveren, gebruik te maken van pakketkluizen of om voor een afhaalpunt te kiezen. Het verplicht stellen van een boete zou dan als extra belasting voor de consument kunnen worden gezien.
Verder is er de vraag in hoeverre zo’n boete juridisch en praktisch haalbaar is. Webshops en bezorgdiensten werken vaak met verschillende contracten en voorwaarden, waardoor het invoeren van een algemene boete ingewikkeld kan zijn. Bovendien zou het voor klanten negatief kunnen uitpakken als ze bijvoorbeeld door overmacht, zoals ziekte of onvoorziene omstandigheden, niet thuis kunnen zijn.
Alternatieve oplossingen
In plaats van een boete zouden er andere maatregelen genomen kunnen worden om bezorging efficiënter te laten verlopen. Zo zou een dynamisch systeem waarin consumenten kort voor bezorging hun beschikbaarheid kunnen bevestigen of wijzigen een stap in de goede richting kunnen zijn.
Daarnaast kunnen webshops consumenten beter informeren over hun bezorgopties. Door duidelijk te maken welke gevolgen een gemiste bezorging heeft en hoe ze het beste hun pakket kunnen ontvangen, kunnen veel misverstanden en onnodige ritten worden voorkomen.
Ook de uitbreiding van bezorgopties zoals avondleveringen en bezorging op zondag zou kunnen bijdragen aan een oplossing. Op die manier kunnen consumenten een bezorgmoment kiezen dat beter bij hun planning past, waardoor de kans op mislukte bezorgpogingen afneemt.
Conclusie
Het voorstel van Pieter Van den Broecke om een boete in te voeren voor consumenten die niet thuis zijn bij pakketbezorging heeft als doel om efficiënter om te gaan met bezorgmomenten en de impact op het milieu te verminderen. Volgens hem kan een financiële prikkel consumenten stimuleren om bewuster te kiezen voor een geschikt bezorgmoment of een alternatieve afleverlocatie.
Tegelijkertijd ligt de verantwoordelijkheid niet alleen bij de consument. Webshops en vervoerders kunnen ook meer flexibiliteit bieden door betere bezorgopties aan te bieden en consumenten in staat te stellen om hun bezorgmomenten eenvoudig te wijzigen. Daarnaast zou een selfservice-app waarmee klanten last-minute aanpassingen kunnen doen een goede oplossing kunnen zijn.
Toch roept het idee van een boete veel discussie op. Consumentenorganisaties vrezen dat het oneerlijk uitpakt voor mensen die door onvoorziene omstandigheden hun pakket niet in ontvangst kunnen nemen. Bovendien bestaan er al alternatieve methoden om bezorging efficiënter te maken, zoals pakketkluizen, afhaalpunten en betere communicatie vanuit webwinkels.
Het blijft dan ook de vraag of een boete daadwerkelijk de beste oplossing is, of dat er andere maatregelen nodig zijn om het logistieke proces te optimaliseren zonder extra lasten voor de consument. Het debat over de toekomst van pakketbezorging en hoe deze duurzamer en efficiënter kan verlopen, zal ongetwijfeld nog verder worden gevoerd.

Algemeen
Nederlandse rechter behandelt eerste asielzaak van Amerikaanse transgender vrouw

In Nederland dient deze week een bijzondere rechtszaak. De 28-jarige Veronica, een transgender vrouw afkomstig uit de Verenigde Staten, heeft asiel aangevraagd in Nederland. Haar verzoek werd echter afgewezen, omdat de VS door Nederland wordt aangemerkt als een ‘veilig land’. Samen met haar advocaat probeert zij nu via de rechter alsnog een verblijfsvergunning te krijgen. Het gaat om de eerste Nederlandse zaak in deze categorie, meldt de organisatie LGBT Asylum Support, die haar bijstaat.
Discussie over beoordeling van de situatie in de VS
Volgens voorzitter Sandro Kortekaas van LGBT Asylum Support gaat de zaak niet alleen om Veronica persoonlijk, maar ook om de manier waarop Nederland de situatie in de VS beoordeelt. Voor veel landen wordt gebruikgemaakt van zogenoemde ambtsberichten, waarin de actuele omstandigheden voor specifieke groepen mensen worden beschreven. Voor de Verenigde Staten ontbreekt zo’n officieel document. Kortekaas pleit voor een spoedige invoering, omdat er volgens hem sprake is van “verslechterende omstandigheden voor transgender en queer personen in de VS”.
Het persoonlijke verhaal van Veronica
Veronica vluchtte naar Nederland omdat zij naar eigen zeggen geen toekomst meer zag in de Verenigde Staten. Haar vader begeleidde haar bij deze stap. Hij gaf aan dat hij niet wilde dat zijn dochter gevaar zou lopen door langer te blijven. Haar echtgenote, eveneens transgender, heeft momenteel geen geldig paspoort omdat in de VS vaak nog het geboortegeslacht leidend is. Dit maakt het voor veel mensen moeilijk om legaal het land te verlaten.
Stijging in Amerikaanse asielaanvragen
Hoewel het aanvragen van asiel in Nederland voor inwoners van westerse landen doorgaans lastig is, zien organisaties een duidelijke toename in aanvragen vanuit de VS. Uit eerdere rondgangen bleek dat in 2025 het aantal aanvragen al hoger lag dan in heel 2024. Alleen mensen die aantoonbaar gevaar lopen op vervolging of onmenselijke behandeling maken kans op bescherming. Dit maakt de drempel hoog, maar de recente cijfers tonen aan dat steeds meer Amerikanen deze stap toch zetten.
Beleid in de Verenigde Staten onder de loep
De zorgen onder de Amerikaanse lhbti-gemeenschap hangen samen met veranderingen in beleid. Zo erkent de Amerikaanse overheid nog slechts twee geslachten, zijn regenboogvlaggen in overheidsgebouwen verboden en is financiering van transgenderzorg voor jongeren stopgezet. Ook termen zoals genderidentiteit en non-binair worden officieel niet langer erkend. Dit alles heeft geleid tot bezorgdheid bij groepen die zich minder veilig voelen.
In sommige staten gaan wetten zelfs verder. Een voorbeeld is Arkansas, waar discussies lopen over regels rond uiterlijk en kleding van kinderen. Volgens organisaties leidt dit tot extra druk op gezinnen en jongeren die zich anders identificeren dan hun geboortegeslacht.
Alternatieve routes naar verblijf in Nederland
Niet iedereen kiest voor een asielaanvraag. Volgens immigratiespecialist Wesley de Robles van Immigration Netherlands Services maken steeds meer Amerikanen gebruik van het Dutch-American Friendship Treaty (DAFT). Dit verdrag, bedoeld om ondernemerschap te stimuleren, biedt Amerikanen de mogelijkheid om via een eigen bedrijf een verblijfsvergunning te verkrijgen. Zijn organisatie ziet sinds 2025 een forse stijging in aanvragen, waarvan meer dan de helft afkomstig zou zijn uit de lhbti-gemeenschap.
Toenemende zorgen over veiligheid
Naast beleidsveranderingen wijst LGBT Asylum Support ook op cijfers van de FBI, waaruit blijkt dat het aantal haatmisdrijven in de VS stijgt. Volgens Kortekaas is er een directe link tussen beleid en deze ontwikkeling. Ook internationaal groeit de aandacht: in Canada werd recent een uitzetting van een non-binaire Amerikaan stopgezet vanwege vergelijkbare zorgen.
Nederland en internationale reputatie
Nederland staat wereldwijd bekend als een land dat diversiteit en inclusie hoog in het vaandel heeft. Ons land was een van de eerste waar het huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht werd ingevoerd. Toch blijkt uit cijfers van het CBS dat er ook in Nederland nog werk te doen is: in 2023 gaf 10 procent van de lhbtqia-gemeenschap aan slachtoffer te zijn geweest van geweld, tegenover 6 procent van de overige bevolking.
Conclusie
De zaak van Veronica kan belangrijk worden voor toekomstige aanvragen van Amerikaanse transgender personen die in Nederland asiel willen aanvragen. Het resultaat van deze rechtszaak kan richting geven aan hoe Nederland omgaat met situaties waarin landen officieel als ‘veilig’ worden gezien, maar waar delen van de bevolking zich toch kwetsbaar voelen.
De uitspraak van de rechter wordt de komende tijd met belangstelling gevolgd, zowel in Nederland als daarbuiten.