Connect with us

Algemeen

Jumbo in zwaar weer: “Waar is m’n pakkie peuken?!” – Omzet keldert door tabaksverbod en verliezen stapelen zich op

Avatar foto

Geplaatst

op

Supermarktketen Jumbo heeft in 2024 opnieuw moeilijke tijden doorgemaakt. De omzet van de Nederlandse supermarktgigant daalde met honderden miljoenen euro’s, onder andere door het verbod op tabaksverkoop en toenemende concurrentie. Ook zag Jumbo voor het derde achtereenvolgende jaar zijn marktaandeel in Nederland afnemen, wat vragen oproept over de toekomst van de keten.

Omzetdaling en marktaandeelverlies

Consumenten gaven in 2024 10,7 miljard euro uit bij Jumbo, een daling van 2,7 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Het marktaandeel van Jumbo, dat in 2021 nog 21,6 procent bedroeg, is in 2023 gezakt naar 20,5 procent. Hoewel Jumbo nog steeds de nummer twee op de Nederlandse markt is, blijft marktleider Albert Heijn stevig aan kop met ruim 37 procent marktaandeel.

De omzet van Jumbo kreeg een extra klap door het verkoopverbod op tabaksproducten, dat op 1 juli 2024 in Nederland werd ingevoerd. Voor Jumbo, dat een relatief groot deel van zijn omzet uit sigaretten haalde, betekende dit een verlies van ruim 400 miljoen euro.

Online boodschappen stagneren

In de online verkoop, een groeimarkt binnen de supermarktsector, wist Jumbo geen winst te boeken. De omzet van online bestellingen bleef steken op 724 miljoen euro, een bedrag dat gelijk is aan het voorgaande jaar. Dit is opvallend, omdat concurrenten zoals Albert Heijn juist wel een stijging in hun online omzet hebben gerealiseerd.

Problemen met La Place

De horeca-activiteiten van Jumbo, ondergebracht bij de restaurantketen La Place, blijven een zorgenkind. La Place heeft al langere tijd moeite om de hoge verwachtingen waar te maken. Jumbo besloot een deel van de aandelen van La Place te verkopen, waardoor de omzet van deze keten niet langer meetelt in de cijfers van Jumbo. Dit verlies leverde een extra omzetdaling van 50 miljoen euro op.

Kostenbesparingen en maatregelen

Om de financiële druk te verlichten, heeft Jumbo verschillende kostenbesparende maatregelen doorgevoerd. Zo werden op het hoofdkantoor 350 banen geschrapt, wat neerkomt op een reductie van 25 procent van het totale personeelsbestand op deze locatie. Daarnaast werden striktere controles ingevoerd om winkeldiefstal terug te dringen, wat de keten miljoenen bespaarde.

Ook bespaart Jumbo kosten door de inkoop gezamenlijk te doen met andere Europese supermarkten. Dit zorgt voor een bescheiden kostenverlaging die uiteindelijk kan worden doorberekend aan de consument.

In totaal hebben alle maatregelen geleid tot 150 miljoen euro aan besparingen, een flinke financiële verlichting in een uitdagend jaar.

Herpositionering: terug naar lage prijzen

Jumbo stond in zijn beginjaren bekend als de prijsvechter onder de supermarkten, maar was de laatste jaren meer opgeschoven richting het midden van de markt, waar ook Albert Heijn zich bevindt. Dit zorgde voor verwarring bij consumenten, aldus retailexpert Dirk Mulder van ING. “Consumenten wisten niet meer precies waar Jumbo voor stond.”

Om dit recht te trekken, heeft Jumbo de prijzen van een aantal producten verlaagd, wat een omzetdaling van 150 miljoen euro veroorzaakte. Toch ziet Mulder hierin een positieve ontwikkeling. “Het prijsverschil met concurrenten zoals Albert Heijn wordt weer groter, en dat kan Jumbo helpen om klanten terug te winnen.”

Nieuwe kansen in België

In België heeft Jumbo betere resultaten geboekt. De omzet steeg met ruim 22 procent, mede door een toename in de verkoop bij bestaande winkels (+7 procent) en de opening van vier nieuwe vestigingen. Hoewel België slechts goed is voor minder dan 4 procent van de totale omzet, ziet Jumbo hier kansen voor verdere groei. De keten heeft nu 37 winkels in België, wat aanzienlijk minder is dan de 80 vestigingen van Albert Heijn in hetzelfde land.

Ondanks de omzetgroei draaide Jumbo in België slechts break-even, hoewel dit een jaar eerder is dan verwacht. Bij deze cijfers zijn echter de rentelasten en afschrijvingen niet meegerekend.

Kijk naar de toekomst

Jumbo heeft in 2024 te maken gehad met forse tegenslagen, maar zet in op herstel. Dirk Mulder ziet mogelijkheden voor verbetering. Zo kan de introductie van het nieuwe huismerk “Jumbo’s” een positief effect hebben. Dit huismerk is gepositioneerd tussen traditionele huismerken en duurdere A-merken, wat het aantrekkelijk maakt voor een breed publiek.

Ook het strakker positioneren van Jumbo als prijsbewuste supermarkt kan op termijn vruchten afwerpen. Door goedkoper in te kopen en dit voordeel door te geven aan klanten, kan Jumbo weer meer consumenten trekken. Volgens Mulder is het echter cruciaal dat Jumbo blijft investeren in duidelijke communicatie en klantgerichtheid.

Een uitdagend jaar

2024 was een moeilijk jaar voor Jumbo, met dalende omzetten, een teruglopend marktaandeel en verliesgevende nevenactiviteiten zoals La Place. Toch is er hoop op herstel, zeker nu de keten opnieuw inzet op lage prijzen en efficiëntere bedrijfsvoering. Of deze strategie voldoende is om Jumbo weer op het oude niveau te brengen, zal de tijd leren.

Algemeen

Duitse politie brengt groot nieuws naar buiten over vermiste Jeffrey (10) en Emma (8)

Avatar foto

Geplaatst

op

Vermissing Jeffrey (10) en Emma (8): zoektocht breidt zich uit naar Duitsland

De zoektocht naar de vermiste kinderen Jeffrey (10) en Emma (8) uit het Groningse Beerta blijft onverminderd doorgaan. Nu, dagen na hun verdwijning, is de speuractie ook over de grens in Duitsland uitgebreid. In samenwerking met de Duitse p0litie zet het Nederlandse Veteranen Search Team (VST) inmiddels ook vrijwilligers in om op Duits grondgebied te zoeken. Waar precies wordt gezocht, is niet bekendgemaakt, om de effectiviteit van het onderzoek niet in gevaar te brengen.

De vermissing van de kinderen houdt heel Nederland – en inmiddels ook delen van Duitsland – in zijn greep. Sinds zaterdagmiddag, toen Jeffrey en Emma met hun vader in een grijze Toyota Avensis vertrokken, ontbreekt elk spoor. De zorgen nemen met de dag toe.


Wie zijn Jeffrey en Emma?

Jeffrey is 10 jaar oud, zijn zusje Emma is 8. De twee kinderen groeiden op in het Groningse Beerta, een klein dorp vlakbij de Duitse grens. Ze werden zaterdagmiddag voor het laatst gezien toen ze in de auto stapten bij hun vader Klaas Bijl (67). Sindsdien is er geen enkel teken van leven meer geweest van de kinderen of hun vader.

Volgens de p0litie zijn er serieuze zorgen over het welzijn van de kinderen. Niet alleen omdat ze al dagen vermist zijn, maar ook omdat er een brief is gevonden in de woning van de vader, die zorgwekkende aanwijzingen bevat. Wat daar precies in staat, wordt niet gedeeld, maar de toon van de boodschap zou aanleiding geven om te vrezen voor hun veiligheid.


Waarom wordt er in Duitsland gezocht?

Beerta ligt op slechts enkele kilometers van de Duitse grens. In de eerste dagen van de zoekactie concentreerde de p0litie zich vooral op de omgeving van Finsterwolde, waaronder de Carel Coenraadpolder, waar bandensporen werden aangetroffen. Die leidden echter niet tot de kinderen.

Omdat de Toyota Avensis waarin Klaas Bijl reed mogelijk richting Duitsland is vertrokken, is het logisch dat het onderzoek daar is uitgebreid. De Duitse p0litie werd al snel op de hoogte gebracht en werkt sindsdien intensief samen met de Nederlandse autoriteiten.

Nu blijkt dat ook het Veteranen Search Team vrijwilligers de grens overstuurt. Dit team, dat bestaat uit voormalige militairen en p0litiefunctionarissen, wordt vaak ingezet bij vermissingszaken vanwege hun getrainde zoektechnieken, discipline en inzetbereidheid.


Waar wordt precies gezocht?

Vanwege de aard van het onderzoek is niet bekendgemaakt waar in Duitsland de zoekacties zich precies afspelen. De p0litie wil hiermee voorkomen dat de zoektocht wordt gehinderd of dat gevoelige informatie uitlekt.

Wel is duidelijk dat het team zich richt op gebieden net over de grens, waar Klaas Bijl met de auto snel toegang tot zou hebben gehad. Dat kunnen bosrijke gebieden zijn, maar ook vakantiehuisjes, parkeerplaatsen of verlaten panden. Alles wordt meegenomen in de overweging.

Ook burgers worden gevraagd waakzaam te blijven, zowel in Nederland als in Duitsland. De oproep om uit te kijken naar de grijze Toyota Avensis met kenteken 77-NLV-4 blijft van kracht.


Internationale samenwerking in vermissingszaak

De samenwerking tussen de Nederlandse en Duitse autoriteiten wordt door experts als intensief en cruciaal bestempeld. Omdat het om een grensgebied gaat, kunnen vermissingen zich snel over meerdere jurisdicties verspreiden. Daarom is het essentieel dat beide landen direct informatie uitwisselen, meldingen opvolgen en samen de inzet coördineren.

De inzet van het Veteranen Search Team in Duitsland is bijzonder, omdat dergelijke teams meestal op nationaal grondgebied opereren. Dat dit nu anders is, onderstreept de ernst en urgentie van deze zaak.


Hoe is het zover gekomen?

De verdwijning van Jeffrey en Emma kwam niet volledig uit het niets. Op vrijdagavond, één dag voor de verdwijning, stuurde hun vader verontrustende berichten naar hun moeder. In de appjes schreef hij onder andere dat er “iets zou gaan gebeuren”. De moeder vertrouwde het niet en schakelde de p0litie in.

Agenten bezochten daarop de woning van Klaas Bijl. Daar werd echter geen directe dreiging geconstateerd. De kinderen bleven bij hun vader en de p0litie vertrok. Een dag later was het gezin spoorloos.

De moeder zou al langere tijd gescheiden leven van Klaas. Ze zou met haar kinderen zijn verhuisd naar een veilige omgeving, maar Bijl had nog omgangsrecht. Bekenden van de familie melden dat de situatie moeilijk en gespannen was.


Grote betrokkenheid onder publiek

De vermissingszaak heeft geleid tot massale betrokkenheid vanuit het publiek. In Nederland worden berichten en signalementen veel gedeeld, en ook in Duitsland groeit de bewustwording. Zowel op snelwegen als op stations wordt via digitale borden en omroepen gevraagd om alert te blijven.

Mensen met dashcambeelden, camerabeelden uit de buurt of relevante informatie worden met klem gevraagd zich te melden. Dat kan via het landelijke nummer 0800-6070 of via het online tipformulier op politie.nl. Wie de auto of de kinderen meent te hebben gezien, wordt verzocht meteen 112 te bellen.


Familie in grote onzekerheid

De familie van Jeffrey en Emma leeft inmiddels al bijna een week in volledige onzekerheid. De organisatie Namens de Familie, die woordvoering doet namens de naasten, laat weten dat er radeloosheid en verdriet heerst. Toch proberen ze de hoop vast te houden.

“We zijn iedereen ontzettend dankbaar voor de steun, het meedenken en het delen van informatie,” laat een woordvoerder weten. “De familie put kracht uit alle lieve reacties, maar het gemis is enorm.”


Wat kunnen burgers doen?

Naast het delen van informatie en het melden van tips, wordt het publiek gevraagd om terughoudend te zijn in het benaderen van familieleden of verspreiden van ongeverifieerde geruchten. De p0litie werkt met man en macht aan de zaak, en iedere afleiding kan het onderzoek vertragen.

Wél wordt benadrukt dat iedere tip – hoe klein ook – kan helpen. Of het nu gaat om een verdachte situatie, een voertuig dat past bij het signalement of een herinnering die plots bovenkomt: het kan net dat ene puzzelstukje zijn dat het verschil maakt.


Conclusie: hoop over de grens

De zoektocht naar Jeffrey en Emma heeft inmiddels internationale proporties aangenomen. Met de inzet van Nederlandse en Duitse autoriteiten, vrijwilligers van het Veteranen Search Team én de betrokkenheid van duizenden burgers blijft de hoop levend dat de kinderen spoedig worden gevonden.

De dagen tikken door, maar de zoektocht is allesbehalve opgegeven. Want zolang er hoop is, blijft iedereen zoeken – tot er duidelijkheid is.


Heeft u informatie over Jeffrey, Emma of Klaas Bijl?
Bel dan 112, of neem contact op met de p0litie via 0800-6070 of politie.nl.

Lees verder