Connect with us

Algemeen

Totale Ramp voor Peter Gillis: Tv-soap in Gevaar, Reclameblokken Verdampen door ‘Megaprobleem’!

Avatar foto

Published

on

De populaire realityserie rond Peter Gillis blijft de gemoederen bezig houden. Ondanks dat het programma al dertien seizoenen achter de rug heeft, kondigt SBS 6 nu een veertiende seizoen aan. Dit besluit komt echter op een moment dat de toekomst van de serie onzeker lijkt, gezien de mogelijke juridische problemen van Gillis. De vraag rijst: welke adverteerders willen zich nog verbinden aan een omstreden realityster?

Nieuw seizoen, maar met een andere producent

De realitysoap van Peter Gillis heeft al heel wat kijkers aan zich weten te binden, maar nu komt er een opvallende wijziging. De oorspronkelijke producent, die de serie destijds aan SBS 6 verkocht, heeft besloten na dertien seizoenen te stoppen. Toch ziet de zender nog steeds potentie in het programma en heeft het een nieuwe producent ingeschakeld om door te gaan met de serie.

Tv-expert Tina Nijkamp vindt dit een opmerkelijke keuze. “De laatste seizoenen scoorden niet meer zoals voorheen, zeker niet in de commerciële doelgroep. Waarom wil SBS 6 hier dan nog mee doorgaan?”, vraagt ze zich af in haar podcast Tina’s TV Update.

Volgens Tina is de kijkcijfersituatie niet florissant: “De laatste serie op de vrijdagavond deed het al niet geweldig. Gordon had met zijn reallifesoap op datzelfde tijdslot een marktaandeel van 18 procent in de commerciële doelgroep. Gillis bleef daar vier procentpunten onder. Toch krijgt hij een nieuw seizoen.”

Waarom houdt SBS 6 vast aan Peter Gillis?

Ondanks de dalende kijkcijfers lijkt SBS 6 geen afscheid te willen nemen van Gillis. “Ik denk dat de zender bang is om een nieuwe familie te introduceren en daarmee een nog groter kijkersverlies te riskeren. Hoewel 14 procent marktaandeel niet enorm hoog is, is het ook geen ramp. Maar de magie van de familie Gillis lijkt er inmiddels wel een beetje vanaf.”

Het blijft dus de vraag hoe lang het programma nog kan doorgaan zonder structureel te lijden onder teruglopende interesse. “De rek is er echt uit,” voegt Tina toe. “Toch heeft SBS 6 blijkbaar nog steeds vertrouwen in Peter Gillis en zijn soap.”

Veroordeling hangt als een schaduw boven de show

Wat deze situatie extra gecompliceerd maakt, is de mogelijke veroordeling van Peter Gillis op 16 april. Volgens Tina zou dit wel eens een groot probleem kunnen worden voor SBS 6. “De zender heeft al een uitzenddatum geprikt: 9 mei. Maar stel dat hij veroordeeld wordt, hoe kan SBS 6 dan nog doorgaan met het uitzenden van zijn serie?”

Adverteerders zouden zich in dat geval wel eens massaal kunnen terugtrekken. “Welke grote merken willen nog in de reclameblokken zitten naast een realityster met een veroordeling? Albert Heijn? Rabobank? De Vriendenloterij? Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.”

Geen clausule voor veroordeling

Opvallend genoeg heeft SBS 6 aan Tina laten weten dat er geen clausule in het contract staat waarmee ze kunnen afzien van de samenwerking bij een veroordeling van Gillis. Dit betekent dat de zender juridisch gezien vastzit aan de overeenkomst, ongeacht wat er gebeurt op 16 april.

Dit roept vragen op over hoe SBS 6 met deze kwestie zal omgaan. “Het lijkt me moeilijk om de serie op de geplande datum uit te zenden als er op dat moment een juridische schaduw over Peter Gillis hangt,” aldus Tina.

Ondertussen is het wel vrijwel zeker dat de realityserie van Gordon in september van start zal gaan. “Dat hoeven we niet eens meer af te wachten,” zegt Tina stellig.

Adverteerders haken mogelijk af

Het grote probleem voor SBS 6 is niet alleen of ze de serie kunnen blijven uitzenden, maar ook of ze er nog geld aan kunnen verdienen. Als grote adverteerders zich terugtrekken, betekent dat financiële schade voor de zender.

Tina vat het dilemma samen: “Zonder adverteerders kunnen de reclameblokken rondom de show leeglopen. Willen bedrijven nog geassocieerd worden met een realityster die onder vuur ligt? Dat lijkt mij een groot probleem voor SBS 6.”

Het blijft dus spannend hoe dit zich verder ontwikkelt. Gaat SBS 6 echt vasthouden aan Peter Gillis, of blijkt een mogelijke veroordeling toch de druppel? Voorlopig is het afwachten tot 16 april om te zien wat de volgende stap van de zender zal zijn.

 

Algemeen

Derk Sauer (72) leeft niet meer

Avatar foto

Published

on

Journalist en mediamaker Derk Sauer (72) komt ten val bij zeil0ngeluk: een leven vol lef, idealen en journalistieke impact

Derk Sauer, een van Nederlands bekendste mediaondernemers, is donderdagmiddag op 72-jarige leeftijd om het leven gekomen na een 0ngeluk op zee. De familie van Sauer heeft het trieste nieuws bevestigd. Begin juli liep zijn zeilboot onverwacht op een rots, waarna hij ongelukkig ten val kwam en ernstig lichamelijk letsel opliep. Zijn verwondingen bleken uiteindelijk fataal.

De mededeling sloeg in als een schok in de mediawereld. Sauer was niet alleen oprichter van The Moscow Times, maar ook een vaste, scherpe stem in het publieke debat over Rusland. Hij combineerde journalistiek vakmanschap met ondernemerszin en een uitgesproken visie op vrije pers, zowel binnen als buiten Nederland.

Beller in een wereld van appjes

Derk Sauer was geen man van eindeloze e-mails of formele memo’s. Zijn stijl was persoonlijk en direct. Collega’s en vrienden herinneren zich vooral die ene korte mailregel: “Bel me even als je tijd hebt.” Want e-mail vond hij omslachtig. “Mailen leidt maar tot misverstanden”, zei hij vaak. Beter om elkaar even te spreken, van mens tot mens. En zelfs in het tijdperk van WhatsApp bleef hij trouw aan dat idee: vaak had je eerst een gemiste oproep voordat er een berichtje kwam.

Deze persoonlijke benadering was tekenend voor zijn hele werkwijze. Of het nu ging om redactionele koerswijzigingen of strategische besluiten, Sauer geloofde in het directe gesprek — het liefst met zijn voeten op tafel, een krant uitgespreid op de grond en een stevige discussie erbij.

De overname van NRC: een informele revolutie

In 2010 nam Sauer, samen met investeringsmaatschappij Egeria, de krant NRC over. Een spannend moment in de Nederlandse journalistiek. In plaats van grote bestuurskamers organiseerde hij huiskamersessies. Redacteuren werden uitgenodigd in zijn woning om, zoals hij het zelf noemde, “lekker over de krant te lullen.”

De werksfeer was ontspannen, de discussie scherp. Geen vergadertaal over KPI’s of strategische doelstellingen, maar gesprekken over journalistieke inhoud. Sauer bestelde simpel vegetarisch eten om de hoek. Luxe of hiërarchie was niet aan hem besteed. Zijn stijl was authentiek, ontwapenend en bovenal oprecht.

Fun & Profit: journalistiek met plezier én resultaat

Tijdens de uitreiking van journalistieke prijzen als De Tegel verwoordde Sauer zijn filosofie eenvoudig maar doeltreffend: Fun & Profit. Voor hem geen jargon over winstmaximalisatie of marktaandeel. Zijn stelling: als journalisten met plezier werken, maken ze betere verhalen. En goede verhalen leiden vanzelf tot lezers, impact en financiële stabiliteit.

Deze houding maakte hem geliefd in redactieruimtes én bij jonge journalisten. Sauer geloofde heilig in talent boven structuur. Wie ideeën had, kreeg bij hem de ruimte om ze uit te voeren. Leeftijd, ervaring of titels deden er minder toe dan lef, nieuwsgierigheid en vakliefde.

Van wereldverbeteraar tot mediarebel

Zijn activisme begon al jong. Op zijn veertiende richtte hij de ‘Actiegroep voor de Wereldvrede’ op. Als tiener organiseerde hij demonstraties en verklaarde zichzelf maoïst. Op zijn negentiende trok hij namens de VPRO naar Noord-Ierland om verslag te doen van de onrusten daar.

Zijn journalistieke carrière nam vaart bij Nieuwe Revu, waar hij hoofdredacteur werd. Zijn formule: socialisme, seks en sensatie – met een flinke dosis onderzoeksjournalistiek. Hij maakte het blad spraakmakend en invloedrijk in een tijd waarin journalistiek nog vooral door gevestigde namen werd bepaald.

Moskou en de vrije pers

Internationaal maakte Sauer naam met de oprichting van The Moscow Times in 1990. In het post-Sovjettijdperk was dit Engelstalige dagblad een baken van onafhankelijke journalistiek in een snel veranderend Rusland. Onder Sauers leiding groeide de krant uit tot een belangrijke bron van informatie voor diplomaten, expats én Russen die de wereld van buiten hun grenzen wilden begrijpen.

Zijn inzet voor persvrijheid bleef onverminderd, ook toen het medialandschap in Rusland moeilijker werd. In 2022 verhuisde hij The Moscow Times naar Nederland om de redactie veilig te stellen, weg van politieke druk en censuur. Een moedige zet die internationaal respect afdwong.

Ellen Verbeek: zijn rots en partner in media

In zijn privéleven vormde Sauer al decennialang een krachtig duo met journaliste Ellen Verbeek. Ze leerden elkaar kennen bij Nieuwe Revu, maar hun gezamenlijke pad leidde uiteindelijk naar Moskou, waar Ellen een toonaangevende figuur werd in de society en mediawereld.

Zij was de taalkundige van de twee — sprak al snel vloeiend Russisch — en speelde achter de schermen een cruciale rol in Sauers mediaprojecten. Samen bouwden ze aan een journalistieke brug tussen Oost en West, met hun gezin als stevige basis.

Een leven vol impact

Sauer laat een indrukwekkende erfenis achter. Niet alleen in de vorm van kranten en mediabedrijven, maar vooral in zijn filosofie over vrije journalistiek: menselijk, betrokken en met oog voor kwaliteit. Hij geloofde in nieuwsgierigheid als motor van vooruitgang, in de kracht van woorden, en in het belang van ongecensureerde informatie.

Zijn 0verlijden na het zeilongeluk komt onverwacht en hard aan. Toch spreekt uit de vele reacties vooral dankbaarheid. Voor zijn visie, zijn lef en zijn niet aflatende strijd voor de persvrijheid.

Zijn laatste les: blijf praten

Wat blijft, is misschien wel het eenvoudigste principe van Derk Sauer: blijf praten met elkaar. Zoek het directe contact, stel vragen, luister, en durf het oneens te zijn. Geen e-mails vol misverstanden, maar gesprekken met aandacht. Want dáár ontstaat begrip. Dáár begint verandering. Dáár leefde hij voor.

Rust zacht, Derk Sauer — een man die de journalistiek niet alleen beoefende, maar opnieuw uitvond.

Continue Reading