Connect with us

Algemeen

Jumbo in zwaar weer: “Waar is m’n pakkie peuken?!” – Omzet keldert door tabaksverbod en verliezen stapelen zich op

Avatar foto

Geplaatst

op

Supermarktketen Jumbo heeft in 2024 opnieuw moeilijke tijden doorgemaakt. De omzet van de Nederlandse supermarktgigant daalde met honderden miljoenen euro’s, onder andere door het verbod op tabaksverkoop en toenemende concurrentie. Ook zag Jumbo voor het derde achtereenvolgende jaar zijn marktaandeel in Nederland afnemen, wat vragen oproept over de toekomst van de keten.

Omzetdaling en marktaandeelverlies

Consumenten gaven in 2024 10,7 miljard euro uit bij Jumbo, een daling van 2,7 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Het marktaandeel van Jumbo, dat in 2021 nog 21,6 procent bedroeg, is in 2023 gezakt naar 20,5 procent. Hoewel Jumbo nog steeds de nummer twee op de Nederlandse markt is, blijft marktleider Albert Heijn stevig aan kop met ruim 37 procent marktaandeel.

De omzet van Jumbo kreeg een extra klap door het verkoopverbod op tabaksproducten, dat op 1 juli 2024 in Nederland werd ingevoerd. Voor Jumbo, dat een relatief groot deel van zijn omzet uit sigaretten haalde, betekende dit een verlies van ruim 400 miljoen euro.

Online boodschappen stagneren

In de online verkoop, een groeimarkt binnen de supermarktsector, wist Jumbo geen winst te boeken. De omzet van online bestellingen bleef steken op 724 miljoen euro, een bedrag dat gelijk is aan het voorgaande jaar. Dit is opvallend, omdat concurrenten zoals Albert Heijn juist wel een stijging in hun online omzet hebben gerealiseerd.

Problemen met La Place

De horeca-activiteiten van Jumbo, ondergebracht bij de restaurantketen La Place, blijven een zorgenkind. La Place heeft al langere tijd moeite om de hoge verwachtingen waar te maken. Jumbo besloot een deel van de aandelen van La Place te verkopen, waardoor de omzet van deze keten niet langer meetelt in de cijfers van Jumbo. Dit verlies leverde een extra omzetdaling van 50 miljoen euro op.

Kostenbesparingen en maatregelen

Om de financiële druk te verlichten, heeft Jumbo verschillende kostenbesparende maatregelen doorgevoerd. Zo werden op het hoofdkantoor 350 banen geschrapt, wat neerkomt op een reductie van 25 procent van het totale personeelsbestand op deze locatie. Daarnaast werden striktere controles ingevoerd om winkeldiefstal terug te dringen, wat de keten miljoenen bespaarde.

Ook bespaart Jumbo kosten door de inkoop gezamenlijk te doen met andere Europese supermarkten. Dit zorgt voor een bescheiden kostenverlaging die uiteindelijk kan worden doorberekend aan de consument.

In totaal hebben alle maatregelen geleid tot 150 miljoen euro aan besparingen, een flinke financiële verlichting in een uitdagend jaar.

Herpositionering: terug naar lage prijzen

Jumbo stond in zijn beginjaren bekend als de prijsvechter onder de supermarkten, maar was de laatste jaren meer opgeschoven richting het midden van de markt, waar ook Albert Heijn zich bevindt. Dit zorgde voor verwarring bij consumenten, aldus retailexpert Dirk Mulder van ING. “Consumenten wisten niet meer precies waar Jumbo voor stond.”

Om dit recht te trekken, heeft Jumbo de prijzen van een aantal producten verlaagd, wat een omzetdaling van 150 miljoen euro veroorzaakte. Toch ziet Mulder hierin een positieve ontwikkeling. “Het prijsverschil met concurrenten zoals Albert Heijn wordt weer groter, en dat kan Jumbo helpen om klanten terug te winnen.”

Nieuwe kansen in België

In België heeft Jumbo betere resultaten geboekt. De omzet steeg met ruim 22 procent, mede door een toename in de verkoop bij bestaande winkels (+7 procent) en de opening van vier nieuwe vestigingen. Hoewel België slechts goed is voor minder dan 4 procent van de totale omzet, ziet Jumbo hier kansen voor verdere groei. De keten heeft nu 37 winkels in België, wat aanzienlijk minder is dan de 80 vestigingen van Albert Heijn in hetzelfde land.

Ondanks de omzetgroei draaide Jumbo in België slechts break-even, hoewel dit een jaar eerder is dan verwacht. Bij deze cijfers zijn echter de rentelasten en afschrijvingen niet meegerekend.

Kijk naar de toekomst

Jumbo heeft in 2024 te maken gehad met forse tegenslagen, maar zet in op herstel. Dirk Mulder ziet mogelijkheden voor verbetering. Zo kan de introductie van het nieuwe huismerk “Jumbo’s” een positief effect hebben. Dit huismerk is gepositioneerd tussen traditionele huismerken en duurdere A-merken, wat het aantrekkelijk maakt voor een breed publiek.

Ook het strakker positioneren van Jumbo als prijsbewuste supermarkt kan op termijn vruchten afwerpen. Door goedkoper in te kopen en dit voordeel door te geven aan klanten, kan Jumbo weer meer consumenten trekken. Volgens Mulder is het echter cruciaal dat Jumbo blijft investeren in duidelijke communicatie en klantgerichtheid.

Een uitdagend jaar

2024 was een moeilijk jaar voor Jumbo, met dalende omzetten, een teruglopend marktaandeel en verliesgevende nevenactiviteiten zoals La Place. Toch is er hoop op herstel, zeker nu de keten opnieuw inzet op lage prijzen en efficiëntere bedrijfsvoering. Of deze strategie voldoende is om Jumbo weer op het oude niveau te brengen, zal de tijd leren.

Eva van der Veen (1991) is een veelzijdige journalist en redactrice met een scherpe blik op politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. Ze studeerde Journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar ze zich specialiseerde in onderzoeksjournalistiek en media-ethiek. Na haar studie werkte Eva als politiek verslaggever voor een grote Nederlandse krant, waar ze debatten in Den Haag versloeg en diepgaande analyses schreef over beleid en internationale betrekkingen. Haar werk kenmerkt zich door grondige research, objectiviteit en een kritische benadering van de macht. Sinds 2024 maakt Eva deel uit van het redactieteam van onze nieuwswebsite, waar ze zich richt op diepgaande achtergrondartikelen, interviews met beleidsmakers en fact-checking. Ze is gepassioneerd over het blootleggen van verborgen verhalen en het verstrekken van nauwkeurige informatie aan het publiek. Buiten haar journalistieke werk is Eva een liefhebber van geschiedenis, literatuur en lange wandelingen in de natuur. Ze gelooft in de kracht van onafhankelijke journalistiek en streeft ernaar om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Algemeen

Prinses Beatrix walgt van Paul de Leeuw: ‘Wat een vreselijke, nare man!’

Avatar foto

Geplaatst

op

Dat Paul de Leeuw (62) niet bij iedereen even goed in de smaak valt, is bekend. Maar dat hij ook binnen het koningshuis niet bepaald geliefd is, blijkt uit een anekdote die hij zelf deelt. Prinses Beatrix (87) zou hem zelfs een ‘nare jongen’ hebben genoemd.

Geen fan van Paul

Paul de Leeuw heeft in de loop der jaren veel bewonderaars verzameld, maar ook een flink aantal critici. Zijn expressieve stijl en scherpe humor vallen niet bij iedereen in de smaak. Zijn rol als presentator van Ranking the Stars en zijn werk voor Omroep MAX en RTL 4 hebben hem een vaste plek op televisie gegeven, maar niet altijd zonder controverse. Hoe staat het koningshuis tegenover de uitgesproken tv-persoonlijkheid?

Nou, in elk geval is prinses Beatrix géén fan. Dat onthulde Paul zelf in de podcast The Friday Move. “Ja, ik heb haar wel eens ontmoet, ja. Ik heb ook een handje gegeven,” vertelt hij. Maar de ontmoeting liet geen verpletterende indruk achter. “Ze vond me niet zo leuk. Het is een heel raar verhaal.”

Een onverwachte koninklijke aanwezigheid

Paul herinnert zich een specifieke gebeurtenis waarbij hij indirect met het koningshuis te maken kreeg. “Ik stond ooit in het Paard van Troje met mijn theaterprogramma en toen opeens moesten we later beginnen. Opeens werd het 21.00 uur in plaats van 20.15 uur.”

Wat bleek? De drie zoons van prinses Beatrix – Willem-Alexander, Friso en Constantijn – kwamen onverwachts kijken naar zijn voorstelling. “Dat was op het laatste moment besloten, dus de hele veiligheidsdienst moest alles controleren en checken.” Dit zorgde voor de nodige logistieke aanpassingen en vertragingen. Paul moest daardoor langer wachten voordat hij kon beginnen.

Hoewel hij het bijzonder vond dat de drie prinsen naar zijn show kwamen kijken, was er een ander detail dat hem bijbleef. Hij hoorde achteraf dat prinses Beatrix niet bepaald enthousiast was over hem.

‘Die nare jongen’

Maar waarom zou prinses Beatrix hem een ‘nare jongen’ noemen? Paul vertelt dat hij dit indirect heeft gehoord van een technicus. Hij blikt terug op een uitzending die hij destijds presenteerde: “Ik had een keer een nachtprogramma en toen werd net het Verdrag van Maastricht gesloten om 01.30 of 02.00 uur ’s nachts.”

Volgens Paul had hij destijds een uitzending op dat tijdstip en kreeg hij via een technicus te horen hoe Beatrix over hem dacht. “Ik weet nog wel dat ze tegen een technicus had gezegd: ‘O, daar heb je die nare jongen weer.’ Dat was ik dan, hè?”

Dit incident heeft Paul altijd onthouden en hij noemt het met een glimlach in interviews. Het lijkt erop dat hij de uitspraak eerder als een humoristisch feit ziet dan als een serieuze belediging.

 

De scherpe randjes van Paul de Leeuw

Paul de Leeuw staat bekend om zijn scherpe humor en uitgesproken mening. Hij schuwt het niet om gasten in zijn programma’s uit te dagen en soms zelfs een beetje uit de tent te lokken. Dit heeft hem door de jaren heen veel fans opgeleverd, maar ook critici die hem als te direct en brutaal beschouwen.

Binnen het koningshuis, waar men doorgaans gewend is aan beleefde en diplomatieke omgangsvormen, kan dit botte karakter verkeerd vallen. Prinses Beatrix staat erom bekend een groot gevoel voor humor te hebben, maar haar stijl is wellicht wat subtieler dan die van Paul de Leeuw.

Humor of werkelijkheid?

Of prinses Beatrix deze uitspraak daadwerkelijk heeft gedaan, blijft natuurlijk een kwestie van speculatie. Paul staat bekend om zijn zelfspot en de neiging om verhalen sappiger te maken, dus het is goed mogelijk dat hij de anekdote met een knipoog vertelt.

Toch blijft het een leuke anekdote die goed past in de geschiedenis van Paul de Leeuw als spraakmakende entertainer. Of prinses Beatrix hem nog steeds als een ‘nare jongen’ zou zien, blijft de vraag. Misschien is het tijd voor een verzoenend gesprek tussen de twee?

Lees verder