Connect with us

Algemeen

Enige overlevende vliegramp India vertelt wat er direct na het opstijgen gebeurde

Avatar foto

Published

on

Vishwash Kumar Ramesh overleeft vliegtuigr*mp in India: “Ik stond op, keek om me heen en begon te rennen”

De nasleep van een zware vliegtuigcr*sh in India houdt de wereld in zijn greep. Een toestel van India Air, een Boeing 787, stortte kort na het opstijgen neer bij de stad Ahmedabad. Aan boord bevonden zich 242 mensen, onder wie twaalf bemanningsleden. De r*mp heeft het leven gekost aan bijna alle inzittenden én tientallen mensen op de grond. Slechts één passagier overleefde de cr*sh: Vishwash Kumar Ramesh, een 40-jarige man uit Londen.

Zijn getuigenis, gedeeld met de Hindustan Times, biedt een zeldzaam inkijkje in wat zich aan boord van het toestel afspeelde in de seconden vóór en ná de r*mp. Terwijl hij zelf nog herstellende is van zijn verw0ndingen in een z!ekenhuis in Ahmedabad, spreekt hij over angst, verwarring en hoop – en over zijn broer, die nog altijd vermist is.

Een reis om familie te bezoeken

Ramesh was enkele dagen in India om familie te bezoeken, samen met zijn broer Ajay Kumar Ramesh (45). De broers hadden samen het eiland Diu bezocht en vlogen op de dag van de r*mp terug naar hun woonplaats Londen. Ze zaten niet naast elkaar in het vliegtuig: Vishwash op stoel 11A, zijn broer enkele rijen verderop.

De vlucht leek aanvankelijk routineus te verlopen. Maar nauwelijks een halve minuut na het opstijgen ging het gruwelijk mis.

“Er klonk een knal. Toen werd alles zwart”

In zijn eerste gesprek met de pers beschrijft Ramesh het moment waarop alles veranderde. “Ongeveer dertig seconden na het opstijgen hoorde ik een luide knal. Daarna weet ik alleen nog dat alles donker werd en ik wakker werd tussen het puin.

Wat volgt, is een beeld dat de meeste mensen enkel uit films kennen, maar voor Ramesh gruwelijke realiteit werd. “Toen ik opstond, lagen er overal lichamen. Ik was verward en in paniek. Maar ik wist dat ik moest bewegen. Ik begon te lopen, te rennen bijna, over brokstukken en bagage heen.

Een omstander, vermoedelijk een hulpverlener, hielp hem uiteindelijk een ambulance in. Sindsdien ligt Ramesh in het z!ekenhuis. Hij heeft verw0ndingen aan zijn borst, ogen en voeten, maar is stabiel en bij kennis.

Zijn broer is nog steeds vermist

Wat Ramesh het meest bezighoudt, is het lot van zijn broer Ajay. De twee reisden samen, maar zaten gescheiden in het toestel. “Ik kan hem niet vinden. Niemand kan me vertellen waar hij is. Ik roep iedereen op: help me om mijn broer te vinden.

De autoriteiten hebben tot nu toe geen melding gemaakt van andere 0verlevenden. Ajay staat op de lijst van passagiers, maar zijn lot blijft onzeker. De zoektocht naar vermiste personen is nog gaande, maar wordt bemoeilijkt door de enorme ravage op de plek van de cr*sh.

Ook slacht0ffers op de grond

De r*mp had niet alleen gevolgen voor de mensen aan boord. Het toestel kwam na de cr*sh neer op een gebouw in de stad Ahmedabad dat dienstdeed als hostel voor medische studenten en jonge artsen. Daarbij kwamen bijna 50 mensen op de grond om het leven, wat het totale aantal officiële slacht0ffers op 290 brengt.

De impact van de cr*sh is daarmee niet alleen persoonlijk, maar ook maatschappelijk groot. Families r0uwen niet alleen om passagiers, maar ook om geliefden die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren.

Steun voor nabestaanden en gew0nden

In reactie op de tragedie heeft de Tata Group, eigenaar van India Air, aangekondigd de nabestaanden van de slacht0ffers financieel te ondersteunen. Elke familie ontvangt 10 miljoen roepies, omgerekend ruim 74.000 euro, als schadevergoeding.

Daarnaast zal het bedrijf ook de volledige medische kosten van gew0nden op zich nemen, waaronder die van Vishwash Kumar Ramesh. Ook heeft Tata toegezegd te helpen met de heropbouw van het hostel dat werd verwoest.

Deze maatregelen bieden financiële verlichting, maar voor veel nabestaanden zal het gemis nog lang voelbaar blijven.

Hoe kon dit gebeuren?

De precieze oorzaak van de cr*sh wordt nog onderzocht door luchtvaartautoriteiten. Eerste aanwijzingen wijzen op een technisch mankement kort na het opstijgen, maar er is nog geen officiële conclusie getrokken. Specialisten uit binnen- en buitenland zijn betrokken bij het onderzoek.

De Boeing 787 staat bekend als een veilig en modern toestel, wat de vragen rond de oorzaak des te urgenter maakt. India Air werkt intussen volledig mee aan het onderzoek en benadrukt dat veiligheid voorop staat.

Overleven als uitzondering

Vishwash Kumar Ramesh is de enige van 242 passagiers die het ongeluk tot nu toe heeft overleefd. Dat feit alleen al is bijna niet te bevatten. Zijn lichamelijke w0nden zijn ernstig, maar het mentale trauma is minstens zo groot. Hij moet herstellen van wat velen de zwaarste dag van zijn leven zouden noemen.

Zijn verhaal doet denken aan andere zeldzame overlevenden van r*mpen: mensen die door een samenloop van omstandigheden op het juiste moment op de juiste plek zaten. Maar Ramesh zelf spreekt niet over geluk. Hij denkt vooral aan zijn broer – en aan de andere families die nu in onzekerheid verkeren.

Een wereld die meeleeft

De r*mp in India heeft wereldwijd tot reacties geleid. Staatsleiders, luchtvaartinstanties en hulporganisaties spreken hun medeleven uit en roepen op tot grondig onderzoek. Ook op sociale media wordt massaal meegeleefd met de slacht0ffers en hun families.

Voor velen is het verhaal van Vishwash Kumar Ramesh een symbool van hoop temidden van verdriet. Zijn overleving is een lichtpuntje, maar ook een herinnering aan wat er verloren ging.


Wat nu?

Voor Vishwash Kumar Ramesh begint nu een lange weg van herstel – zowel fysiek als emotioneel. Terwijl hij in het z!ekenhuis wacht op nieuws over zijn broer, probeert hij zijn verhaal te delen. Hij hoopt dat dat anderen kan helpen om antwoorden te vinden.

De komende weken blijven onderzoekers werken aan het achterhalen van de oorzaak van de r*mp. Intussen buigt India zich over hoe dergelijke tragedies in de toekomst voorkomen kunnen worden – en hoe de getroffen families de steun krijgen die ze verdienen.


Heb jij ook een dierbare die in het buitenland woont of vliegt? Laat in de reacties weten wat deze gebeurtenis met je doet. En toon je steun aan hen die getroffen zijn – want gedeeld verdriet maakt sterk.

Algemeen

B&B-kijkers gaan helemaal los en zeggen allemaal hetzelfde over het vertrek van Renate bij Jean Paul

Avatar foto

Published

on

Renate naar huis gestuurd door Jean Paul in B&B Vol Liefde – kijkers reageren massaal

Voor Renate is het avontuur in B&B Vol Liefde tot een einde gekomen. In de aflevering van vanavond zagen kijkers hoe Jean Paul besloot haar naar huis te sturen. Het afscheid ging gepaard met emoties, want Renate had dolgraag nog wat langer willen blijven. Op sociale media laten fans hun teleurstelling duidelijk merken.


Emotioneel afscheid

Renate wist zich wekenlang staande te houden in de bed and breakfast van Jean Paul. Toch viel vanavond het doek: hij koos ervoor haar niet langer in het programma te houden. Hoewel het vertrek met een lach en een traan plaatsvond, was het voor kijkers pijnlijk om te zien hoe Renate haar koffers moest pakken.

Zelf gaf ze toe dat ze graag nog wat langer was gebleven om te zien of er toch nog een klik zou ontstaan. Helaas zag Jean Paul dat anders.


Kijkers leven mee

Op sociale media is het vertrek van Renate hét gespreksonderwerp. Fans van het programma steken hun teleurstelling niet onder stoelen of banken.

Een kijker schrijft: “Renate mag niet eens meer mee naar het feest vanavond. Arme Renate, zo ben je nog serveerster op JP’s feest en zo word je afgeserveerd. Benieuwd of Leonara straks ook steeds aan het werk wordt gezet.”

Een ander laat weten: “Renate, als je dit leest, je bent de topper van dit seizoen.”

Weer iemand anders reageert: “Renate is gewoon te lang aan het lijntje gehouden.”

De reacties laten zien dat Renate een geliefde kandidate was die indruk wist te maken, ook al leverde het geen liefde op.


Discussie over Jean Paul

Naast medeleven met Renate blijft er ook discussie rondom Jean Paul zelf. Al langer vragen kijkers en commentatoren zich af hoe serieus hij eigenlijk in de zoektocht naar liefde staat.

Schrijfster Heleen van Royen sprak eerder haar twijfels uit over zijn gevoelens voor vrouwen, omdat hij nauwelijks affectie toonde richting de dames in zijn B&B. Later kwam ze met een andere gedachte: misschien is Jean Paul helemaal niet bezig met liefde in de traditionele zin en is hij aseksueel.


Kritische noten van bekenden

Ook goede bekenden van Jean Paul spraken zich uit. Zo liet Harry Vermeegen, een vriend van hem, eerder al weten dat hij bepaalde eigenschappen van Jean Paul lastig vindt. Volgens hem houdt de B&B-eigenaar niet van zware gesprekken en blijft het vaak oppervlakkig bij gezelligheid.

“Jean Paul is niet van de diepgang. Het is veel holadiejee en gezellig doen. Zoals je hem op tv ziet, zo is hij in het echt ook,” aldus Vermeegen.

Daarbij gaf hij zijn vriend nog een advies mee vóór de opnames: blijf jezelf, maar vergeet niet écht contact te maken met de vrouwen. Volgens hem moet Jean Paul meer openstaan voor serieuze gesprekken en persoonlijke momenten.


Gemiste kans

Kijkers zijn het erover eens dat Jean Paul misschien een mooie kans heeft laten liggen met Renate. Zij stond bekend als een spontane, zorgzame en vrolijke verschijning die veel in het programma heeft gebracht. Haar vertrek laat een leegte achter in de groep kandidaten, en velen hadden gehoopt dat Jean Paul haar nog wat langer een kans zou geven.


Conclusie

Het afscheid van Renate heeft een golf van reacties losgemaakt onder kijkers van B&B Vol Liefde. Terwijl zij het avontuur met pijn in het hart moest afsluiten, blijft de discussie over Jean Paul doorgaan. Was zijn keuze verstandig, of heeft hij een bijzondere vrouw te snel laten gaan?

Wat in ieder geval duidelijk is: Renate wordt door veel fans gezien als een van de hoogtepunten van dit seizoen. Haar openheid en warmte hebben indruk gemaakt, en dat maakt dat ze – ondanks haar vertrek – toch een geliefde rol in het programma blijft houden.

Continue Reading