Connect with us

Algemeen

Aria stopt door tegenvallende kijkcijfers: wat komt ervoor in de plaats?

Avatar foto

Published

on

Het zat er al even aan te komen, maar nu is het bevestigd: de muzikale talentenshow Aria met Dionne Stax wordt geschrapt door Omroep MAX. De reden? Simpel: niemand keek er meer naar. Met het verdwijnen van de show ontstaat er ruimte in de programmering, en dat roept meteen de vraag op: komt er nu een plekje vrij voor Irene Moors?

Exit voor Aria

Volgens tv-watcher Tina Nijkamp is het doek definitief gevallen voor Aria. De show was een prestigieus project waarin klassieke zangtalenten werden gevolgd, maar het publiek bleef massaal weg. Tina bevestigt dat Omroep MAX de stekker eruit heeft getrokken: “Scoorde niet meer. Dat geld – tussen de 130.000 en 200.000 euro per aflevering – heeft MAX dan alvast bespaard.” Daarbij benadrukt ze dat de beslissing niets met bezuinigingen te maken heeft, maar puur met de lage kijkcijfers.

Bezuinigingsgolf bij MAX

Eerder liet MAX-baas Jan Slagter al weten dat er drie programma’s zullen verdwijnen vanwege bezuinigingen. Eén daarvan kreeg zelfs de mysterieuze aanduiding Een Hele Grote Titel. Of dat op Aria slaat, blijft onduidelijk. Jan liet doorschemeren dat de betrokken presentator of presentatrice op dat moment nog van niets wist – wat de kans verkleint dat hij doelde op Dionne, die inmiddels wél is ingelicht.

Irene Moors: klaar voor een comeback?

Met het wegvallen van Aria is er mogelijk ruimte voor een nieuw gezicht bij MAX, en dan komt al snel de naam van Irene Moors bovendrijven. Irene zit al jaren thuis en flirt regelmatig met een tv-comeback. In De Telegraaf zegt ze deze week opnieuw dat ze wel openstaat voor een hereniging met Carlo Boszhard: “We fantaseren daarover. Maar het moet wel iets toevoegen. Het mag geen pure nostalgie zijn.”

‘Voor een boekenbon komt ze wel opdagen’

In medialand wordt er cynisch op gereageerd. Irene zou – zoals een columnist opmerkt – “voor een boekenbon nog op komen draven.” Toch is het geen gekke gedachte: Irene behoort qua leeftijd inmiddels tot de doelgroep van MAX, en met haar enorme tv-ervaring en publieksgunfactor zou ze zomaar eens de frisse wind kunnen zijn waar de omroep naar op zoek is.

Life 4 You-sentiment

Het populaire programma Life & Cooking, later Life 4 You, werd jarenlang gepresenteerd door Irene en Carlo en was een vaste waarde op de zondagmiddag. Irene beseft zelf ook dat veel van dat succes te maken had met nostalgie: “Op een gegeven moment gingen de kijkcijfers ook omlaag. Dus als we terugkomen, dan moet het wel iets nieuws en eigentijds zijn.”

Een tweede leven bij MAX?

Of MAX werkelijk iets in haar ziet, is nog onbekend. Maar met het verdwijnen van programma’s als Aria en de roep om vernieuwing binnen de publieke omroep, zou Irene zomaar eens op het juiste moment op de juiste plek kunnen zijn. En zeg nu zelf: een zondagmiddagshow met Irene (en misschien zelfs Carlo?) bij Omroep MAX – wie zou daar níét naar kijken?

Wat brengt de toekomst?

Voor nu blijft het bij speculeren. Maar één ding is zeker: waar Dionne Stax vertrekt, zou Irene Moors zomaar eens haar rentree kunnen maken. De bal ligt nu bij Omroep MAX…

Algemeen

Woede om dit fragment in Sinterklaasjournaal: ‘Dit is pure overheidspropaganda!’

Avatar foto

Published

on

Ophef rond het Sinterklaasjournaal: noodpakketten zorgen voor discussie én lege schappen

Het Sinterklaasjournaal weet ieder jaar weer Nederland te verdelen. Wat voor de één een onschuldige grap of knipoog is, voelt voor de ander als een verborgen boodschap. Ook dit jaar is dat niet anders. Sinds de uitzendingen over het zogeheten ‘noodpakket’ barst het internet van de reacties.

Volgens sommige kijkers probeert het programma kinderen ongemerkt te wijzen op crisisvoorbereiding – een soort “overheidsboodschap in pepernootverpakking”, zoals één ouder het omschreef. Anderen zien het vooral als humor, een slimme manier om spanning in het verhaal te brengen. Feit blijft dat het onderwerp veel losmaakt.


Een jaarlijks fenomeen: de verborgen lagen van het Sinterklaasjournaal

Het is inmiddels een traditie dat het Sinterklaasjournaal meer biedt dan alleen vrolijke pakjes en zingende Pieten. Elk seizoen zit er een maatschappelijk tintje in het verhaal — soms subtiel, soms overduidelijk.

We herinneren ons nog de commotie van enkele jaren geleden, toen de Sint zogenaamd “gevaccineerd” bleek te zijn. Dat zorgde destijds voor verhitte discussies over de vraag of het programma te veel maatschappelijke thema’s aansnijdt voor jonge kijkers.

Continue Reading