Algemeen
Jumbo in zwaar weer: “Waar is m’n pakkie peuken?!” – Omzet keldert door tabaksverbod en verliezen stapelen zich op

Supermarktketen Jumbo heeft in 2024 opnieuw moeilijke tijden doorgemaakt. De omzet van de Nederlandse supermarktgigant daalde met honderden miljoenen euro’s, onder andere door het verbod op tabaksverkoop en toenemende concurrentie. Ook zag Jumbo voor het derde achtereenvolgende jaar zijn marktaandeel in Nederland afnemen, wat vragen oproept over de toekomst van de keten.
Omzetdaling en marktaandeelverlies
Consumenten gaven in 2024 10,7 miljard euro uit bij Jumbo, een daling van 2,7 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Het marktaandeel van Jumbo, dat in 2021 nog 21,6 procent bedroeg, is in 2023 gezakt naar 20,5 procent. Hoewel Jumbo nog steeds de nummer twee op de Nederlandse markt is, blijft marktleider Albert Heijn stevig aan kop met ruim 37 procent marktaandeel.
De omzet van Jumbo kreeg een extra klap door het verkoopverbod op tabaksproducten, dat op 1 juli 2024 in Nederland werd ingevoerd. Voor Jumbo, dat een relatief groot deel van zijn omzet uit sigaretten haalde, betekende dit een verlies van ruim 400 miljoen euro.
Online boodschappen stagneren
In de online verkoop, een groeimarkt binnen de supermarktsector, wist Jumbo geen winst te boeken. De omzet van online bestellingen bleef steken op 724 miljoen euro, een bedrag dat gelijk is aan het voorgaande jaar. Dit is opvallend, omdat concurrenten zoals Albert Heijn juist wel een stijging in hun online omzet hebben gerealiseerd.
Problemen met La Place
De horeca-activiteiten van Jumbo, ondergebracht bij de restaurantketen La Place, blijven een zorgenkind. La Place heeft al langere tijd moeite om de hoge verwachtingen waar te maken. Jumbo besloot een deel van de aandelen van La Place te verkopen, waardoor de omzet van deze keten niet langer meetelt in de cijfers van Jumbo. Dit verlies leverde een extra omzetdaling van 50 miljoen euro op.
Kostenbesparingen en maatregelen
Om de financiële druk te verlichten, heeft Jumbo verschillende kostenbesparende maatregelen doorgevoerd. Zo werden op het hoofdkantoor 350 banen geschrapt, wat neerkomt op een reductie van 25 procent van het totale personeelsbestand op deze locatie. Daarnaast werden striktere controles ingevoerd om winkeldiefstal terug te dringen, wat de keten miljoenen bespaarde.
Ook bespaart Jumbo kosten door de inkoop gezamenlijk te doen met andere Europese supermarkten. Dit zorgt voor een bescheiden kostenverlaging die uiteindelijk kan worden doorberekend aan de consument.
In totaal hebben alle maatregelen geleid tot 150 miljoen euro aan besparingen, een flinke financiële verlichting in een uitdagend jaar.
Herpositionering: terug naar lage prijzen
Jumbo stond in zijn beginjaren bekend als de prijsvechter onder de supermarkten, maar was de laatste jaren meer opgeschoven richting het midden van de markt, waar ook Albert Heijn zich bevindt. Dit zorgde voor verwarring bij consumenten, aldus retailexpert Dirk Mulder van ING. “Consumenten wisten niet meer precies waar Jumbo voor stond.”
Om dit recht te trekken, heeft Jumbo de prijzen van een aantal producten verlaagd, wat een omzetdaling van 150 miljoen euro veroorzaakte. Toch ziet Mulder hierin een positieve ontwikkeling. “Het prijsverschil met concurrenten zoals Albert Heijn wordt weer groter, en dat kan Jumbo helpen om klanten terug te winnen.”
Nieuwe kansen in België
In België heeft Jumbo betere resultaten geboekt. De omzet steeg met ruim 22 procent, mede door een toename in de verkoop bij bestaande winkels (+7 procent) en de opening van vier nieuwe vestigingen. Hoewel België slechts goed is voor minder dan 4 procent van de totale omzet, ziet Jumbo hier kansen voor verdere groei. De keten heeft nu 37 winkels in België, wat aanzienlijk minder is dan de 80 vestigingen van Albert Heijn in hetzelfde land.
Ondanks de omzetgroei draaide Jumbo in België slechts break-even, hoewel dit een jaar eerder is dan verwacht. Bij deze cijfers zijn echter de rentelasten en afschrijvingen niet meegerekend.
Kijk naar de toekomst
Jumbo heeft in 2024 te maken gehad met forse tegenslagen, maar zet in op herstel. Dirk Mulder ziet mogelijkheden voor verbetering. Zo kan de introductie van het nieuwe huismerk “Jumbo’s” een positief effect hebben. Dit huismerk is gepositioneerd tussen traditionele huismerken en duurdere A-merken, wat het aantrekkelijk maakt voor een breed publiek.
Ook het strakker positioneren van Jumbo als prijsbewuste supermarkt kan op termijn vruchten afwerpen. Door goedkoper in te kopen en dit voordeel door te geven aan klanten, kan Jumbo weer meer consumenten trekken. Volgens Mulder is het echter cruciaal dat Jumbo blijft investeren in duidelijke communicatie en klantgerichtheid.
Een uitdagend jaar
2024 was een moeilijk jaar voor Jumbo, met dalende omzetten, een teruglopend marktaandeel en verliesgevende nevenactiviteiten zoals La Place. Toch is er hoop op herstel, zeker nu de keten opnieuw inzet op lage prijzen en efficiëntere bedrijfsvoering. Of deze strategie voldoende is om Jumbo weer op het oude niveau te brengen, zal de tijd leren.

Algemeen
Duitse politie brengt groot nieuws naar buiten over vermiste Jeffrey (10) en Emma (8)
