Connect with us

Algemeen

Dit zegt het buitenland over optreden Claude: ‘Wat is dit nou weer?’

Avatar foto

Geplaatst

op

Claude weet Europa te betoveren met zijn aanstekelijke nummer C’est La Vie. De 21-jarige zanger vertegenwoordigt Nederland dit jaar op het Eurovisie Songfestival en lijkt tijdens de halve finale in het Zwitserse Basel niet alleen het Nederlandse publiek, maar ook internationale commentatoren en media voor zich te hebben gewonnen. Zijn frisse uitstraling, zelfverzekerde optreden en het catchy refrein maken hem volgens velen tot een serieuze kanshebber in de grote finale.

België is onder de indruk: “Proper naar die finale”

Een van de opvallendste lofuitingen kwam van onze zuiderburen. De Vlaamse Songfestival-commentator Peter Van de Veire was duidelijk gecharmeerd van Claude’s optreden. “Heel netjes. Heel goed gedaan, Nederland. Proper door naar die finale, dat voel je nu al,” klonk het enthousiast. Daarmee sprak hij niet alleen zijn eigen bewondering uit, maar vatte hij ook de algemene stemming onder Belgische kijkers samen. Volgens Van de Veire viel Claude positief op tussen de andere acts en straalde hij iets uit wat niet te faken valt: natuurlijke charme en vakmanschap.

Dat compliment is niet zomaar. Van de Veire staat al jaren bekend als een kritisch volger van het Songfestival, die alleen lof uitspreekt als daar écht aanleiding toe is. Zijn positieve woorden onderstrepen hoe professioneel en overtuigend Claude zich presenteerde — iets wat bij een evenement als het Songfestival essentieel is.

Britse commentatoren: “Dit is écht catchy”

Ook aan de overkant van het Kanaal klonken lovende geluiden. De BBC-commentatoren Rylan Clark-Neal en Scott Mills noemden C’est La Vie “echt heel catchy” en voorspelden dat het lied het uitstekend zou doen bij de internationale vakjury’s. “Als dit doorgaat – en daar twijfel ik niet aan – dan gaat dit nummer het héél goed doen bij de jury,” aldus Clark-Neal tijdens de live-uitzending.

Zijn collega Scott Mills beaamde dat, en prees met name het aanstekelijke refrein en de relaxte podiumpresence van Claude. “Hij staat er zó natuurlijk. Het lijkt alsof hij al jaren meedraait op dit podium.” De Britse pers, die doorgaans niet snel te spreken is over buitenlandse inzendingen, roemde Claudes performance zelfs als “verfrissend normaal in een zee van over-the-top acts.”

Internationale media zetten Claude in hun top 10

De lof bleef niet beperkt tot televisieverslaggevers. Ook buitenlandse fansites, blogs en Eurovisie-specialisten merkten Claude op. In meerdere voorspellingen voor de finale duikt C’est La Vie op in de top 10. Sommige analisten spreken zelfs over een mogelijke “underdog-winst” als de juryleden Claudes muzikaliteit op waarde weten te schatten.

Het internationale enthousiasme vertaalt zich bovendien naar social media, waar talloze video’s circuleren van mensen die meezingen, dansen of zelfs hun eigen choreografieën delen op Claudes nummer. Reacties als “This is such a vibe!”, “Netherlands came to SLAY!” en “Instant mood booster” vullen het online landschap. De combinatie van eenvoud, charme en herkenbaarheid lijkt de juiste snaar te raken.

Bewondering en verbazing: “Hoofdschuddend goed”

Wie denkt dat “hoofdschudden” altijd iets negatiefs betekent, heeft Claude’s impact nog niet gevoeld. In dit geval is het hoofdschudden er één van verwondering, bewondering en ontzag. De manier waarop Claude het publiek moeiteloos meekreeg – zonder grootse visuals, vuurwerk of theatrale opsmuk – maakte indruk.

Zijn uitstraling is tegelijk ingetogen en zelfverzekerd. Waar veel artiesten proberen te imponeren met grootsheid, lijkt Claude juist te winnen door zijn eenvoud. Zijn optreden laat zien dat je niet hoeft te schreeuwen om gehoord te worden. Een glimlach, een pakkend refrein en een oprechte uitstraling blijken minstens zo effectief.

De weg naar de finale

Met zijn succesvolle optreden in de halve finale ligt de weg naar de finale wijd open. Volgens de bookmakers heeft Claude een grote kans om niet alleen door te gaan, maar ook een hoge eindnotering te behalen. Hoewel hij in eerste instantie voorzichtig werd genoemd als outsider, lijkt hij inmiddels een serieuze concurrent voor de traditionele favorieten zoals Zweden, Italië en Frankrijk.

De Nederlandse inzending wordt dit jaar dus niet zomaar over het hoofd gezien. Sterker nog: C’est La Vie staat in toenemende mate op de radar van professionals én fans. De charme van het lied zit hem in de eenvoud, het universele thema en de oprechte emotie waarmee het gebracht wordt.

Claude’s persoonlijke groei

Dat maakt het des te indrukwekkender dat Claude nog maar 21 is. Zijn optreden straalt een volwassenheid uit die je niet vaak ziet op het Songfestivalpodium. Zeker gezien de kritiek die hij eerder kreeg tijdens de repetities – waarin hem werd verweten vals te zingen – is zijn comeback des te krachtiger. Claude besloot na die kritiek zelfs zijn Instagram-account te deactiveren om zich te kunnen focussen op zijn muziek. Een moedige keuze, die hem duidelijk goed heeft gedaan.

Zijn herwonnen zelfvertrouwen straalt nu van het podium. En dat is niet onopgemerkt gebleven. Waar eerder vraagtekens werden gezet bij zijn keuze als Nederlandse inzending, zijn die inmiddels verdwenen. Claude heeft zijn plek op het Europese podium dubbel en dwars verdiend.

Nederland weer op de kaart

Het Eurovisie Songfestival is niet alleen een wedstrijd tussen liedjes, maar ook tussen verhalen. En Claude’s verhaal – van bescheiden zanger tot internationale publiekslieveling – is er een die raakt. Nederland, dat na de winst van Duncan Laurence in 2019 weer even in de schaduw stond, lijkt met Claude opnieuw relevant op het grootste muziekpodium van Europa.

Of hij uiteindelijk in de top vijf eindigt of niet, doet er misschien minder toe dan de impact die hij nu al heeft gemaakt. Claude laat zien dat authenticiteit nog steeds werkt. Dat je met een glimlach, een goed nummer en oprechte energie harten kunt winnen. In een wereld vol glitter en spektakel is hij misschien wel precies het soort artiest waar Europa behoefte aan heeft.

Op naar de finale – en verder?

Wat de uitkomst ook wordt: Claude heeft zich inmiddels op de kaart gezet als artiest met internationale potentie. Zijn optreden bij het Songfestival opent niet alleen deuren voor Nederland, maar ook voor zijn eigen carrière. Artiesten als Måneskin en Duncan Laurence bewezen eerder dat het Songfestival een springplank kan zijn naar wereldwijde erkenning. Claude lijkt klaar om in die voetsporen te treden.

Van twijfels naar triomf: de jonge zanger heeft Europa wakker geschud. En dat met niets meer dan een glimlach, een stem en een boodschap die blijft hangen. C’est La Vie, inderdaad — maar dan wel op z’n best.


Wat vond jij van Claude’s optreden tijdens het Songfestival? Laat het ons weten in de reacties!

Algemeen

Red Sebastian reageert fel op onverwachte uitschakeling

Avatar foto

Geplaatst

op

Red Sebastian reageert met opgeheven hoofd na uitschakeling op het Songfestival: “Ik neem mezelf niets kwalijk”

Hoewel zijn uitschakeling in de halve finale van het Eurovisie Songfestival als een donderslag bij heldere hemel kwam, heeft Red Sebastian zich niet laten kennen. In de nacht van dinsdag op woensdag, kort na zijn optreden in de eerste halve finale in het Zwitserse Basel, stond de 26-jarige zanger uit Oostende de pers openhartig en met opgeheven hoofd te woord.

Het was een bitterzoet moment: op dezelfde dag dat hij zijn verjaardag vierde, kreeg hij te horen dat zijn song Strobe Lights niet doorging naar de finale. Ondanks de teleurstelling toonde hij zich strijdvaardig en bleef hij geloven in zijn kunnen. “Ik heb goed gezongen en goed geperformd. Ik had het niet anders willen doen,” vertelde hij aan de verzamelde Belgische pers bij aankomst in zijn hotel.

“Ik ben niet verbitterd”

Zijn eerste woorden waren veelzeggend: “Mensen vinden dat ik bestolen ben, lees ik. Ze begrijpen het ook niet. Net zoals ik.” Die opmerking weerspiegelt wat veel kijkers en fans online laten weten: verbazing en teleurstelling over het feit dat België de finale niet haalde.

Toch wil Red Sebastian niet blijven hangen in negativiteit. “Ik neem mezelf niets kwalijk,” herhaalde hij meermaals. “Natuurlijk had ik gehoopt op een finaleplek, maar ik voel dat ik heb gebracht wat ik moest brengen. Meer kon ik niet doen.”

Emoties in de green room

Toen het erop aankwam en er nog maar één finaleticket beschikbaar was, hield Red de hoop levend. “Toen er nog zes landen overbleven voor die ene plek, dacht ik: ik geef het niet op. Ik moet blijven geloven. Maar toen werd Oekraïne genoemd… Ja, dan weet je dat het over is.”

Ondanks die harde realiteit werd hij niet alleen gelaten. In de green room stroomden meteen de troostende knuffels binnen van collega-deelnemers. “Beatrice van Albanië kwam direct naar me toe. Ook Marko uit Kroatië, de mensen van Azerbeidzjan, en Claude van Nederland. Dat voelde heel warm aan. Iedereen weet wat het is om op zo’n moment te verliezen. Je voelt die solidariteit.”

Optreden met hart en ziel

De suggestie dat hij tijdens zijn optreden wat zenuwachtig leek, wuift Red resoluut weg. “Néén! Geen paniek of stress. Ik had gezonde zenuwen toen ik op het podium stapte, maar dat hoort erbij. In de repetities ging het telkens super. Ik voelde me goed, ik was in mijn element.”

Volgens hem lag het dus niet aan zijn prestatie, maar gewoon aan de onvoorspelbaarheid van het spel. “Soms weet je niet hoe dingen gaan lopen. Vandaag was daar zo’n voorbeeld van. Ik had het natuurlijk graag anders gezien. Ik had het dak van de zaal willen blazen in de finale. Maar het mocht nog niet zijn. Misschien was het gewoon te vroeg.”

Een bijzondere verjaardag

Dat alles zich net op zijn verjaardag afspeelde, maakt de situatie extra beladen. “Ik heb wel mijn verjaardag mogen vieren op een van de grootste podia ter wereld,” zei hij met een knipoog. “Wie kan dat zeggen?”

Na het persmoment – dat pas rond 1 uur ’s nachts plaatsvond – had hij nog geen grootse feestplannen. “Eerst ga ik slapen,” grapte hij. “Maar morgen is het zover. Dan heb ik nog een optreden in Eurovillage, een paar interviews, en dan laat ik me even gaan. Voor het eerst sinds september ga ik weer een glas alcohol drinken. Na twee glazen zal ik al op mijn hoofd staan, denk ik.”

Online steun: “We zijn bestolen”

Op sociale media is er ondertussen sprake van een kleine storm aan steunbetuigingen. Onder fans gonst het van de berichten dat België ten onrechte geen plek in de finale kreeg. Red Sebastian is daar dankbaar voor: “Ik zie dat het leeft online. Dat mensen vinden dat we bestolen zijn. Dat toont dat ik mensen geraakt heb. Dat doet deugd.”

Voor de zanger is het ook een bevestiging dat zijn optreden en lied indruk hebben gemaakt, zelfs al leverde het geen plek op in de eindstrijd. “Het is fijn om te voelen dat anderen het ook niet begrijpen. Dat ze het wél goed vonden. Daar haal ik kracht uit.”

Toekomstplannen: “Dit is nog maar het begin”

Red Sebastian is vastberaden om dit niet te zien als het einde, maar als het begin van iets nieuws. “Ik hoop dat dit het begin is van een heel mooi avontuur,” zei hij hoopvol. “Ik wil een mooie carrière opbouwen. En als het aan mij ligt, sta ik morgen alweer op een podium.”

Met zijn performance en uitstraling heeft hij alvast indruk gemaakt op een internationaal publiek. Zelfs zonder finaleplek lijkt de deur naar een internationale carrière op een kier te staan.

Vragen rond jurering

Hoewel Red zelf geen kritiek uit op het stemsysteem van het Songfestival, stellen sommigen zich wel vragen. Waarom viel een act als Strobe Lights, met een energiek optreden, visueel spektakel en sterke vocale prestaties, buiten de boot? Sommigen wijzen op het feit dat televoting zwaarder doorweegt in de halve finales dan de jury’s, wat artistiek complexere nummers vaak benadeelt.

Of het nu lag aan smaak, strategie of gewoon pech, het blijft voor velen moeilijk te verteren dat België er al zo vroeg uit ligt. Zeker gezien de positieve reacties tijdens de repetities en het momentum dat de inzending leek op te bouwen.

Samenvattend: een verlies, maar geen nederlaag

Red Sebastian mag dan niet door zijn naar de finale, hij heeft op het podium van het Eurovisie Songfestival laten zien dat hij klaar is voor het grotere werk. Met een performance die staat als een huis, een stevige dosis zelfvertrouwen en een integere, eerlijke houding tegenover pers en publiek, heeft hij respect geoogst.

Zijn uitschakeling is dan wel een feit, maar van een nederlaag is geen sprake. In tegendeel: zijn houding na afloop bewijst dat hij over de veerkracht beschikt die nodig is om verder te groeien in de muziekwereld. En als het aan hem ligt, was dit slechts het begin.

“Volgende keer ben ik er weer bij,” zou zomaar zijn volgende statement kunnen zijn. En heel wat fans hopen daar nu al op.

Lees verder