Connect with us

Algemeen

Tragisch nieuws voor Winter Vol Liefde-deelnemer Maarten: ´Zet zijn ziekte het programma op losse schroeven?´

Avatar foto

Geplaatst

op

Maarten van Gent, de 76-jarige deelnemer aan het nieuwe seizoen van Winter Vol Liefde, heeft kort na de opnames in Estland te horen gekregen dat hij aan een ongeneeslijke ziekte lijdt. In een emotioneel gesprek met RTL Boulevard deelt de voormalig basketbalcoach zijn verhaal over de diagnose alvleesklierkanker en de impact die dit op zijn leven heeft gehad.

Een onverwachte diagnose

Wat begon met langdurige rugklachten, eindigde voor Maarten in een schokkende diagnose. “Na allerlei onderzoeken kwam het slechte nieuws: ik heb alvleesklierkanker,” vertelt hij. Het was een klap voor de actieve en levenslustige Maarten, die nooit had verwacht dat zijn rugpijn het gevolg zou zijn van zoiets ernstigs.

De artsen gaven hem aanvankelijk slechts drie maanden te leven. Toch is hij inmiddels negen maanden verder dankzij een chemotherapiebehandeling die hem extra tijd heeft gegeven. “Ik ben dankbaar voor deze extra maanden, maar ik blijf realistisch. Ik denk niet dat ik 2026 nog zal halen,” zegt Maarten openhartig.

Zijn deelname aan Winter Vol Liefde

Toen Maarten besloot mee te doen aan het programma, was hij nog niet op de hoogte van zijn ziekte. Tijdens de opnames in het prachtige Estland genoot hij volop van de bijzondere ervaring en de mooie ontmoetingen die het programma mogelijk maakte. “Het was een geweldige kans om nieuwe mensen te leren kennen en mijn leven op een positieve manier te verrijken,” vertelt hij.

Hoewel de opnames inmiddels achter de rug zijn, kijkt Maarten met warme gevoelens terug op zijn deelname. “Ik heb genoten van iedere minuut en hoop dat de kijkers hetzelfde zullen doen. Ik wil herinnerd worden als iemand die het leven ten volle heeft geleefd.”

Een boodschap voor de kijkers

Maarten hoopt dat zijn deelname aan het programma een positieve impact zal hebben op de kijkers. “Ik wil laten zien dat je, ondanks tegenslagen, altijd moet proberen te genieten van het leven en de mooie momenten die op je pad komen. Het leven is kort, en we moeten er het beste van maken.”

Hij vraagt ook om begrip van de kijkers voor zijn situatie. “Wat je op televisie ziet, is wie ik ben: een man die van het leven houdt, maar die ook geconfronteerd wordt met zijn sterfelijkheid. Ik hoop dat mensen dat zullen begrijpen en met een glimlach naar de uitzendingen kijken.”

Wanneer te zien?

Winter Vol Liefde gaat op 6 januari van start op Videoland en wordt vanaf die datum ook iedere werkdag om 20:30 uur uitgezonden op RTL 4. In het programma volgen we niet alleen Maarten, maar ook andere deelnemers die in winterse oorden op zoek zijn naar liefde en gezelligheid.

Een nalatenschap van positiviteit

Maarten weet dat zijn toekomst onzeker is, maar hij kiest ervoor om zich te richten op de goede dingen in het leven. “Het is zoals het is,” zegt hij met een berustende glimlach. “Ik hoop dat mijn verhaal anderen inspireert om met moed en liefde door het leven te gaan, ongeacht wat hen te wachten staat.”

Zijn deelname aan Winter Vol Liefde zal niet alleen herinnerd worden vanwege de warmte en humor die hij bracht, maar ook vanwege de moed waarmee hij zijn ziekte onder ogen ziet. Een man die, ondanks alles, blijft genieten van het leven.

Algemeen

Automobilisten zijn het zat: blokkades door klimaatprotesten zorgen voor woede – ‘We rijden gewoon door’

Avatar foto

Geplaatst

op

De frustratie bij Nederlandse automobilisten over de aanhoudende wegblokkades door klimaatdemonstranten loopt hoog op. Steeds vaker raken automobilisten betrokken bij spanningen op de weg wanneer protestgroepen, vaak verbonden aan actiegroepen als Extinction Rebellion of Scientist Rebellion, belangrijke verkeersaders blokkeren. Waar velen aanvankelijk nog begrip konden opbrengen voor het klimaatdoel, lijken sommigen nu het geduld te verliezen. In toenemende mate nemen bestuurders het heft in eigen hand – soms met gevaarlijke gevolgen.

Agressieve man valt vreedzame klimaatactivisten aan, politie toont begrip - Joop - BNNVARA

Wegblokkades als actievorm

De afgelopen jaren hebben klimaatactivisten regelmatig snelwegen, rotondes en bruggen bezet om aandacht te vragen voor de klimaatcrisis. Volgens hen is directe actie noodzakelijk: de politiek handelt volgens hen te traag, en de samenleving moet wakker geschud worden. Door het verkeer letterlijk tot stilstand te brengen, willen ze symbolisch aantonen dat het systeem zelf vastloopt.

Deze vorm van protest heeft echter een prijs. Terwijl activisten met spandoeken op de snelweg zitten, ontstaan lange files, worden hulpdiensten opgehouden en missen mensen afspraken, werk of zelfs medische behandelingen. Het begrip onder de bevolking slinkt met de dag.

Rechter moet snelwegblokkeerders hard aanpakken - EW

Toenemende agressie

In recente weken doken er op sociale media filmpjes op waarin automobilisten de confrontatie niet langer schuwen. In sommige gevallen probeerden bestuurders met hun auto langzaam door demonstranten heen te rijden om hun weg te forceren. In andere gevallen klonken er scheldpartijen of duw- en trekwerk. De politie heeft op meerdere momenten moeten ingrijpen om escalaties te voorkomen.

“Ik moest mijn dochter van school halen en stond vast op de A10, terwijl een groep jongeren op het asfalt zat met borden over CO₂-uitstoot,” zegt een Amsterdamse automobilist. “Op een gegeven moment ben ik er gewoon langzaam doorheen gereden. Het was dat, of nog uren wachten.”

Ook vrachtwagenchauffeurs laten steeds vaker van zich horen. “Elke minuut vertraging kost geld,” aldus een transportondernemer uit Rotterdam. “Ik heb collega’s die zeggen: als ze niet opzij gaan, dan gaan wij niet stoppen.”

Extinction Rebellion blokkeert voor derde keer snelweg A12 tussen Ministerie van EZK en tijdelijke Tweede Kamer · Extinction Rebellion Nederland

Juridische en ethische grenzen

Experts waarschuwen voor een gevaarlijke trend. Het nemen van het recht in eigen hand, ook al gebeurt het ‘langzaam’ of zonder opzet tot letsel, is volgens juristen niet te rechtvaardigen. “Zodra je met een voertuig inrijdt op mensen – ook al is het voorzichtig – begeef je je op juridisch zeer glad ijs,” zegt strafrechtadvocaat Martijn Verweij. “Dat kan worden aangemerkt als poging tot mishandeling of erger.”

Toch begrijpt hij de frustratie. “Het probleem is dat de overheid worstelt met een balans: ze willen ruimte bieden aan vreedzaam protest, maar tegelijkertijd is het blokkeren van een snelweg in strijd met de openbare orde.”

Als automobilisten met elkaar de snelweg blokkeren is het OK, maar activisten van Extinction Rebellion worden weggespoten - Joop - BNNVARA

Oproep tot duidelijke regels

Zowel belangenorganisaties voor weggebruikers als politieke partijen roepen op tot strengere handhaving. De ANWB pleit voor een beleid waarbij demonstraties direct worden beëindigd zodra ze de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Ook in de Tweede Kamer klinkt kritiek op het ‘softe’ optreden van politie en justitie.

VVD-Kamerlid Thom van Dalen: “We kunnen niet toestaan dat een kleine groep activisten het hele land gijzelt. Demonstreren is een recht, maar blokkeren is dat niet. Er moet kordaat worden opgetreden.”

Tegelijkertijd benadrukken tegenstanders van harder optreden dat geweld tegen demonstranten nooit te rechtvaardigen is. GroenLinks-fractievoorzitter Marjolein de Ridder: “Dat mensen zich zorgen maken om het klimaat en vreedzaam actievoeren, is geen reden om ze met auto’s van de weg te duwen. Geweld lost niets op.”

Agressieve man valt vreedzame klimaatactivisten aan, politie toont begrip - Joop - BNNVARA

Activisten blijven onverstoord

De klimaatdemonstranten zelf laten weten zich niet te laten intimideren. Volgens hen zijn de reacties juist een bewijs dat de boodschap aankomt. “We begrijpen dat het frustrerend is,” zegt een woordvoerder van Extinction Rebellion. “Maar we zitten daar niet voor ons plezier. We willen dat de overheid in actie komt tegen klimaatverandering, en we doen dat zonder geweld.”

Op de vraag of ze rekening houden met mensen die door hun acties schade ondervinden, klinkt begrip, maar geen berouw. “Verandering doet pijn. We hebben alles geprobeerd – petities, stemgedrag, brieven. Dit is het enige wat nog aandacht genereert.”

Automobilist duwt actievoerders Extinction Rebellion bij vliegbasis weg : r/thenetherlands

De polarisatie groeit

Wat duidelijk wordt, is dat de kloof tussen klimaatactivisten en het bredere publiek groeit. Waar eerder veel mensen nog sympathie hadden voor de klimaatbeweging, lijkt het draagvlak door de steeds hardere acties en ontwrichtende gevolgen af te nemen.

Op sociale media wordt de discussie steeds feller. Voorstanders van actie wijzen op de urgentie van de klimaatcrisis, terwijl tegenstanders wijzen op het gebrek aan respect voor anderen. In de commentaren onder nieuwsberichten wisselen termen als ‘klimaatterroristen’ en ‘wegpiraten’ elkaar af.

Tientallen demonstranten blokkeren A12 in Den Haag: 'We komen terug met meer' | Hart van Nederland

Wat nu?

De huidige situatie dreigt uit te monden in een vicieuze cirkel van frustratie, radicalisering en geweld. Zowel activisten als automobilisten voelen zich in het nauw gedreven. Wat nodig lijkt, is een herwaardering van de spelregels rond protest, gecombineerd met politieke actie die recht doet aan de zorgen van beide groepen.

Er moet ruimte blijven voor vreedzaam protest – maar ook respect voor de bewegingsvrijheid van anderen. Als dat evenwicht niet snel wordt hersteld, dreigt een samenleving waarin niet het recht, maar woede en chaos de boventoon voeren.

Voor nu lijkt de realiteit dat automobilisten steeds minder bereid zijn te wachten. En dat is een signaal dat niet genegeerd mag worden.

Lees verder