Connect with us

Algemeen

Ophef om bikinifoto Maxima: “Dit kan je echt niet maken”

Avatar foto

Published

on

Ophef rond vermeende bikinifoto’s van Máxima: hoe zit het met privacy en media?

Een discussie die al jaren sluimert, is deze week opnieuw aangewakkerd: mogen er zomaar bikinifoto’s van koningin Máxima gepubliceerd worden? Het onderwerp kwam aan bod in de uitzending van Shownieuws, waarin panelleden stevig met elkaar in debat gingen over de grenzen van privacy, persvrijheid en publieke verantwoordelijkheid. De aanleiding? Niet een concrete nieuwe foto van Máxima, maar een breder gesprek over bikinibeelden van royals, waarbij ook haar naam viel.

Hoewel het om een hypothetisch voorbeeld ging, riep het veel vragen op. Hoe ver mogen media gaan in het tonen van leden van het koninklijk huis in privésetting? Is een koningin in badkleding nog altijd een ‘publiek figuur’, of verdient zij in zulke momenten juist extra bescherming?

De context: van prinsessen tot koningin

In de uitzending werd onder meer gesproken over recente ophef in Spanje, waar foto’s van kroonprinses Leonor in bikini verschenen in een roddelblad. Dat leidde tot stevige reacties: enerzijds over het feit dat ze nog maar 19 is, anderzijds over het inbreuk maken op haar persoonlijke levenssfeer. In de Nederlandse context werd vervolgens de vergelijking gemaakt met koningin Máxima. Wat als zij op het strand wordt gefotografeerd? Mag dat zomaar?

Royaltydeskundige Sandra Schuurhof en presentator Dyanta Brooks spraken zich fel uit tegen het publiceren van zulke beelden. “Als iemand als Máxima op het strand loopt, heb je toch ook gewoon fatsoen? Dan maak je daar geen foto van, laat staan dat je die publiceert,” stelde Schuurhof resoluut.

Nederlandse mediacode: een uitzonderlijke afspraak

Nederland kent een bijzondere situatie als het gaat om de koninklijke familie: de zogenoemde mediacode. Deze informele afspraak tussen het Koninklijk Huis en de pers werd in 2005 ingevoerd en houdt in dat leden van het koningshuis in hun privésfeer met rust worden gelaten — zolang ze niet optreden in officiële hoedanigheid. In ruil daarvoor stelt het Koninklijk Huis met enige regelmaat foto’s beschikbaar van de koninklijke familie in informele setting, bijvoorbeeld tijdens vakanties of koninklijke dagen.

Volgens deze code is het dus niet toegestaan om zonder toestemming privébeelden van koninklijke familieleden te publiceren. Dat geldt ook als het om beelden gaat die op een openbare plek, zoals een strand, zijn gemaakt.

Wat als er toch een bikinifoto opduikt?

Toch blijft de vraag: wat als er tóch een bikinifoto van Máxima wordt gemaakt — bijvoorbeeld op vakantie in een ander land waar geen mediacode geldt — en die beelden worden aan een Nederlands medium aangeboden?

Volgens Sandra Schuurhof is het dan duidelijk: “Als een medium besluit die foto te publiceren, dan volgt vrijwel zeker een rechtszaak. Je krijgt dan een juridische procedure aan je broek, en de rechter moet dan beoordelen of het beeld wel of niet valt onder het algemeen belang of een privacyschending is.”

In het verleden is dit al vaker voorgekomen. Zo werd in 2009 het Duitse blad Bunte aangeklaagd vanwege het publiceren van vakantiefoto’s van Máxima en Willem-Alexander. De rechter gaf het koninklijk paar gelijk en stelde dat de beelden privé waren, ondanks dat ze op een strand waren gemaakt.

Mag het volgens de wet?

Volgens mediajuristen is het juridisch toegestaan om op openbare plekken te fotograferen, ook van publieke figuren. Maar het publiceren van die beelden is een ander verhaal. De wet maakt een duidelijk onderscheid tussen maken en verspreiden. In Nederland geldt daarbij een sterke bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Bij leden van het koninklijk huis wordt daarbij vaak nog strenger geoordeeld, omdat hun positie bijzonder is. De bescherming van hun privacy wordt gezien als belangrijk onderdeel van hun functioneren. Bovendien wordt er door de Rijksvoorlichtingsdienst regelmatig fotomateriaal beschikbaar gesteld, waardoor de pers niet afhankelijk is van toevallige ‘scoops’ in privésetting.

Is het ‘algemeen nut’ een geldige reden?

Een ander punt dat vaak naar voren komt in discussies over privéfoto’s, is het zogeheten ‘algemeen nut’. Sommige media verdedigen het publiceren van bijvoorbeeld bikinifoto’s met het argument dat het koningshuis jaarlijks tientallen miljoenen euro’s aan belastinggeld ontvangt, en dat er dus sprake is van een publieke verantwoordelijkheid.

In de uitzending van Shownieuws merkte muziekkenner Ronald Molendijk op dat het koningshuis jaarlijks “59 miljoen euro” kost. “Dan mag je toch wel een foto in bikini publiceren?” zei hij. Sandra Schuurhof reageerde fel: “Wat is dan het nut van zo’n foto? Máxima in badpak op het strand? Wat zegt dat over haar functioneren of haar rol als koningin?”

Ook andere deskundigen stellen dat het ‘algemeen nut’ slechts in zeer specifieke gevallen geldt — bijvoorbeeld als het gaat om gedrag dat daadwerkelijk nieuwswaardig is of politieke implicaties heeft. Een vakantiekiekje in badkleding voldoet daar vrijwel nooit aan.

Internationaal gezien: Nederland als uitzondering

In andere landen zijn de regels rond privacy van royals veel minder strikt. In het Verenigd Koninkrijk, Spanje of Monaco worden leden van koninklijke families regelmatig in bikini of zwembroek gefotografeerd — vaak zonder toestemming. Dat leidt geregeld tot controverse, maar zelden tot juridische stappen.

Toch staat Nederland bekend om zijn relatief strikte mediacode en juridische bescherming. Nederlandse media houden zich daar doorgaans netjes aan. Dat is deels uit respect, deels omdat de risico’s groot zijn.

Ethiek versus sensatie

De discussie over bikinifoto’s van Máxima raakt daarmee aan een dieper liggend spanningsveld in de media: de balans tussen nieuwsgierigheid van het publiek en respect voor privacy. Waar ligt de grens? En wie bepaalt die?

Volgens veel kijkers en kenners zou de media zélf die verantwoordelijkheid moeten nemen. In plaats van te kijken naar wat er juridisch ‘mag’, zou de vraag moeten zijn: “Is het fatsoenlijk? Is het nodig? Voegt het iets toe?”

In het geval van een koningin die op vakantie gaat met haar gezin en in bikini op het strand ligt, lijkt het antwoord voor velen duidelijk: nee, dit is privé.

Conclusie: geen beeld zonder context

De discussie over mogelijke bikinifoto’s van Máxima is uiteindelijk veel groter dan een beeld alleen. Het gaat over normen, waarden, mediagedrag en respect. Het gaat over hoe we omgaan met publieke figuren, zeker zij die een ceremoniële en representatieve functie vervullen, zoals onze koningin.

Hoewel Máxima zich zelden uitspreekt over haar eigen privacy, laat het koninklijk huis via de mediacode weten wat wél en niet gewenst is. Zolang daar geen geldige reden voor publicatie tegenover staat, blijft het advies: camera uit, of op z’n minst: publiceer niet.

Of je nu vindt dat bekende mensen automatisch minder privacy hebben of juist meer bescherming verdienen, één ding is zeker: het debat over privacy en sensatie zal nog wel even doorgaan. Maar laten we vooral het menselijk aspect niet vergeten — zelfs koninklijke benen verdienen rust aan het strand.

 

Algemeen

Susanne onthult de ECHTE reden waarom ze zo snel is vertrokken bij Jean-Paul

Avatar foto

Published

on

B&B Vol Liefde-kandidate Susanne onthult ware reden van vertrek bij Jean-Paul: “Dit was voor mij geen daten”

De zoektocht naar de liefde verloopt zelden vlekkeloos in B&B Vol Liefde, maar wat er gebeurde tussen Susanne en B&B-eigenaar Jean-Paul verbaasde menig kijker. Susanne was amper gearriveerd of ze besloot alweer haar koffers te pakken. In een openhartig interview met RTL Boulevard vertelt ze nu waarom het avontuur zo snel voorbij was en waarom de klik met Jean-Paul simpelweg ontbrak.

Groot feest, weinig diepgang

Jean-Paul, die een bed and breakfast runt, was voor veel vrouwen een opvallende verschijning. Vanaf de eerste aflevering werd duidelijk dat hij een echte levensgenieter is. Zijn dagen draaien vooral om feestjes, gezelligheid en luidkeelse meezingers. Dat viel ook vriend en mediaman Harry Vermeegen op, die onlangs in de media liet weten dat Jean-Paul niet bepaald iemand is voor diepgaande gesprekken. “Jean-Paul is niet van de zware gesprekken. Het is meer holadiejee, holadiejo en volop sfeer maken”, aldus Vermeegen.

Die levenshouding is op zich niet verkeerd, maar voor een programma waarin de liefde centraal staat, verwachten de deelnemende dames toch iets meer oprechte aandacht en interesse. Datingcoach Eveline Stallaart, bekend van Married At First Sight, merkte zelfs kritisch op dat Jean-Paul de dames soms meer behandelt als personeel dan als potentiële partners. “Het is gezellig, maar de emotionele connectie blijft uit”, concludeerde ze.

Suzanne’s snelle vertrek

Voor Susanne was de ontmoeting met Jean-Paul kort maar krachtig. Ze arriveerde vol goede moed in de B&B, maar merkte al snel dat er geen basis was om elkaar rustig te leren kennen. “Ik was er net een uurtje, en toen stond ik al op een feestje”, blikt Susanne terug in het interview. De setting was volgens haar allesbehalve ideaal voor een eerste kennismaking. Jean-Paul nam haar direct mee naar een evenement, waar ze voor het oog van tientallen feestgangers werd toegezongen met het liedje Suzanne.

“Op zich was het allemaal goed bedoeld, maar voor mij was het gewoon te veel en te snel. Ik kende Jean-Paul amper, en dan sta je ineens in de schijnwerpers. Het voelde gewoon ongemakkelijk”, vertelt Susanne. Het was voor haar het moment waarop ze besloot dat dit avontuur niet was wat ze zocht. “Ik dacht echt: wat doe ik hier? Dit is niet de manier waarop ik iemand wil leren kennen.”

De beruchte vraag: “Wat zoek jij in een vrouw?”

Na het feest sprak Susanne Jean-Paul aan om het gesprek te voeren dat er eigenlijk al eerder had moeten zijn. Ze wilde weten wat voor type vrouw Jean-Paul zoekt. “Ik wilde gewoon eerlijk zijn. Ik vroeg hem wat hij precies zocht in een vrouw, want ik kreeg de indruk dat ik daar niet in paste”, aldus Susanne. Jean-Paul was zichtbaar verrast door haar directe aanpak en benadrukte dat hij haar graag beter wilde leren kennen.

Maar voor Susanne was de beslissing al genomen. “Voor mij voelde het niet goed. Ik zocht een man die ook rust kan waarderen, iemand die niet constant ‘aan’ staat. Jean-Paul leeft in een andere versnelling dan ik. Hij is heel aanwezig, en dat is prima, maar ik pas daar niet tussen.”

Stank voor dank?

Wat kijkers van het programma al eerder opviel, is dat de vrouwen die zich voor Jean-Paul aanmelden vaak snel weer vertrekken. RealityFBI, het Instagram-account dat reality-tv op de voet volgt, meldde dat de B&B-eigenaar ook in zijn omgeving te boek staat als een ‘feestbeest’ die het moeilijk vindt om echt contact te maken op een dieper niveau. Bovendien doen er geruchten de ronde dat Jean-Paul niet altijd even fris uit zijn mond ruikt, iets wat volgens insiders voor sommige dames een extra drempel vormde.

Jean-Paul begrijpt het niet goed

Jean-Paul zelf leek het vertrek van Susanne moeilijk te begrijpen. Hij gaf in een reactie aan dat hij het juist belangrijk vond om met humor en muziek de sfeer los te maken. “Ik dacht: we gaan het gewoon gezellig maken, en dan komt de klik vanzelf wel. Maar blijkbaar werkt dat niet voor iedereen zo”, vertelde hij. Jean-Paul gaf ook toe dat hij niet het type is dat urenlang diepgaande gesprekken voert. “Ik ben een man van actie, niet van eindeloze gesprekken over gevoelens.”

Susanne wil rust en verbinding

Voor Susanne was het allemaal duidelijk. Ze wil iemand ontmoeten met wie ze rustig kan bouwen aan een band, iemand die net als zij de waarde van kalme momenten begrijpt. “Het leven is al druk genoeg. Ik hoef niet van het ene feestje naar het andere te hollen. Voor mij is liefde ook samen op de bank zitten en gewoon even niks hoeven zeggen”, legt ze uit. Ze betreurt dat het programma haar niet de juiste setting gaf om die kant van haarzelf te tonen.

Kijkers reageren massaal

Op sociale media regende het reacties na de aflevering. Veel kijkers begrepen Susanne volledig. “Ze had groot gelijk dat ze snel vertrok”, schrijft een fan op X. “Het is leuk als iemand gezellig is, maar als er geen ruimte is voor echte gesprekken, dan houdt het op.” Een ander schrijft: “Jean-Paul is een entertainer, geen partner. Susanne verdient iemand die haar echt ziet.”

Toch zijn er ook kijkers die vinden dat Susanne misschien wat te snel heeft geoordeeld. “Geef het een kans, je weet nooit wat er ontstaat”, aldus een optimistische volger. Maar de meerderheid lijkt haar beslissing te steunen. “Als het gevoel niet goed zit, moet je weggaan. Dat heeft ze goed aangevoeld”, aldus een veelgelezen reactie.

B&B Vol Liefde blijft kijkcijferkanon

Ondanks de mismatch blijft B&B Vol Liefde ongekend populair. Het programma trekt wekelijks honderdduizenden kijkers die smullen van de dynamiek tussen de deelnemers. De avonturen van Jean-Paul blijven daarbij een opvallend onderdeel. Of hij nog een vrouw vindt die in zijn energieke levensstijl past, valt nog te bezien. Maar de kans is groot dat er nog meer vrouwen zullen komen en gaan.

Conclusie: een les in jezelf blijven

Voor Susanne is het avontuur in ieder geval voorbij, maar ze kijkt er zonder spijt op terug. “Ik ben blij dat ik trouw ben gebleven aan mezelf. Ik wilde geen televisie maken, ik wilde oprechte liefde vinden. Dit was gewoon niet mijn plek.”

En daarmee geeft Susanne een belangrijke les mee: durf te kiezen voor wat goed voelt. Ook als de camera’s draaien en het verleidelijk is om mee te gaan in de sfeer. Want uiteindelijk draait liefde om verbinding – en dat vind je niet op een feestje waar je toegezongen wordt voordat je überhaupt iemands favoriete kleur kent.

Continue Reading