Connect with us

Algemeen

Nederlandse influencers spreken zich uit tegen steun aan Israël

Avatar foto

Geplaatst

op

Een groep prominente Nederlandse influencers heeft zich uitgesproken tegen de steun van de Nederlandse overheid aan Israël. Via sociale media hebben zij hun ongenoegen geuit over dit beleid, waarbij ze premier Dick Schoof openlijk bekritiseren en hem beschuldigen van medeplichtigheid aan oorlogsmisdaden. Hun boodschap “Niet in mijn naam” heeft zowel steun als kritiek opgeroepen.

Sociale media als podium

Bekende namen zoals Roxeanne Hazes, Kim Feenstra en Emma Wortelboer hebben hun platformen gebruikt om aandacht te vragen voor de situatie in de Palestijnse gebieden. Ze deelden posts waarin ze Nederland oproepen om de steun aan Israël te heroverwegen, met de hashtag “#NietInMijnNaam”. De influencers stellen dat de steun van Nederland aan Israël bijdraagt aan de escalatie van geweld in het gebied en noemen het beleid van premier Schoof een “directe bijdrage aan oorlogsmisdaden”.

Historische context: Eurovisie en kritiek

De huidige protesten volgen op eerdere kritiek uit de Nederlandse entertainmentwereld. Tijdens het Eurovisie Songfestival ondertekenden verschillende BN’ers, waaronder Najib Amhali en Nasrdin Dchar, een petitie waarin ze opriepen tot solidariteit met de Palestijnse bevolking. Deze petitie vroeg destijds Joost Klein, die Nederland vertegenwoordigde, om zich uit te spreken tegen wat zij “genocide” in de Gazastrook noemden.

In hun verklaring verwezen de ondertekenaars naar Joost’s nummer Europapa, waarin hij zingt over een “wereld zonder grenzen”. Volgens hen contrasteerde deze boodschap sterk met de situatie in de Palestijnse gebieden.

Verdeelde reacties op protesten

De protesten van de influencers hebben een sterk verdeelde reactie uitgelokt. Veel van hun volgers prijzen hun moed om zich uit te spreken over een controversiële kwestie. Anderen beschuldigen hen echter van opportunisme en het versimpelen van een complex conflict. Sommigen stellen dat de influencers onvoldoende kennis hebben van de politieke en historische achtergronden van de situatie en het debat daarmee geen recht doen.

“Influencers hebben een verantwoordelijkheid om hun volgers goed te informeren, maar dit voelt meer als een PR-stunt,” aldus een kritische volger. Toch laten de influencers zich niet ontmoedigen door de kritiek en blijven ze hun boodschap delen.

Impact van de campagne

Hoewel het nog onduidelijk is of de protesten daadwerkelijk beleidsveranderingen zullen beïnvloeden, hebben de acties van de influencers bijgedragen aan een hernieuwd debat over de rol van Nederland in het conflict tussen Israël en de Palestijnen. De hashtag “#NietInMijnNaam” is inmiddels trending op sociale media, wat aangeeft dat de boodschap bij veel mensen resoneert.

Een breder maatschappelijk debat

De acties van de influencers passen in een bredere trend waarin publieke figuren zich steeds vaker uitspreken over politieke en maatschappelijke kwesties. Of dit altijd even effectief is, blijft een onderwerp van discussie. Wat wel duidelijk is, is dat sociale media een krachtig middel zijn geworden om aandacht te vragen voor dergelijke onderwerpen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Najib Amhali (@najibamhali)

Toekomstige ontwikkelingen

Met de blijvende verdeeldheid binnen Nederland over de steun aan Israël, is het waarschijnlijk dat deze discussie nog lang zal voortduren. Of de protesten van de influencers daadwerkelijk invloed zullen hebben op het Nederlandse beleid, valt nog te bezien. Wat wel zeker is, is dat ze een publiek debat hebben aangewakkerd dat niet snel zal wegebben.

Algemeen

Maxime en Leroy maken heftig nieuws bekend en zijn er helemaal kapot van

Avatar foto

Geplaatst

op

Maxime Meiland opnieuw in mineur: villa-verkoop mislukt voor de tweede keer

Het blijft een zware tijd voor Maxime Meiland en haar partner Leroy Molkenboer. De hoop op een nieuwe start werd onlangs opnieuw de kop ingedrukt toen bleek dat de verkoop van hun villa in Noordwijk wéér niet doorgaat. Wat een opluchting had moeten zijn, veranderde binnen enkele weken in een teleurstelling die er stevig inhakt bij het bekende koppel. Volgens bronnen uit hun omgeving is Leroy zichtbaar aangeslagen en heeft Maxime het er emotioneel zwaar mee. “Ze is er kapot van,” klinkt het.

Een woning die maar niet van eigenaar wil wisselen

Het huis waar het allemaal om draait, ligt aan een doorgaande weg in het chique Noordwijk. Maxime kocht de vrijstaande villa zo’n twee jaar geleden voor een aanzienlijk bedrag. De aankoop leek destijds een droom die werkelijkheid werd: een riante gezinswoning waar ze met Leroy en hun kinderen de toekomst wilde vormgeven. Maar die droom bleek van korte duur.

Vrij snel na de aankoop ontstonden er twijfels. Het wooncomfort liet te wensen over, de ligging werd als onrustig ervaren en ook de energiekosten bleken hoger dan verwacht. Al snel werd duidelijk dat de villa niet de ‘forever home’ zou zijn waarop ze gehoopt hadden.

Financiële zorgen en een stroeve huizenmarkt

De verkoop van de villa is tot nu toe een lijdensweg gebleken. Ondanks meerdere prijsverlagingen blijft de woning onverkocht. Makelaars wijzen op de combinatie van een minder gunstige ligging, het relatief lage energielabel en de stevige vraagprijs als verklaringen voor de moeizame verkoop.

Volgens woningexpert Alex van Keulen, bekend van het programma Kopen Zonder Kijken, was de aankoop van Maxime en Leroy “niet bepaald strategisch”. In zijn woorden: “Ze hebben in een overspannen markt te veel betaald voor een woning die op meerdere punten niet aantrekkelijk is voor doorsnee kopers.”

Twee keer hoop, twee keer teleurstelling

Wat de situatie extra wrang maakt, is dat het huis al twee keer op het punt heeft gestaan om daadwerkelijk verkocht te worden. De eerste keer leek alles in kannen en kruiken: Maxime liet zich openhartig uit in een interview met Shownieuws en vertelde blij te zijn dat er “flink was betaald” door een buitenlands stel.

Maar dat bleek te vroeg gejuicht. De kopers – een Amerikaans koppel dat Nederland nog nooit had bezocht – kregen de financiering niet rond. En dus ging het feest niet door. Maxime en Leroy moesten terug naar af, met opnieuw een bord “Te koop” in de voortuin.

En ook de tweede keer liep het mis. Een nieuw geïnteresseerde partij, naar verluidt iemand uit de kennissenkring van de familie, had eveneens een bod uitgebracht onder voorbehoud van financiering. Zes weken later kwam het verlossende – of in dit geval pijnlijke – telefoontje: de financiering is wéér niet rondgekomen.

De makelaar liet weten dat vooral Leroy erg teleurgesteld is. “Hij is behoorlijk aangeslagen,” aldus de bemiddelaar. Maxime reageerde gelaten, maar emotioneel. “Ze is er verdrietig om. Dit hakt erin.”

Humor en medeleven

Bij Shownieuws, waar Maxime regelmatig in beeld komt, werd de misgelopen verkoop besproken met een knipoog. Bart Ettekoven maakte zelfs een luchtige opmerking: “Ken je die mop van dat huis dat verkocht was? Die ging niet door!” De toon is luchtig, maar tussen de regels door klinkt ook begrip. “Het is echt geen slecht huis,” erkende Ettekoven. “Maar je moet wel de juiste koper vinden, en dat lijkt maar niet te lukken.”

Voor Maxime is het allemaal minder lollig. Wat begon als een nieuw hoofdstuk in haar leven, voelt nu als een last die almaar zwaarder wordt. Vooral de financiële impact is niet te onderschatten. De hypotheek blijft doorlopen en de bijkomende kosten stapelen zich op. Met een druk gezinsleven en een carrière in de media vraagt dit om veerkracht en doorzettingsvermogen.

Terug op Funda: derde keer, goede keer?

Ondertussen staat de villa weer gewoon op Funda. De hoop is dat er alsnog een koper opstaat die de charme van de woning weet te waarderen. De ligging in Noordwijk blijft aantrekkelijk voor mensen die rust zoeken nabij zee, en de binnenkant van de woning is ruim en modern ingericht. Maar of dat voldoende is om geïnteresseerden over de streep te trekken?

Makelaars zijn voorzichtig optimistisch. De woning is inmiddels concurrerender geprijsd, en dat zou de kansen iets kunnen verhogen. Toch speelt de reputatie van het huis – onbedoeld versterkt door media-aandacht – wellicht een rol in het uitblijven van serieuze biedingen. “Er hangt nu een label aan dat lastig van je af te schudden is,” zei een makelaar eerder.

Emotionele tol

Voor Maxime en Leroy is dit alles meer dan een zakelijke kwestie. Het is ook emotioneel beladen. “We hebben hier veel meegemaakt, goede en moeilijke tijden,” vertelde Maxime eerder. “Als je dan hoopt op een nieuwe start en dat blijft maar uit, dan is dat zwaar.” Zeker nu de woning hen blijft binden aan een periode in hun leven die ze eigenlijk wilden afsluiten.

Leroy, normaal gesproken eerder op de achtergrond, zou het er volgens bekenden ook moeilijk mee hebben. “Hij is heel zorgzaam en wil het beste voor Maxime en de kinderen. Als zoiets dan wéér fout loopt, doet dat iets met hem,” aldus een insider.

Blijven hopen

Toch geven Maxime en Leroy de moed niet op. Ze blijven geloven dat er ergens een koper rondloopt die de woning waardeert zoals zij dat in het begin ook deden. “We laten het los en hopen op betere tijden,” schreef Maxime recent op sociale media. Haar volgers wensen haar massaal sterkte toe en spreken de hoop uit dat het derde verkoopmoment wél succes zal opleveren.

Voorlopig blijft de villa staan waar hij staat – fysiek én figuurlijk een obstakel op hun pad. Maar als er iets is dat Maxime Meiland door de jaren heen heeft laten zien, dan is het wel dat ze altijd weer opstaat. Hoe zwaar de klap ook is.

Maxime Meiland

Lees verder