Connect with us

Algemeen

Leraar gebruikt ‘genderfluïde knuffels’ om kinderen les te geven over genderdiversiteit

In Los Angeles geeft Skye Tooley, een lerares die zichzelf identificeert als ’trans demi-boy non-binair’, les aan groep 5 op de Saturn Street Elementary School. Ze richt zich daarbij op genderidentiteit en voornaamwoorden.

Tooley staat bekend om haar progressieve aanpak. Ze gebruikt knuffels zoals een genderfluïde eenhoorn en een narwal om complexe ideeën uit te leggen. Zo maakt ze deze onderwerpen toegankelijk voor haar jonge leerlingen.

Op TikTok deelt Tooley haar werkwijze. Ze vertelt dat gender meer is dan alleen de indeling in jongen of meisje. Volgens haar begrijpen kinderen dit goed. Ze gebruikt speelse middelen om dit in haar lessen te verwerken. “Dit is een lama-eenhoorn,” zegt ze in een video. “Mijn leerlingen vonden het geweldig om deze lama te benoemen en voornaamwoorden te oefenen.”

Tooley benadrukt dat kinderen vaak veel meer openstaan voor deze onderwerpen dan volwassenen. Ze gelooft dat het bespreekbaar maken van gender past bij hun ontwikkeling. Met behulp van een flip-over schrijft ze verschillende voornaamwoorden op en bespreekt hun betekenis.

Ze moedigt andere leraren aan om gender in hun lesprogramma op te nemen. Volgens haar begrijpen kinderen deze thema’s beter dan vaak gedacht wordt. “Kinderen zijn klaar voor deze gesprekken. Ze accepteren het vaak sneller dan volwassenen,” legt ze uit. “Dit sluit goed aan bij hun leeftijd en ontwikkeling.”

Deze opvattingen zijn niet zonder kritiek. In sommige delen van de Verenigde Staten, zoals Florida, beperken wetten onderwijs over seksuele geaardheid en genderidentiteit.

Tooley wil een veilige omgeving creëren in haar klas. Ze moedigt leerlingen aan vragen te stellen over gender en identiteit. Op de schoolwebsite legt ze uit dat ze werkt aan het bespreekbaar maken van vooroordelen en privileges. Ze hoopt dat leerlingen zich vrij voelen om hun gedachten te delen.

Saturn Street Elementary School biedt ook het Rainbow Club-project aan. Dit is een soort Gay-Straight Alliance voor jonge leerlingen. Tooley ziet deze club als een veilige plek voor kinderen om over identiteit te praten en de LGBTQ+-gemeenschap te steunen. “Sommige leerlingen hebben zichzelf nog niet geuit, maar ze willen graag leren en anderen helpen,” legt ze uit.

Hoewel Tooley veel steun krijgt van leerlingen en ouders, zijn er ook mensen die twijfels hebben. Sommigen vinden dat kinderen te jong zijn voor deze onderwerpen. Tooley blijft echter overtuigd van het belang van deze lessen. Ze zegt dat het kinderen helpt empathie en respect voor anderen te ontwikkelen.

Ze vindt het traditionele binaire gendersysteem beperkend en schadelijk. “Slechts enkelen hebben baat bij het handhaven van die normen. De meeste mensen worstelen om zich daaraan aan te passen,” stelt ze. Tooley gelooft dat dit probleem al op jonge leeftijd begint. Daarom vindt ze het essentieel dat scholen hierover lesgeven.

Door deze onderwerpen in haar klas te behandelen, wil Tooley een inclusieve omgeving creëren. “Veel leerkrachten denken dat kinderen hier nog niet klaar voor zijn. Maar onze leerlingen zijn nieuwsgierig en stellen al vragen over gender,” zegt ze. “Het is aan ons om hen hierbij te helpen. Zo leren ze omgaan met diversiteit en empathie.”

Tooley’s benadering laat zien dat onderwijs over genderidentiteit mogelijk is. Het is ook belangrijk om een inclusieve en accepterende samenleving te bevorderen.